دولت افغانستان با 100 روز تاخیر تشکیل شد

دولت افغانستان روز دوشنبه حدود سه ماه بعد از روی کار آمدن اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور پس از حدود سه ماه تاخیر و کشمکش در حالی تشکیل شد که بن بست سیاسی در افغانستان اقتصاد این کشور را به نابودی تهدید می کرد و موجب تقویت شورش طالبان شده بود.
کد خبر: ۷۵۸۸۷۳
دولت افغانستان با 100 روز تاخیر تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت افغانستان روز دوشنبه حدود سه ماه بعد از روی کار آمدن اشرف غنی، رئیس جمهور تشکیل شد. اسامی وزرا به شرح ذیل است؛

1.شیرمحمد کریمی وزارت دفاع

2.نورالحق علومی وزارت کشور

3.صلاح‌الدین ربانی وزارت امور خارجه

4.غلام جیلانی پوپل وزارت اقتصاد

5.احمد ضیاء مهجور وزارت دادگستری

6.گل زلمی یونسی برای وزارت آموزش و پرورش

7.نجیبه ایوبی وزارت امور زنان

8عباس بصیر وزارت رفاه و تأمین اجتماعی

9.فیروزالدین فیروز وزارت بهداشت

10.یعقوب حیدری وزارت کشاورزی

11.داود صبا وزارت معادن

12.بنا کریمی مخابرات و فناوری اطلاعات

13.پورانی وزارت توسعه روستایی

14.خاطره افغان وزارت تحصیلات عالی

15.محمود صیقل وزارت انرژی و آب

16.سادات نادری وزارت کار و امور اجتماعی

17.سید حسین عالمی بلخی وزارت مهاجرین

18.فیض‌محمد عثمانی وزارت حج و اوقاف

19.فیض‌الله کاکر وزارت مبارزه با مواد مخدر

20.حاج سلطان خیری وزارت اطلاعات و فرهنگ

21.قمرالدین شینواری وزارت امور قبایل و مرزها

22.رحمان اوغلی وزارت اقتصاد

23.سردار محمد رحیمی وزارت تجارت و صنایع

24.رحمت‌الله نبیل ریاست امنیت ملی

25.خلیل صدیق ریاست افغانستان بانک

26.فیض‌الله ذکی وزارت حمل و نقل

27.شاه‌زمان میوندی وزارت امور شهری.

100 روز تاخیر

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کابل به قلم« مشتاق مجددی» نوشت افغانستان دوشنبه یعنی سه ماه پس از مراسم تحلیف اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور صاحب دولت وحدت ملی شد.

تشکیل این دولت در حالی اعلام شد که بن بست سیاسی در افغانستان اقتصاد این کشور را به نابودی تهدید می کرد و موجب تقویت شورش طالبان شده بود.

عبدالسلام رحیمی رئیس دفتر غنی اسامی 25 وزیر از جمله سه زن را قرائت کرد که به زودی کابینه جدید را تشکیل می دهند. این کابینه پس از چند هفته گفتگو بین دو رقیب قدیمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014یعنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان تشکیل می شود.

کابینه نخستین دولت وحدت ملی تلفیق ظریفی از اسامی دو جناح و اقوام مختلف این کشور مانند تاجیک ها و پشتون ها است . عبدالله ،‌ تاجیک ها و غنی پشتون ها را دور خود جمع کرده است .

در میان وزیران جدید صلاح الدین ربانی، ‌یک تاجیک نزدیک به عبدالله و پسر رئیس سابق شورای عالی صلح به چشم می خورد که سمت وزارت امور خارجه را در اختیار گرفت.

شورای عالی صلح افغانستان نهادی در کابل است که وظیفه دارد مقدمات گفتگوها با طالبان را فراهم کند.

شیرمحمد کریمی ، یک پشتون نزدیک به غنی، سمت وزارت دفاع را دراختیار گرفته و این درحالی است که نیروهای رزمی ناتو به تازگی از میدان نبرد خارج شده اند . نیروهای امنیتی افغانستان اکنون به تنها در میدان نبرد با شورشیان طالبان مبارزه می کنند.

اما در برابر امنیت همچنان شکننده و حملات شدید طالبان ، حدود 17 هزار نظامی خارجی از جمله 12 هزار و 500 نیروی ناتو در سال 2015 در خاک افغانستان حضور دارند.

یک پشتون اما این بار نزدیک به عبدالله یعنی نورالحق علومی است که کرسی مهم وزارت کشور را در اختیار می گیرد.

یک وزیر کلیدی دیگر یعنی وزارت دارایی غلام جیلانی پوپال ، یک پشتون نزدیک به غنی است .

علاوه بر این ، وزیر جدید امور زنان یعنی نجیبه ایوبی یک روزنامه نگار تاجیک و فعال حقوق بشر است .

این وزیران قرار است همچنین به تایید مجلس سفلای پارلمان افغانستان برسند. علاوه بر 25 وزیر ، رئیس دستگاه های اطلاعاتی و رئیس بانک مرکزی افغانستان نیز تعیین شده اند .

عبور از بن بست

رویارویی بین غنی و عبدالله عبدالله رقیب او تنش های خطرناکی را بین طرفداران دو جناح به وجود آورده و شبح درگیری های جنگ داخلی افغانستان ( بین جناح ها و اقوام مختلف )را زنده کرده بود.

پشتون ها از غنی حمایت می کردند درحالی که تاجیک ها و هزاره ها پشت عبدالله قرار گرفته بودند . پس از گفتگوهای طولانی تحت نظارت سازمان ملل و وزارت امور خارجه آمریکا ، غنی در نهایت پیروز انتخابات اعلام و متعهد شده بود دولت وحدت ملی را با رقیب خود تشکیل دهد.

هارون میر از کارشناسان سیاسی افغان اعلام کرد:« کابینه جدید نشان می دهد که رئیس جمهوری افغانستان و رئیس اجرایی سخت برای انتخاب های خوب کار کرده اند. اما می توان به دشواری گفت که همه انتظارات در خصوص کابینه بسیار خوب و تخصصی برآورده شده است .»

به گفته وی ، کابینه جدید « چهره های جدید و احتمالا کمتر باتجربه ای دارد که باید آزمایش خود را پس دهند. »

این کارشناس مسایل سیاسی بدون ذکر نام افزود برخی فقط به این سبب در فهرست کابینه حضور دارند که فعالانه از یکی از دو جناح در طول انتخابات حمایت کرده اند.

میر در عین حال انتصاب وزیران بخش امنیتی را نوید بخش توصیف کرد.

سفارت آمریکا عصر دوشنبه در بیانیه ای از اعلام تشکیل دولت جدید استقبال کرد.

این بیانیه اعلام کرد:« آمریکا خرسند است که به همکاری تنگاتنگ با دولت افغانستان در جستجوی مشترک امنیت ، صلح و رفاه برای افغان ها ادامه دهد.»

رییس جمهور افغانستان راهی امارات شد

«محمداشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان عصر امروز بعد از معرفی اعضای کابینه جدید در راس یک هئیت عالی‌رتبه راهی امارات شد.

رئیس جمهور افغانستان را در این سفر 2 روزه، «احمدضیا مسعود»، «محمدحنیف اتمر» مشاور امنیت ملی، «محمدخان» معاون اول رئیس اجرایی، «عمرزاخیلوال» مشاور اقتصادی ملی، «عبدالعلی محمدی»، مشاور حقوقی، «عبدالسلام رحیمی» رئیس دیبرخانه امور و سرپرست وزارتهای خارجه و دارایی همراهی میکنند.

اشرف غنی قرار است در این سفر با «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» نخست وزیر امارات، «شیخ محمد بن زاید ال نهیان ولیعهد»، «امیر ابوظبی» و با شماری از تاجران و سرمایهگذاران دیدار و گفتوگو کند.

این دهمین سفر رسمی رئیس جمهور افغانستان بعد از شکلگیری دولت وحدت ملی میباشد. (باشگاه خبرنگاران- واحد مرکزی خبر-فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها