نقش آیت الله مدرس در یک حزب مخفی

در مجلس ششم ، تدین عامل رضا خان کنار می رود و طی تحولاتی ، رجال آزادیخواه همچون مدرس و مصدق به مجلس راه می یابند. نخست وزیری مستوفی تا خرداد 1306ادامه می یابد.
کد خبر: ۷۹۹۰۷۵
نقش آیت الله مدرس در یک حزب مخفی

دیماه 1305طرح استیضاح مستوفی در مجلس مطرح می شود و مدرس به نفع مستوفی برای سخنرانی ثبت نام می کند. درست در همین روز حاج آقا نورالله در حمایت از مستوفی به مجلس تلگراف می زند و در 15بهمن مستوفی رای اعتماد می گیرد. اصل قضیه چه بود؟ واقعیت این است که بعد از سلطنت رضاخان یک حزب مخفی به نام ضاد الف (مخفف ضداجنبی و ضدانگلیس ) تشکیل می شود.

3نفر در راس این حزب قرار دارند: مدرس ، مستوفی و رضا خان و بحث مرحوم مدرس این بود که تاکنون ما با رضاخان جنگیدیم ، حال که او پیش برده باید امور کشور را با رویکرد جدیدی پیش ببریم و امور را به صلاح هدایت کنیم.

از افراد دیگر مرتبط با این حزب می توان آیت الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی ، شیخ محمدتقی بافقی ، مرحوم الفت اصفهانی و... را نام برد.

یکی از اقدامات جناح مرحوم مدرس کشف کودتای صهیونیستی در ایران بود. قضیه از این قرار است که در شهریور 1305مقرر گردید رضاخان ترور شود، این توطئه ترور که قرار بود توسط صهیونیست ها و با هدف تشکیل حکومت صهیونیستی به دست سرهنگ فولادی و مسیو حایم در ایران اجرا شود توسط یاران مدرس (و به طور مشخص مرحوم آیت الله شیخ حسین لنکرانی) به رضاخان اطلاع داده شد زیرا آنها حکومت صهیونیستی را خیلی مهیب تر از دولت رضاخان می دانستند. در پشت صحنه اقدامات دیگری نیز انجام شد که همگی ناشی از تحرکات این حزب بود؛ لغو کاپیتولاسیون و تاسیس بانک ملی هم ، کار این حزب بود.

تلگراف حاج آقا نورالله در حمایت از مستوفی نیز درهمین راستا ارزیابی می شود. در اوایل مهر ماه 1306این حزب توسط تیمورتاش از هم می پاشد و در 11مهر قیام قم آغاز می شود و از این مقطع تعامل با رضاخان به تقابل تبدیل شد.

منبع: حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی منذر در سمینار حاج‌آقا نورالله اصفهانی 1384،‌اصفهان، جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها