18 تا 21 اسفند به میزبانی مشهد مقدس برگزار می شود

دهمین دوره مسابقات قرآن کریم جامعه کار و تلاش کشور

رقابت برای انتخاب برترین قاری و حافظ قرآن

632 قاری و حافظ قرآن از روز گذشته در کرمانشاه گردهم آمده‌اند تا در قالب سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن کریم به رقابت بپردازند و سرانجام پنجم دی‌ماه برترین حافظ و قاری کشور معرفی و تجلیل خواهند شد، امسال اما مسابقات قرآنی حال و هوای خاصی هم دارد، کاروان قرآنی ایران در ماه‌های گذشته در سوگ چهره‌های فراوانی نشست.
کد خبر: ۸۶۵۶۹۱
رقابت برای انتخاب برترین قاری و حافظ قرآن

به گزارش جام‌جم، جای خالی تعدادی از فعالان برجسته قرآنی در مراسم افتتاحیه مسابقات امسال کاملا احساس می‌شد. حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی‌ کارگر، امین باوی، محمدسعید سعیدی‌زاده و فؤاد مشعلی که به مهاجران الی‌الله مشهور شدند،در حج تمتع امسال با کاروان قرآنی به عربستان اعزام شدند ولی در فاجعه منا به دیار باقی شتافتند و دعوت حق را لبیک گفتند. از سوی دیگر، در مسابقات امسال جای مرحوم استاد ابوالفضل علامی که نامش در بین اسامی هیات داوران این دوره از مسابقات آمده هم خالی است. علامی 16 آذر امسال بر اثر سکته قلبی درگذشت.

چرایی اهمیت مسابقات کشوری

در مراسم افتتاحیه که با حضور جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان به قرآن کریم برپا شد، حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده ولی‌فقیه ضمن تبریک به مردم کرمانشاه که میزبانی این دوره مسابقات قرآن کریم را به عهده دارند، بیان کرد: این فرصت برپایی مسابقات را باید قدر بدانید و از نور قرآن فیض لازم را ببرید که قطعا این برنامه قرآنی، خیر و برکت برای تمام کشورمان به‌ویژه استان کرمانشاه دارد.

او در ادامه با تأکید بر این‌که مسابقه کشوری برای ما مهم‌تر از مسابقات بین‌المللی است، در توضیح این مدعای خود عنوان کرد: نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته‌های مختلف در این مسابقه انتخاب می‌شوند. یعنی از بین 500 شرکت‌کننده، دو نفر به عنوان نماینده برگزیده می‌شوند.

اهدای پرچم آستان مقدس حضرت عباس (ع)

در بخش دیگری از این مراسم پرچم آستان مقدس حضرت عباس (ع) توسط شیخ جواد النصراوی، مدیر دانشکده قرآنی و دارالقرآن آستان حضرت عباس (ع) به این دوره از مسابقات اهدا شد.

در ادامه از خانواده‌های حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی‌ کارگر، امین باوی، محمدسعید سعیدی‌زاده و فؤاد مشعلی پنج نفر از جان‌باختگان کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع امسال، با اهدای لوح تقدیر و پرچم متبرک به آستان حضرت عباس(ع) تجلیل شد.

رقابت 632 شرکت‌کننده در 3 بخش

به گفته حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مسابقات امسال در سه بخش برپا می‌شود. رقابت‌های رشته‌های حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء و ترتیل که از روز گذشته آغاز شده و تا دوشنبه ادامه خواهد داشت. بخش دیگر به رقابت‌های رشته معارف و اذان اختصاص دارد که روز سه‌شنبه اول دی‌ماه برگزار می‌شود. بخش سوم شامل رقابت رشته‌های حفظ کل و قرائت است که چهارشنبه آغاز می‌شود و تا شنبه 5 دی ادامه خواهد داشت.

حسینی با اشاره به این‌که اختتامیه بخش اول روز دوشنبه از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 20 و 30 دقیقه برپا می‌شود، افزود: اختتامیه بخش دوم سه‌شنبه از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 20 و 30 دقیقه برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه این رقابت‌ها با برگزاری فینال حفظ کل و قرائت در روز شنبه 5 دی برپا می‌شود و از برگزیدگان این دوره با حضور مسئولان کشوری و لشکری تجلیل خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان این‌که در سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن کریم 632 نفر به رقابت خواهند پرداخت، عنوان کرد: 287 شرکت‌کننده زن و 345 شرکت‌کننده مرد در رشته‌های حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ کل، ترتیل، قرائت، اذان و معارف حضور دارند.

پوشش همه‌جانبه مسابقات در رسانه ملی

رادیو قرآن و سیمای قرآن رسانه ملی امسال تمامی بخش‌های سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن کریم را تا حد امکان به صورت زنده پخش می‌کنند که شامل مراحل مختلف رقابت‌ها و نیز مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز می‌شود، همچنین کانال رسمی تلگرام رادیو قرآن به نشانی sedayequran@ با حدود 30 هزار مخاطب به اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات اختصاص دارد. علاقه‌مندان همچنین می‌توانند برای اطلاع از جزئیات این مسابقات به برنامک اندرویدی «صدای قرآن» و نیز سایت اینترنتی رادیو قرآن به نشانی radioquran.ir مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها