گارکاه «تاریخ مکتوب، خاطره نویسی و تاریخ شفاهی» برگزار شد

کارگاه تاریخ مکتوب، خاطره نویسی و تاریخ شفاهی به همت انجمن ایرانی تاریخ و با حضور خانم دکتر افسانه نجم آبادی استاد دانشگاه هاروارد و آقای دکتر حسین پاپلی یزدی استاد دانشگاه سوربن در روز چهارشنبه مورخ 21 خرداد ماه 93 در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۷۹۶۳
گارکاه «تاریخ مکتوب، خاطره نویسی و تاریخ شفاهی» برگزار شد

ر این کارگاه، کتاب «شازده حمام» تالیف آقای دکتر پاپلی را که از پیش به دانشجویان و شرکت کنندگان در کارگاه معرفی شده بود، در میان مباحث مطرح شده ی دیگر مورد نقد و بررسی همزمان اساتید و دانشجویان قرار گرفت.

دکتر پاپلی در سخنان خود یکی از دلایل نگاشتن کتاب را با محوریت زندگی خود، شکستن زمان و تاریخ دانست و تاکید کرد لزوماٌ نباید تاریخ را به شکل سال شمار نگاشت.

دکتر نجم آبادی نیز اهمیت تاریخ شفاهی را در مطالعات تاریخی بیان کرد و کلی گویی های کتب تاریخی را مانعی بر درک و فهم گذشته ای دانست که در کتاب های تاریخی همواره سرد و بی روح جلوه می کند.

از نظر نجم آبادی تاریخ شفاهی در کنار تاریخ مکتوب باید مورد توجه قرار گیرد تا منجر به نتایجی دقیق تر و کامل تر در پژوهش های تاریخی شود. به خصوص که به کار بردن تاریخ شفاهی برای افراد و یا جریان هایی در تاریخ مانند زنان که کمتر منعکس شده و یا گاه حذف شده اند می تواند بیشتر کاربرد داشته باشد و به نتایج بهتری برسد.

در پایان نیز دانشجویان نظرات و سوالات خود را درباره ی ارجحیت تاریخ شفاهی در مطالعات کنونی، مسئله ی زمان در تاریخ و چگونگی بیان آن توسط پژوهشگر و نیز تصور تکرار تاریخ را مطرح کردند.

علاقه مندان به دریافت فایل صوتی کارگاه می توانند با شماره 26403007 تماس بگیرند و یا درخواست خود را به آدرس info@ishistory.ir ارسال کنند.

برای آگاهی در زمینه برنامه ها و دیگر کارگاه های انجمن ایرانی تاریخ به آدرس زیر نیز می توانید مراجعه کنید: http://anjomanetarikh2012.blogfa.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها