بهاریه

هم‌نفس با قناری

کد خبر: ۷۸۳۸۱۰

دوست دارم بهاری شدن را

هم‌نفس با قناری شدن را

چشمه در چشمه جوشیدن از سنگ

رود در رود جاری شدن را

رفتن از خانه تا کوچه تا دشت

تا نسیم صحاری شدن را

دل به دریا زدن، ترک مرداب

نو شدن، جویباری شدن را

گرچه در گیرودار خزانم

دوست دارم بهاری شدن را

پرنده و درخت، شب و روز، زمین و آسمان، خاک و خورشید در دایره‌ای به گستره هستی دست به دست هم داده‌اند و در طواف طراوت سرود نشاط را زمزمه می‌کنند.

هستی با هر چه داشته به میقات آمده. بازار جلوه گرم است. شوق دیدار در چشم پنجره‌ها موج می‌زند. بهار آمده است؛ جشن تولد زمین... تولد دوباره زمین. از بهار بسیار گفته‌اند و شنیده‌ایم و نوشته‌اند و خوانده‌ایم. چه ترنم‌های زلالی که بر لب جویباران عاطفه و احساس در هوای بهار نگذشته و چه شعرها و نثرهای شاعرانه که بر قلم اهل ذوق در وصف این پدیده هستی‌بخش جاری نشده است!

بهار را جوانی طبیعت می‌دانند و میهن ما در جوانی عمر قرار دارد و چون بهار تولدی دوباره را تجربه می‌کند. بیایید تولد دوباره خودمان را جشن بگیریم؛ تولدی که با هزاران ارمغان از راه رسیده است، هزاران زمینه رشد و استعداد و توانمندی دیگر.

عادت همیشه بهار زودگذر بودن آن است که از سده‌های پیش سرایندگان بر این موضوع صحه گذاشته‌اند و توصیه کرده‌اند به غنیمت شمردن فرصت و حداکثر بهره‌گیری از کاغذ آتش‌ گرفته بهار، که تا چشم بر هم بزنی به تاراج خزان رفته است...

و جوانی که بهار عمر آدمی است هم چنین است؛ پربار و باطراوت، اما چون فرصت گل کوتاه. اگر جوانی و دستمایه‌های آن را درک کنیم، در ادامه راه عمر با تلاشی که خواهیم کرد روز به ‌روز به شکوفایی و تبلور استعدادهایمان افزوده خواهد شد و سعادتمندی راستین را در خواهیم یافت.

اما، اگر جوانی به غفلت بگذرد، از دو سوی ضربه‌هایی جبران‌ناپذیر خواهیم خورد؛ نخست، فرصت را از دست داده‌ایم و بعد از این چنین مجالی به ما داده نخواهد شد و استعدادها رو به افول می‌نهند و شعله‌اش خاموش می‌شود و دوم دچار حسرتی جانسوز خواهیم شد که توان هر پویندگی را نیز این افسردگی از ما خواهد ربود.

پس تا فرصت باقی است در آیینه‌های زلال و شفاف به شناخت توان‌ و استعدادمان بپردازیم. با تلاش و جدیتی که درخور نسل ماست به پرورش و شکوفایی هر چه بیشتر آنها کمر بندیم و از خداوند بخواهیم این گام‌ها را در مسیری که رضایت او را فراهم می‌آورد، هدایت کند.

مصطفی محدثی‌خراسانی ‌/‌ شاعر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها