در گفت‌وگوی «جام‌جم» با افشین علاء درباره رویکردهای شعر اجتماعی مطرح شد

زبان فارسی،خط مقدم جبهه فرهنگی

واژه‌های وحی به روایت خط

هر روز که می‌گذرد با پیشرفت فناوری سلیقه‌ها و خواسته‌ها نیز تغییر می‌کند. این تغییرات نه تنها در زندگی روزمره نفوذ کرده‌اند، بلکه هنری قدیمی همچون خوشنویسی نیز از آن جان سالم به در نبرده و متاثر از تغییرات هر روز جلوه‌هایی از فناوری در آن نمود می‌یابد یا با هنرهای دیگر در آمیخته می‌شود.
کد خبر: ۸۱۳۷۴۵
واژه‌های وحی به روایت خط

این تاثیرات از تلفیق نقاشی، خط و شکل‌گیری شاخه‌ای به نام نقاشیخط گرفته تا وارد شدن ورقه‌های مسی طلا و مواد دیگر از قیر و اکریلیک در خوشنویسی را دربرمی‌گیرد، اما این بار صحبتمان درخصوص‌ ایجاد تغییر در خط و خوشنویسی نیست، بلکه گزارشمان درخصوص مجموعه‌ای از آثار قرآنی خوشنویسان معاصر و طراز اول ایران است که در نگارخانه خیال موسسه فرهنگی ـ هنری صبا به نمایش درآمده‌اند.

نمایشگاه «واژه‌های وحی به روایت خط» شامل حدود 70 اثر قرآنی منتخب از پیشکسوتان این هنر است که در میان آنها نام‌هایی مانند غلامحسین امیرخانی، امیراحمد فلسفی، علی شیرازی، محمد سلحشور، علی‌اشرف صندوق‌آبادی، محمدعلی سبزه‌کار و رسول مرادی به چشم می‌خورد.

با وجود آن که آثار ارائه‌شده در ابعاد مختلف و در انواع خطوط مانند نستعلیق، شکسته، ثلث، نسخ، معلی و نقاشیخط بوده و ممکن است هر یک از این آثار را در نمایشگاه یا مجموعه‌های شخصی دیده باشید، اما یکی از مجموعه‌های متمرکز به لحاظ مفهومی در خوشنویسی معاصر محسوب می‌شود.

شاید تمرکز مفهمومی بر وحی در خوشنویسی تنها نکته مثبت نمایشگاهی باشد که به گفته مسئولان برگزارکننده، جمع‌آوری آثار آن طی یک هفته انجام شد، چراکه این نمایشگاه نه کاتالوگی داشت، نه بروشوری، نه کتابی و نه برگه‌ای که از چرایی برگزاری آن خبر دهد.

با گشتی در نمایشگاه واژه‌های وحی به روایت خط می‌توان از مرغ بسمل تا صلوات‌هایی را که با خط نستعلیق و گاه شکسته نوشته شده را دید.

ابر و بادها و رنگ و مرکب‌ها نیز روایتی از واژه‌های وحی دارند و فتبارک‌الله احسن‌الخالقین را فریاد می‌زنند و تا پایان تیرماه میزبان علاقه‌مندان خواهند بود. البته برخی از این آثار برای فروش نیز گذاشته شده‌اند و باید از 1.5 میلیون تومان تا 12 میلیون تومان برای خرید آنها در جیب داشت.

امیر احمد فلسفی که او را به عنوان یکی از استادان خوشنویسی می‌شناسند با اعتقاد برآن که ایجاد تنوع در ارائه چیزی که در نظر داریم نیازمند شناخت نیاز روز بشریت است درباره نمایشگاه واژه‌های وحی به روایت خط می‌گوید: «برای آن که بتوانیم اثری را به مخاطب ایرانی ارائه دهیم، بهتر است از ردیف و دستگاه‌های سنتی استفاده کنیم.

گاهی ممکن است نوعی هنجارشکنی نیز اعمال شود، اما آیا قرار است همه چیز همان گونه که از گذشته به ما دیکته شده، ارائه شود؟ خوشنویسی از ابتدا در ایران وجود داشته است؛ از نوشته‌ها و نقاشی‌های مانی گرفته تاکنون. اما از طرفی تغییرات همواره با این هنر همراه بوده و هست. امروز نیز تغییر در نگاه را شاهد هستیم؛ نگاهی که سبب شده تا مجموعه‌ای متفاوت در کنار هم جای گیرد.»

جـــام‌جــــم

معصومه دیودار

newsQrCode
برچسب ها: خط خوشنویسی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها