دوومیدانی کاران ایران دربرنامه المپیکی به 4 گروه تقسیم شده‌اند

دو و‌میدانی در خط استارت المپیک

زمان زیادی نیست که مجید کیهانی روی صندلی ریاست فدراسیون دوومیدانی ‌نشسته، اما در همین مدت زمان اندک منتقدانی پیدا کرده است از نوع سرسخت.
کد خبر: ۸۵۸۵۶۲
دو و‌میدانی در خط استارت المپیک

فدراسیون دوومیدانی با مدیریت جدید برنامه‌های شانس مدال المپیک و المپیکی شدن ورزشکارانش را آغاز کرده است و ابتدای راه این پرسش پیش می‌آید که انتقادهای برخی مخالفان فدراسیون کیهانی برای چیست؟ مانند تیمور غیاثی که به تازگی انتقادهای تندی را روانه فدراسیون دوومیدانی می‌کند.

مدیر سابق تیم‌های ملی دوومیدانی حتی وعده کسب سهمیه‌های بیشتر دوومیدانی ایران را در المپیک 2016 ریودوژانیرو در حد شعار می‌داند و آینده دوومیدانی را تاریک می‌بیند.

دوومیدانی ایران در دو سال گذشته به خاطر مشکلات مدیریتی بلاتکلیف بود، اما ساختار مناسب این ورزش در سال‌های پیشین نسل خوبی از دوومیدانی کاران ایرانی را معرفی کرد‌ به طوری که قهرمانان و مدال‌آوران بسیاری مطرح شدند. احسان حدادی، برادران صمیمی، حسن تفتیان، لیلا رجبی، مریم طوسی، رضا قاسمی، محمد ارزنده، کیوان قنبرزاده و تعدادی دیگر از قهرمانان زن و مرد طی این سال‌ها در مسابقه‌های مختلف مدال‌آور بودند.

از آنجا که دوومیدانی جزو رشته‌های ورزشی دیربازده است، وقفه در پشتوانه‌سازی این ورزش مشکلات زیادی را با خود به‌همراه دارد که خلأ مدیریت صحیح در سال‌های پیشین نگرانی‌هایی را در فدراسیون با مدیریت جوان این ورزش ایجاد کرده است؛ هر چند مجید کیهانی با نیروی جوانی درصدد رفع مشکلات به جا مانده از گذشته است تا ورزش مادر را به سطح ثبات وآرامش برساند.

در اوضاع کنونی که از نشستن کیهانی روی صندلی ریاست دوومیدانی ایران زمان زیادی نگذشته است، برنامه‌های کوتاه‌مدت ورزشکاران تا المپیک ریو آغاز شده است. آنها برنامه‌های خود را به فدراسیون داده‌اند و فدراسیون نیز با دسته‌بندی ورزشکاران به گروه‌های مختلف در حال اجرای برنامه‌ها به بهترین نحو ممکن است.

رئیس فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به این پرسش که چه شرایطی را برای ورزشکاران در اردوهای متفاوت آنها در نظر گرفته است، می‌گوید: ورزشکاران ما به گروه‌های ورزشکاران شانس مدال در المپیک، حضور در المپیک، شانس سهمیه المپیک و ورزشکارانی که شانس المپیکی نیستند، تقسیم شده‌اند.

برای هر گروه برنامه جداگانه داریم با این توضیح که ورزشکارانی که شانس المپیکی نیستند به حال خود رها نشده‌اند و در مسابقه‌های داخل سالن آسیا شرکت می‌کنند.

یکی از انتقادهایی که فدراسیون، کیهانی را با آن زیر سوال می‌برند توجه بیش از اندازه به احسان حدادی در مقابل ورزشکاران دیگر این فدراسیون است. هر چند رئیس فدراسیون دوومیدانی با اشاره به برنامه‌های دوومیدانی‌کاران این موضوع را از اساس رد می‌کند و می‌گوید: هدفگذاری فدراسیون مشخص بوده و طی آن برنامه‌ریزی انجام شده است. من گروه‌ها را اعلام کرده ام؛ یعنی هر ورزشکاری به اندازه موقعیت خود مورد توجه است. طبیعی است وقتی احسان حدادی در گروه یک و جزو ورزشکاران شانس مدال در المپیک است برنامه‌هایش کمی متفاوت باشد، اما این به آن معنا نیست که ما بین ورزشکاران خود تبعیض قائل شویم.

امکانات فراهم است

برنامه‌های دوومیدانی‌کاران یکی بعد از دیگری آغاز می‌شود. در روزهای گذشته لیلا رجبی بانوی المپیکی ایران در تهران تمریناتش را آغاز کرد.

حسن تفتیان و رضا قاسمی، دو دونده سرعت ایران در المپیک نیز بر اساس برنامه تعیین شده تمرینات خود را از سر گرفته‌اند و احسان حدادی نیز در کیش زیر نظر مربی اختصاصی خود تمرین می‌کند. امکانات رفاهی برای او و قاسمی به یک اندازه است. برنامه‌های آماده‌سازی به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود، زیرا کیهانی می‌خواهد برای آماده‌سازی ورزشکارانش پابه‌پای آنها بدود و خواسته‌های آنها را برآورده کند. او می‌خواهد برادران صمیمی را در پرتاب دیسک به مجارستان بفرستد.

از طرفی ایگور پاکلین، مربی قرقیزستانی را برای هدایت پرندگان ایرانی آورده است که کیوان قنبرزاده و محمد ارزنده،دو چهره سرشناس پرش‌ها همراه ورزشکاران دیگر با این مربی تمرین می‌کنند.

قنبرزاده ورزشکار پرش ارتفاع ایران می‌گوید: برنامه‌ای را که به فدراسیون داده بودم در حال اجراست و مشکلی ندارم. اردوی ما با امکانات تمرینی مناسب در آکادمی ملی المپیک در حال برگزاری است و ده روز است با مربی خارجی تمرین می‌کنم و راضی هستم.

قنبرزاده درباره این پرسش که برخی می‌گویند امکانات فدراسیون برای حدادی بیشتر از نفرات دیگر در اردوهای دوومیدانی است، می‌گوید: من طبق برنامه خودم پیش می‌روم؛ برنامه‌ای که فدراسیون تایید کرده و امکانات آن را در اختیارم گذاشته است. از بقیه ملی پوشان اطلاعی ندارم. نمی‌دانم این حرف را چه کسی زده است.

قنبرزاده از دوومیدانی کاران در گروه شانس المپیکی‌هاست. او درباره سطح تمرینات با ایگور پاکلین می‌گوید: این مربی را در سال‌های پیش هم داشتم. سطح تمرین‌دهی او بالاست و کیفیت مناسبی دارد، زیرا خودش از رکوردداران پرش ارتفاع و شاگردانش نیز در رقابت‌های جهانی موفق بوده‌اند. ایگور تجربیات ارزنده‌ای در اختیارمان قرار داده است و امیدوارم در آینده نیز از دانش و تجربه این مربی بیشتر استفاده کنم.

کسب سهمیه در سالن

محمد ارزنده ، پرنده دیگر دوومیدانی ایران در پرش طول است که او نیز از ایگور پاکلین و نحوه تمریناتش راضی است.

این روزها ارزنده در اردوی تیم ملی همراه پرنده‌های دیگر دوومیدانی ایران در آکادمی ملی المپیک وزنه می‌زند تا عضلاتش به شرایط اولیه آماده‌سازی برسد. او می‌گوید: در سال‌های 2012 و 2013 هم با ایگور تمرین کرده بودم و اکنون درک متقابلی از وضع یکدیگر داریم. ما می‌دانیم او چه می‌خواهد و برعکس. وقتی کیهانی هنوز رئیس فدراسیون نشده بود با ایگور در ارتباط بودیم و اینک که فدراسیون رئیس دارد ایگور هم به تهران آمده و فدراسیون با حمایت از برنامه ورزشکاران این مربی را برای پرنده‌ها در نظر گرفته است.

یکی از امتیازهای ویژه این دوره ایگور پاکلین حضور او همراه خانواده‌اش در تهران است؛ نکته‌ای که قهرمان پرش طول ایران نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: ایگور خانواده‌اش را به تهران می‌آورد و این کار برای ما یک امتیاز به شمار می‌آید.

در سال‌های گذشته او به خاطر سرکشی به خانواده‌اش مدتی از فدراسیون مرخصی می‌گرفت. همان زمان برنامه تمرینات مختل می‌شد، اما همراهی خانواده ایگور در تهران سبب می‌شود بین تمرین وقفه نیفتد و اردوها با جدیت کامل دنبال شود.ارزنده درباره برنامه‌های ملی پوشان در ماه‌های آینده می‌گوید: ما 30 بهمن مسابقه‌های قهرمانی داخل سالن آسیا را پیش رو داریم و 27 اسفند نیز رقابت‌های قهرمانی جهان در آمریکا برگزار می‌شود. در رقابت‌های پرش‌ها فضای باز با فضای بسته (داخل سالن) ازنظر رعایت استانداردها تفاوتی ندارد و می‌توانیم در رقابت‌های داخل سالن هم ورودی المپیک بگیریم، بنابراین باید از فرصت‌ها استفاده کنیم.

پرنده‌های ایرانی بعد از چند هفته برگزاری اردو در تهران برای انطباق‌پذیری بیشتر با مسابقه‌هایی که در قطر برگزار می‌شود به جنوب ایران سفر کرده و تمرینات خود را آنجا برگزار می‌کنند. ارزنده درباره اردوی آماده‌سازی در خارج از کشور هم می‌گوید: صحبت‌هایی برای اردوی مسکو در میان است. این اردو در ارتقای آمادگی ملی پوشان تاثیر مناسبی دارد و امیدوارم بتوانم سهمیه المپیک را همین امسال بگیرم.

کیش؛ اردوی مناسب در فصل سرد

جزیره کیش در فصل سرد بهترین ماوای دوومیدانی‌کاران ایران است تا بتوانند در آب و هوای مناسب تمرینات خود را پشت سر بگذارند. مریم طوسی و الناز کمپانی که خود را برای کسب سهمیه المپیک آماده می‌کنند، در کیش اردو زده‌اند. اردوی آماده‌سازی احسان حدادی و رضا قاسمی در جزیره دایر است. پس از حضور کیم بوخونسف قرار شد حدادی 40 روز در کیش با این مربی تمرین و پس از آن تمریناتش را خارج از ایران پیگیری کند. قاسمی نیز زیر نظر حامد احمدپور در کیش تمرین می‌کند.حسن تفتیان و سپیده توکلی تمرینات خود را در تهران و در مجموعه اختصاصی آفتاب انقلاب پیگیری می‌کنند.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها