آغاز یک شهرآورد سینمایی

فیلم‌های نوروز 95 از فردا اکران خود را در سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز می‌کنند و آن‌طور که پیشتر و از زمان اعلام نام این آثار مشخص بود، پیش‌بینی می‌شود رقابت اصلی در گیشه سینما و جذب تماشاگران، میان دو فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا ، کارگردان حرفه‌ای و باتجربه و «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی فیلم اولی باشد.
کد خبر: ۸۸۹۵۸۳
آغاز یک شهرآورد سینمایی

کشمکش پنهان و غیرمستقیم پرویز پرستویی و پیمان معادی در نقش‌های اصلی این دو فیلم، می‌تواند نقش بسزایی در کشاندن مردم به سالن‌های سینما داشته باشد و ارتباط تنگاتنگی میان هنرنمایی این دو بازیگر با فروش این آثار برقرار است.

به گزارش جام‌جم، وقتی نام فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شد، بیشتر نگاه‌ها به سمت رقابت میان فیلم‌های بادیگارد و ابد و یک روز رفت و خیلی‌ها پیش‌بینی کردند که حضور این دو فیلم تحسین شده و موفق می‌تواند جریان مثبتی را در گیشه سینما در ابتدای سال به‌وجود بیاورد. فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا همیشه و حتی از زمان ساخت مورد توجه طیف زیادی از مردم بوده و بجز تائید از سوی برخی منتقدان و کارشناسان سینما، مخاطبان عام هم رویکرد خوبی به بیشتر فیلم‌هایش نشان دادند.

این فیلم گرچه در بخش‌های فیلم و کارگردانی با بی‌اعتنایی هیات داوران جشنواره اخیر فیلم فجر مواجه شد، اما ساختار جذاب و بازی خوب پرویز پرستویی باعث شد فیلم در جشنواره دیده شود. اما پرستویی و حاتمی‌کیا در اکران نوروزی امسال، به ترتیب دو رقیب سرسخت دارند؛ پرستویی، پیمان معادی را جلوی خود می‌بیند و مقابل حاتمی‌کیای باتجربه هم جوانی فیلم اولی به نام سعید روستایی قرار دارد که با «ابد و یک روز» سیمرغ‌های بلورین زیادی را در جشنواره فیلم فجر به خود اختصاص دادند و نگاه‌های مردم و کارشناسان و داوران را به خود جلب کردند. ضمن این‌که در نگاهی کلی‌تر می‌توان این جدال شهرآوردی همچون استقلال و پرسپولیسی را به نفع دیگر فیلم‌های اکران نوروز همچون کفش‌هایم کو؟ ساخته کیومرث پوراحمد، پنجاه کیلو آلبالو ساخته مانی حقیقی و خشم و هیاهو ساخته هومن سیدی دانست و پیش‌بینی می‌شود طلایی‌ترین فصل سینمای ایران اوضاع و احوال خوبی داشته باشد. هر چند نگرانی‌ها درباره دیگر فصول اکران در سال آینده وجود دارد و تعداد فیلم‌هایی که از مولفه‌های فروش بالا و چند میلیاردی برخوردار باشند، چندان کافی نیست.

یک اکران گول زنک

علی رویین‌تن، کارگردان فیلم «دلشکسته» که شهاب حسینی و خسرو شکیبایی بازیگران آن بودند، درباره ترکیب اکران نوروزی به جام‌جم می‌گوید: این ترکیب در مجموع گول‌زنک است، اما یادمان نرود که سینما اساسا گول‌زنک است و مردم دوست دارند فریب سینما را بخورند. پیش‌بینی می‌شود فیلم‌ها در نوروز به فروش خوبی دست پیدا کنند، اما این روند در باقی فصول اکران ادامه دار نخواهد بود.

این فیلمساز و تهیه‌کننده سینما وضعیت رقابت و فروش دو فیلم «بادیگارد» و «ابد و یک روز» را همچون نبرد تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس تشبیه می‌کند و می‌افزاید: فروش بالای این دو فیلم، به نفع فیلم‌های دیگر اکران نوروزی هم خواهد بود. رقابت این دو فیلم باعث شکل‌گیری یک جریان مثبت در اکران می‌شود. ضمن این‌که از فیلم «من سالوادور نیستم» هم نباید گذشت که خارج از این جریان قرار دارد و فیلمی مناسب اکران در نوروز و به معنای واقعی کلمه مردمی است و می‌تواند تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما بکشاند. کارگردان «زمهریر» درباره عملکرد شورای صنفی نمایش هم که مهم‌ترین مرجع تصمیم‌گیری درباره اکران فیلم‌ها هستند، نظر جالبی دارد: ویسواوا شیمبورسکا، نویسنده لهستانی برنده جایزه ادبی نوبل جمله معروفی دارد مبنی بر این‌که: همه مشکلات بشریت را میزگردهایی حل می‌کنند که نمی‌دانم چرا میزگرد نیستند و مستطیل هستند! شورای صنفی نمایش ما هم شبیه همین میزگرد است و فیلم‌هایی که در هر نوبت اکران می‌شوند، یا با فشار انتخاب می‌شوند یا با لابی! به هر حال امیدوارم همه فیلم‌ها در اکران موفق باشند.

همه گزینه‌های فروش روی میز

مازیار رضاخانی، سینمادار و کارشناس سینما هم در گفت‌وگو با جام‌جم، نوروز و عیدفطر را از بهترین و مهم‌ترین فصول اکران در سینمای ایران می‌داند و می‌گوید: ویترین مهم سینمای ایران پس از جشنواره فیلم فجر، اکران نوروزی است و سازمان سینمایی هم همه تلاش خود را می‌کند تا رونقی را در فضای سینما بوجود آورد. این سازمان چون می‌خواهد فاکتورهای این موفقیت را علنا پیش روی مردم قرار دهد، ترجیح می‌دهد بهترین فیلم‌های سال را برای اکران نوروزی انتخاب کند. بنابراین پیش‌بینی می‌کنم اکران نوروزی موفقی را خواهیم داشت. ضمن این‌که میان این فیلم‌ها، بیشترین شانس فروش را به فیلم «بادیگارد» ساخته آقای حاتمی‌کیا مربوط می‌دانم.

مدیر سابق پردیس سینمایی ملت البته نکته دیگری را هم مطرح می‌کند: با این‌که سازمان سینمایی می‌خواهد دست خود را برای دیگر فصل‌های اکران سال خالی کند، اما تصور می‌کنم گیشه‌های سینما پس از نوروز و به نسبتِ امسال موفقیت خیلی زیادی را تجربه نخواهد کرد. فکر می‌کنم سینمای ما بجز یکی دو فیلم همه دارایی‌اش را برای اکران نوروزی خرج کرده و همه فیلم‌های پرفروش خود را در این نوبت روی میز گذاشته است.

حتی به نظرم در اکران دوم نوروز هم به لحاظ فروش اتفاق ویژه‌ای نخواهد افتاد.

معتقدم در چنین شرایطی اکران فیلم خارجی به فروش گیشه‌های سینمای ما کمک قابل‌توجهی خواهد کرد و می‌تواند سینمای ایران را از این رکود نجات دهد.

بادیگارد، فیلمی در قواره پرده بزرگ سینما

سعید رجبی‌فروتن از مدیران شبکه نمایش خانگی هم درباره چینش فیلم‌های اکران نوروز به جام‌جم می‌گوید: میزانسنی که ما برای اکران نوروزی در نظر می‌گیریم، با ملاحظه داشته‌های ماست. داشته‌هایی که البته یکی از شرایط ویژه و استثنایی‌اش باید تنوع در ژانرها و موضوع باشد.

به نظرم این شش فیلمی که برای اکران در نوروز 95 انتخاب شده‌اند، نامناسب نیست و می‌تواند پاسخگوی ذائقه‌های مختلف مردم باشد. با این‌که غالب فیلم‌های این نوبت، درام اجتماعی هستند، اما در میان این آثار، درام اکشن و کمدی هم وجود دارد. ضمن این‌که همین درام‌های اجتماعی هم بسته به ذوق و جهان‌بینی فیلمسازان، با یکدیگر متفاوت است. درکل من به عنوان یک شهروند و یک فعال فرهنگی از چینش این فیلم‌ها چندان ناراضی نیستم و مشتاقانه مثل مردم منتظر دیدن آنها هستم.

این کارشناس سینما درباره باقی فیلم‌های اکران در طول سال آینده هم بیان می‌کند: تا جایی که پیگیرم، دفاتر پخش فیلم که برای اکران سال 95 برنامه‌ریزی کرده‌اند، به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که چپ ما برای فصل‌های بعدی اکران چندان خالی نباشد و ما بتوانیم این جذابیت اکران را در طول سال داشته باشیم.

بادیگارد؛ خوش‌ساخت و پرفروش

رجبی‌فروتن پیش‌بینی خود از فیلم پرفروش اکران نوروز را این‌گونه مطرح کرد: پیش‌بینی می‌کنم باتوجه به زمانی که از آغاز اکران «من سالوادور نیستم» می‌گذرد، به نظرم شیب فروش آن کماکان سیر صعودی داشته باشد. تصور می‌کنم سکوی دوم فروش نوروزی هم به فیلم «بادیگارد» ساخته آقای حاتمی‌کیا اختصاص یابد، چون یک فیلم خوش‌ساخت و در قواره پرده بزرگ سینماست.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها