گفتگوی اختصاصی جام جم آنلاین با عضو هیات تطبیق مصوبات دولت و مجلس

بخشنامه ای که یک میلیون بازنشسته را زیر خط فقر می برد

یک تکه کاغذ است اما زندگی خیلی ها را زیر و رو می کند؛ بخشنامه ای که با حذف حق بیمه از اضافه کاری یک میلیون نفر از کارمندان در آستانه بازنشستگی، 20 تا 50 درصد از حقوق شان کم می کند و احتمالا آنها را به زیر خط فقر هل می دهد.
کد خبر: ۷۲۲۲۷۷
بخشنامه ای که یک میلیون بازنشسته را زیر خط فقر می برد

بخشنامه جدید دولت درباره بازنشسته ها اگرچه از تیر امسال از سوی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری امضا و ابلاغ شد، پیش از این هم در سال 88 ، دل بازنشسته ها و خانواده های شان را لرزانده بود اما مجلس در آن زمان مانع پایمال شدن حقوق این قشر شد و در برابر تصمیم دولت ایستاد.

آن تکه کاغذ اما آتش زیر خاکستر شد و آنقدر باقی ماند تا کمتر از 5 سال بعد،ابزاری شود برای منتقل کردن فشار بحران اقتصادی به آسیب پذیرترین لایه های اجتماعی کشور یعنی بازنشستگانی که با انواع مصائب سالمندی دست به گریبان هستند.

علی اصغر ملک محمدی ، عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس اعتقاد دارد دو برداشت مختلف از ماده 59 برنامه پنجم توسعه، زمینه ساز همه اختلاف نظرها و به خطر افتادن منافع کارمندان مشترک صندوق تامین اجتماعی است اما دولت می تواند با راهکاری کم هزینه این مشکل را حل کند تا به این ترتیب هم از تضییع حق این گروه جلوگیری شود و هم کارمندان کم سنوات کنونی، بازنشستگی با خدمات بیشتر و کیفیت بهتر در سال های آینده داشته باشند.

دولت می گوید انگیزه اصلی اش از بخشنامه اخیر ، برای حذف محاسبه اضافه کاری در پاداش پایان خدمت و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اجرای عدالت بوده است اما به نظر می آید نتیجه برعکس شده است. این طور نیست ؟

کارمندان دولت که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند در تبعیت از قوانین و مقررات بازنشستگی دو گروهند: گروه اول تحت پوشش صندوق بازنشستگی و گروه دوم تحت پوش صندوق تامین اجتماعی قرار دارند.

برای کسانی که مشترک صندوق بازنشستگی کشوری هستند و شمارشان نسبت به گروه دیگر بیشتر است ، « مزایای غیر مستمر» از جمله « اضافه کاری » جزو حقوق بازنشستگی به حساب نمی آید و کسور بازنشستگی هم ماهانه از آنها کم نمی شود اما مشترکان صندوق بازنشستگی در طول های گذشته می توانستند از « فوق العاده اضافه کاری ساعتی» استفاده کنند که نوعی پاداش در ازای اضافه کار ساعتی محسوب می شود.

روال این بود که از این فوق العاده اضافه کاری غیرمستمر، حق بیمه کسر می شد و در حقوق بازنشستگی مشترکان صندوق تامین اجتماعی آن را محاسبه می کردند. علاوه بر این مشترکان صندوق تامین اجتماعی در دو سه سال آخر خدمت شان بر اساس رابطه یا ترحم یا واقعیت، از اضافه کاری بیشتری بهره مند می شدند چرا که احتساب حقوق بر اساس معدل دو سال آخر خدمت محاسبه می شد. نتیجه این بود که حقوق بازنشستگی دو کارمند مشابه و به تبعیت از آن کیفیت سال های بازنشستگی شان، یکسان نبود.

یکی از رسالت های قانون مدیریت خدمات کشوری ، هماهنگی نظام حقوق و پرداخت است و برای از بین بردن این تفاوت در ماده 106 آن تصریح شد که دیگر قرار نیست از فوق العاده غیر مستمر ، حق بیمه کسر شود. در نتیجه این قانون، کارمندانی که مشترک صندوق تامین اجتماعی بودند حقوق شان کم شد تا با مشترک های صندوق بازنشستگی برابر شوند.

همیشه برابر شدن، به معنای اجرای عدالت نیست برای مثال در این ماجرا حق کارمندان با سنوات بالا که سال ها از اضافه کاری شان حق بیمه کسر شده بود، پایمال شد .

دقیقا همینطور است . اجرای این قانون هم نتوانست عدالت را به شکل کامل اجرا کند و نقص اصلی اش این بود که تعیین تکلیفی برای کسر حق بیمه اضافه کاری کارمندان با سنوات بالا، انجام نگرفته بود و ظلم و تبعیضی برای این گروه محسوب می شد اما این ها تنها گروهی نیستند که از این قانون متضرر می شدند.

کارمندان تازه کار که سنوات کمتری داشتند و حق بیمه از اضافه کاری شان کسر نمی شد هم با مشکل مواجه می شدند چون در بازنشستگی ، حقوق کمتری می گرفتند.مجلس برای حل این مشکل به فکر چاره افتاد و سرانجام قانونی را مصوب کرد که بر اساس آن ضمن توقف روال کسر بیمه از اضافه کاری ، میزان کسر از اضافه کاری کارمندانی که در طول سال های قبل این مبلغ را پرداخته بودند نیز در حقوق بازنشستگی، محاسبه شود اما این قانون هم معترضانی داشت چرا که کم سابقه ها اصرار داشتند از قانون قبلی استفاده کنند تا بازنشستگی با کیفیت تری داشته باشند.

پس از مذاکره های فراوان سرانجام در ماده 59 قانون پنجم توسعه، راه حل این مشکل منظور شد. این ماده یک فراز بسیار مهم دارد که بر اساس آن همه کارکنان دستگاه ها که مشمول قانون تامین اجتماعی اند از « هر جهت » تابع مقررات « قانون تامین اجتماعی » هستند اما از همین قسمت قانون، برداشت های مختلفی می شود که اکنون باعث اختلاف نظر شده است.

گروهی با تاکید بر اصطلاح « تبعیت از قانون تامین اجتماعی از هر جهت» و اشاره تمثیلی به بازنشستگی به عنوان تابعی از این قانون می گویند در قانون تامین اجتماعی مشخصا بند یا ماده ای نداریم که فوق العاده اضافه کاری را جزو مزایای مستمر بداند یا بگوید باید از آن حق بیمه کسر کرد یا در حقوق بازنشستگی حسابش کرد و شورای عالی تامین اجتماعی که یک مرجع قانونی است مشخص کرده است که از چه چیزهایی باید حق بیمه کسر شود.

از سوی دیگر فوق العاده اضافه کاری ماهیتا غیرمستمر است. پس نباید از اضافه کاری ، حق بیمه کسر شود. معاونت نظارت و راهبرد رئیس جمهور با استناد به همین ماده و با چنین برداشتی ، بخشنامه اخیر را صادر کرده است.

برداشت دیگر این است که مصوبه شورای عالی تامین اجتماعی قانونی است و از آنجا که گفته شده کارمندان مشترک صندوق تامین اجتماعی باید از « هر جهت » تابع مقررات قانون تامین اجتماعی باشند.پس مصوبه شورای عالی تامین اجتماعی هم قانونی است و از آنجا که در گذشته به استناد همین مصوبه کسر بیمه از اضافه کاری در حقوق بازنشستگی لحاظ می شد، از این پس هم باید همین روال ادامه داشته باشد.

کدام یک از این برداشت ها صحیح است ؟

قضاوت در این باره به دست افراد عادی ممکن نیست ماده 59 برنامه پنجم توسعه باید بوسیله مجلس تفسیر شود. اگر برداشت اول درست باشد همین وضعیت ادامه پیدا می کند و کارمندان در آستانه بازنشستگی با کاهش حقوق 20 تا 50 درصدی مواجه می شوند و بعلاوه کارمندان با سنوات کم هم شرایط نامناسبی در زمان بازنشستگی خواهند داشت اما اگر برداشت دوم پذیرفته شود همان روال سابق کسربیمه از اضافه کاری باید ادامه پیدا کند.

مجلس چگونه باید ملزم به تفسیر این ماده شود؟

دولت می تواند لایحه استفساریه ای به مجلس بدهد یا سازمان تامین اجتماعی از طریق وزارت رفاه لایحه استفساریه بدهد یا 15 نماینده مساله را به شکل قانونی طرح کنند تا تفسیر درباره ماده 59 انجام شود.

از دست بازنشسته های متضرر چه کاری ساخته است ؟

آنها می توانند از نماینده های شهرهای خودشان بخواهند که مساله را به شکل قانونی در مجلس طرح کنند.

پس راه حل این مشکل فقط از مسیر مجلس می گذرد؟

خیر. راه حل بهتری هم وجود دارد که پیشنهاد شخصی من است. دولت می تواند بازتر و به دور از برخی تنگ نظری ها عمل کند و اجازه بدهد همه صندوق های بازنشستگی از مزایای غیر مستمر با تقاضای کارمندان شان استفاده کنند به شرطی که متقاضیان ،دستکم ( n ) سال کسور بازنشستگی را پرداخت کرده باشند. رقم این سال ها که من آن را با عنوان ( n ) مطرح کردم ، باید محاسبه شود و اگر سوابق کسی کمتر از این سال ها باشد نیز باید به نسبت همان میزان که حق بیمه پرداخت کرده،‌ در حقوق بازنشستگی اش محاسبه شود.

اجرای این پیشنهاد چه مزایایی دارد؟

نخست این که حقوق بازنشستگی بالا می رود و بخشی از مشکلات مالی بازنشسته ها حل می شود. دوم این که در آمد صندوق های بازنشستگی افزایش می یابد. حسن سوم این است که اجرای این طرح هیچ بار مالی به دولت تحمیل نمی کند چون به همان اندازه که هر فردی در طول خدمتش کسور بازنشستگی یا حق بیمه دریافت می کند، از حقوق بازنشستگی نیز بهره مند می شود و مهمتر این که برداشت های متفاوت و ناهماهنگی های نظام پرداخت به واسطه ماده 59 برنامه پنجم توسعه از بین می رود.

دولت از چه راهی می تواند این پیشنهاد را اجرایی کند؟

هم اکنون دوره قانون مدیریت خدمات کشوری تمام شده و دولت لایحه دایمی شدن این قانون را آماده کرده است و می تواند بدون هیچ دردسری شرایط اجرای این پیشنهاد را در آن پیش بینی کند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
y
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
۰
۰
سیاست اعتدال همینه دیگه تورم با شیب ملایم و خوردن حق مظلومان با شیب ملایم آخه تاكی سازمان تامین اجتماعی باید حق مردم را بخوره و دولتها هم سكوت كنن مگه چقدر قدرت داره یك سازمان اینجوری ...
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
۰
۰
مطمئن باشید حالا كه كمی همدرد بازنشستگان 9% ای ها شده اید ، اگر از حق آنها هم دفاع كنید به نتیجه می رسید.نه در صدری ك قبلا به زیر خط فقر رفته
علیرضا زینالزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
۰
۰
بهتر است دولت شرایطی سهل و آسانتر برای بازنشستگی كارمندان بوجود آورد تا جا برای جوانتر ها باز شود. پیشنهاد ذیل دو بار برای دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است . امیدوارم مسئولین برای افرادی كه حاضر به بازنشستگی پیش از موعد هستند نیز كاری كند و از طرفی برای جوانان نیز جا را باز نمایند.
بنام خدا
31/4/92
جناب آقای دكتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
فاكس: 22802144
موضوع: پیشنهاد بازنشستگی پرسنل با 20 سال سابقه كار
(مصوبه مجلس شورای اسلامی مندرج در جراید مورخ 7/3/92
در خصوص احیا و موافقت مجلس با بازنشستگی پیش از موعد كاركنان سازمانها)

با سلام و احترام ،
ضمن تبریك فراوان بمناسبت انتخاب شایسته و بحق جنابعالی و آروزی موفقیت و توفیق روز افزون، همانطور كه مستحضرید با توجه به شرایط اقتصادی موجود و حاكم بركشور و بیكاری مزمن بین جوانان كه یك معضل بشمار میرود ، پیشنهاد می گردد پرسنلی كه دارای 20 سال سابقه كار و مایل به قبول بازنشستگی با 20 روز حقوق می باشند ، بدون در نظر گرفتن شرایط سنی با بیمه تامین اجتماعی مذاكره ونسبت به بازنشسته شدن ایشان اقدام گردد.
بازنشستگی زود هنگام از چند جهت مفید فایده می باشد:
1) شركت : از آنجائیكه حقوق و مزایای یك پرسنل با 20 سال سابقه معادل 2 تا 5/2 برابر پرسنل تازه استخدام می باشد لذا شركتها و سازمانها با بازنشسته نمودن كاركنان بالای 20 سال ، بدون ایجاد هیچگونه خلل و افزایش بودجه سالانه ، از توانایی جذب 2 برابری جوانان جویای كار با تحصیلات بروز بهرمند می گردنند.
2) سازمان تامین اجتماعی : از آنجائیكه فرد با میزان (اشل) حقوق كمتری از كار خدا حافظی می كند ، به نفع سازمان تامین اجتماعی نیز می باشد .
3) اشتغال زایی: حقوق و مزایای یك فرد با 20 سال سابقه مساوی با 2 تا 5/2 برابر حقوق و مزایای افراد تازه استخدام می باشد . پس اگر یك فرد با 20 سال سابقه از سیستم خارج شود ، جا برای جوان تر ها باز خواهد شد و در این شرایط این به نفع جامعه نیز خواهد بود و تعداد افراد بیشتری جذب بازار كار می شوند و امكان اشتغال برای افراد جوان فراهم خواهد شد .
4) جامعه: شما نمی توانید به فرد جوان سال حقوق بیكاری بدهید چرا كه از نظر روانی نمی تواند او را اغناء كند ( حتی اگر برای هزینه های زندگی او مكفی باشد و آنها را پوشش دهد) اما این برای شخصی كه 20 سال كار كرده است اینگونه نخواهد بود و او احساس می كند كه وظیفه خود را در زندگی انجام داده است و دچار مشكل روانی نمی شود .
نكته مهم و قابل توجه : از آنجائیكه حقوق و مزایای 2 و یا 5 سال آخر فرد برای تعیین حقوق و مزایای دوران بازنشستگی مد نظر قرار می گیرد ، برای تشویق داوطلبین بازنشستگی پیش از موعد بهتر است ، برای تعیین حقوق زمان بازنشستگی ، همان آخرین حقوق و مزایای ایشان در نظر گرفته شود.
در صورت نیاز، توضیحات تكمیلی ارائه خواهد شد. مراتب جهت استحضار و اوامر ارشادی ایفاد می گردد.

با احترام مجدد
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
۰
۰
ما در ایران همه را تنبل كرده ایم باز نشستگی بر حسب یك سال كار یك روز حقوق در ماه هست اگر ٣٠ سال كار كردید و در همین دوران تمام حقوق بازنشستگی را بطور منظم داده اید بعد از كسر مالیات و بیمه درمانی و... هر كسی حق دریافت و در هیج جای اضافه كار جزء با زنشستگی حساب نمی شود فقط در زمان اضافه كار مالیات ان مقدار زیادتر از هشت ساعت كار معمول هست و اگر در زمان بازنشستگی كاری كه انجام می دهید مالیات ان دو برابر میشود در اینجا درآمد دوم دارید ، حال كدام یك از این اقایان اعلام می كنند كه درامد دوم دارند،اگر كسی دارای مسكن از خود نیست دولت باید كمك كند. سوال از این اقایان این هست اگر كار كردید در مقابل ان درامد داشتید دوم به جه دلیل درامد جامعه را كه مال نسل أیند هست به شما بدهند از مجلس به خواهید كه حق مردم را بكیرند و در صورت نیاز به أفراد كم درامد كمك كنند ...
ح.ك كارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
۰
۰
با توجه به كسر حق بیمه از اضافه كاری ،ظلم است كه پس از دودهه كسر كردن حالا بخواهند بخشنامه ارائه دهند .این ظلم است وباید جلو ظلم ایستاد .اگر دیگران میخورند ومی برند چرا ما كاركنان باید تاون اش را بدهیم .
ز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
۰
۰
زورتان به بازنشسته بدبخت رسیده ، بنده های خدا همینطوری خیلی هاشون تا بازنشسته میشن بخاطر سختی زندگی كه پیش رو دارند سكته می كنند و هیچ خیری از دوران بازنشتگی شان (كه باید دوران استراحت وتفریخ برایشان باشد ) نمی بینند كه هیچ تازه باید آخر عمری تلاش شون رابیشتر كنند مخصوصا بازنشته های قراردادی كه واقعا درحقشان ظلم شده و هر سال سنوات بدبختها را به زور به آنها میدهند و بعد از 30 سال كار باید دست خالی برن و شرمنده زن و بچه شان باشن و با چندر غاز حقوق بازنشستگی زندگی زارو نذار خودشون را بگذرانند و متاسفانه هیچ كسی هم به روی خودش نمی آورد كه به این بدبخت چقدر ظلم شده است و می شود ، بابا همه ما یك دین داریم و مال یك كشور هستیم پس چرا این همه تفاوت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
۰
۰
بعضی از كسانی كه ریاست وقدرت راقبضه كرده اند اضافه كاربیشتری میگیرندو حقوق بیشترمی گیرند و درسایر موسسات و ادارات اضافه كار جزو حقوق بازنشستگی نیست واین طرح بیشتربه اقایان رئیسان لطمه می زند . پس نگران نباشید.

نیازمندی ها