آغاز برداشت برگ سبز چای از 5 اردیبهشت

رئیس اتحادیه چایکاران با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای از 5 اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: وضعیت بوته‌های چای به دلیل رسیدگی خوب کشاورزان به باغات، هوای مساعد، باران کافی و تهیه کود مرغوب مناسب گزارش شده است.
کد خبر: ۷۸۸۷۲۸
آغاز برداشت برگ سبز چای از 5 اردیبهشت

ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران در گفت‌وگو با فارس، گفت: برداشت برگ سبز چای در سال زراعی جدید از 5 تا 7 اردیبهشت آغاز و تا پایان مهر ادامه دارد.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت بوته‌ها در باغات چای به دلیل رسیدگی خوب کشاورزان به باغات، هوای مساعد، باران کافی، و تهیه کود مرغوب و به موقع، مناسب گزارش شده است.

رئیس اتحادیه چایکاران تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد باغات چای کشور پیش‌بینی می‌شود، در چین اول میزان برداشت برگ سبز چای حدود 15 درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش یابد.

رئیس اتحادیه چایکاران تصریح کرد: سال گذشته کل چای خشک استحصال شده از باغات کشور معادل 12 هزار تن بود.

وی گفت: قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو در سال 94 نسبت به سال زراعی گذشته حدود 16 درصد و تقریبا 220 تومان اضافه شده است.

هوسمی باغات چای کشور را حدود 30 هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: 28 هزار هکتار از این باغات در گیلان و حدود 2 هزار هکتار آن در مازندران واقع شده است.

وی افزود: سطح باغات چای کشور در گذشته حدود 32 هزار هکتار بود که طی 25 سال گذشته با گسترش آبادی‌ها حدود 2 هزار هکتار از سطح این باغات کاسته شده است.

اولین بوته چای در سال ۱۲۸۵ توسط فردی به نام میرزا محمد کاشف السلطنه قنسول وقت ایران در هند از آن کشور به ایران آورده شد و در کوهپایه‌های لاهیجان کشت شد.

خاستگاه چای در چین ۱۰ قرن قبل از میلاد است، نام این گیاه در گویش چینی جنوبی چای و در گویش چینی شمالی به صورت تِی تلفظ می‌شد و هردو تلفظی از یک واژه یگانه در چین قدیم هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها