رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شاعران و اهالی فرهنگ و ادب:

شعر انقلاب باید در خدمت عدالت، وحدت و پیشرفت همه‌جانبه کشور باشد

همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت(ع) شاعران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند

شب‌چراغانی شاعران

«شاعران وارث آب و خرد و روشنی‌اند» این را سهراب سپهری در «صدای پای آب» گفته است، تعبیر بسیار زیبایی که در فرهنگ ما هم نمود ویژه‌ای دارد و علاقه مردم به شعر و به کار بردن آن در صحبت‌های روزمره و جلسات و... نشان‌دهنده همین نگاه سهراب به شعر و دنیای شاعری است.
کد خبر: ۹۱۵۰۷۰
شب‌چراغانی شاعران

حالا وارثان آب و خرد و روشنایی هر سال در چنین شبی که مصادف با نیمه ماه مبارک و ولادت کریم اهل بیت(ع) است به محضر رهبر معظم انقلاب می‌روند و به شعرخوانی می‌پردازند.

به گزارش جام‌جم، از چند روز مانده به برگزاری این محفل، بسیاری از شاعران ایران گوش به زنگ می‌نشینند تا شاید آنها نیز جزو دعوت‌شدگان بهترین شب شعر کشور باشند؛ ضیافت و دیدار و جلسه ادبی که هر سال قسمت تعداد محدود و معدودی از شاعران می‌شود. امروز و در آستانه برگزاری این دیدار سراغ شاعرانی رفته‌ایم که سابقه حضور و شعرخوانی در این دیدار را دارند.

تاثیرات حضرت آقا بر شعر

علی محمد مودب

مدیر موسسه

شهرستان ادب

شعر در این سال‌ها جزو پیشروترین هنرهای انقلاب اسلامی بوده است. هنری که طی سال‌های گذشته در میان جوانان شور و شوق زیادی را ایجاد کرده و آن را نسبت به دیگر هنرها با اقبال بیشتری روبه‌رو کرده است. اما آنچه در این سال‌ها بهترین راهگشای ما بوده، دیدارهای سالانه شعرا با رهبر گرانقدر انقلاب است. در واقع هدایت‌ها و حمایت‌های ایشان بیش از هر چیزی این امکان را فراهم کرده که شعر بتواند ببالد، رشد کند و قد بکشد.

بسیاری از جوان‌ها به شوق شعر خواندن در برابر رهبر به وادی شعر قدم گذاشته‌اند و به نوعی این دیدارهای سالانه نقش مهمی در استعدادیابی برای جوانان شاعر داشته است. رهبر به شعر توجه دارند و این به انگیزه‌ای محکم برای سرایش شعرهای خوب تبدیل شده است. ما همواره از توجه ویژه حضرت آقا به شعر خرسند هستیم و می‌گوییم توجه ایشان شعر را به هنر اصلی و مهم جامعه تبدیل کرده است.

موهبت دیدار با رهبری در عرصه طنز

سعید بیابانکی

شاعر و طنزپرداز

طی سال‌های گذشته طنزپردازانی از جمله بنده، ناصر فیض، سعید سلیمانپور، عباس احمدی، سعید طلایی و... در محضر رهبری شعر طنز خوانده‌اند. به نظرم این اتفاق بازتاب بسیار خوبی داشته و موجب شده جامعه نگاه دقیق‌تر و بهتری به طنز داشته باشد. ایشان به طنزخوانی‌ها روی خوش نشان داده‌اند و همین موضوع موجب شده فضا برای کار در عرصه طنز بهتر و بازتر شود. وقتی من در برابر ایشان شعرم را که به نوعی طنزی سیاه در خود داشت خواندم، تشویقم کردند و همین نگاه باز و دقیق ایشان موجب شد در سراسر کشور فضا برای نوشتن چنین طنزهایی فراهم شود و همه جرات کنند بی‌پرده مشکلات را در طنزهایشان روایت کنند. فکر نمی‌کنم هیچ نشست و اتفاق دیگری می‌توانست چنین موهبتی را برای شاعران طنزپرداز و طنزنویسان فراهم کند و به همین دلیل همیشه می‌گویم نشست‌های سالانه رهبری با شاعران، بزرگ‌ترین موهبت را برای طنزپردازان فراهم کرده و دست آنها را در نوشتن بازتر کرده است.

دلمشغولی‌های ریشه‌دار آقا به شعر

حسین اسرافیلی

شاعر

رهبر معظم انقلاب سالی یک بار این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهند تا در محضرشان حضور پیدا کنیم و توصیه‌هایشان را درباره جریان شعری کشور بشنویم. این دعوت‌های سالانه بیش از هر چیز نشان می‌دهد توجه و دلمشغولی ایشان به شعر ریشه‌دار است .البته در دیگر ایام سال هم به این مقوله توجه دارند و شعرها را رصد می‌کنند.

وقتی شعری خوانده می‌شود و ایشان نکاتی را درباره‌اش توضیح می‌دهند قطعا حرف‌هایشان برای همه ما راهگشا بوده و می‌تواند تکلیف همه را با خیلی چیزها در عرصه شعر روشن کند. اما مسلما هر کسی به اندازه درک خود از این جلسات لذت خواهد بود.

سعدی می‌گوید: باران که در لطافت طبعش خلاف نیست/ در باغ لاله روید در شوره‌زار خس. این شعر درباره جلسه شعرخوانی‌ها در محضر رهبر هم مصداق دارد. باران لطف ایشان بر ما می‌بارد، حال می‌ماند این که ما در درونمان باغ داشته باشیم یا شوره‌زار. اگر نگاهی به مجموعه شعرهایی که طی سال منتشر می‌شود داشته باشیم می‌توانیم به این فکر کنیم که آیا ما باغ هستیم و گل می‌دهیم یا شوره زاریم و.... .

بگذریم از این مقولات. امسال هم منتظرم تا نزد رهبری حاضر شوم، توصیه‌هایشان را بشنوم و سعی کنم در کار و شعر، آنها را ساری و جاری کنم. امیدوارم همه جامعه بویژه حاضران تاثیر خوبی از جلسه بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها