رتبه چهاردهم ایران در جهان در زمینه نصب نیروگاه‌ها

وزیر نیرو گفت: کشور ما با داشتن ۷۰ هزار و ۴۴۰ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در جایگاه چهاردهم جهان قرار دارد.
کد خبر: ۶۶۹۱۷۵
رتبه چهاردهم ایران در جهان در زمینه نصب نیروگاه‌ها

به گزارش واحد مرکزی خبر، حمید چیت چیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: صنعت برق کشور به رغم همه فشارها و تحریم‌ها توانسته است با استفاده از همه ظرفیت‌های ملی کشور برق مورد نیاز را با اطمینان و کیفیت تامین کند.

وی گفت: شاید 30 سال پیش ساخت نیروگاه در کشورمان افسانه بود و همه نیروگاه‌ها و پست‌های برق، خطوط انتقال فشارقوی و همه تجهیزات را پیمانکاران و مشاوران خارجی طراحی و اجرا می‌کردند.

چیت چیان ادامه داد: اما امروز همه این تجهیزات در داخل کشور طراحی و ساخته می‌شود و این نتیجه از خودگذشتگی مدیران و صنعتگران ایرانی در 30 سال گذشته است.

وزیر نیرو با بیان این‌که اکنون شرکت‌های ایرانی در ساخت نیروگاه‌های حرارتی و آبی در خارج از کشور نیز فعال هستند، افزود: ایران توانمندی بسیار قابل توجهی در صنعت برق دارد و در مواردی بسیار نادری نیاز به واردات از خارج داریم.

وی با اشاره به این‌که جایگاه کشورمان در ساخت نیروگاه‌ها به ویژه در زمینه توربین‌های گازی بزرگ در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در جهان ششم است گفت: شاید از نظر حجم تولید در مقام پنجم باشیم.

چیت چیان با اشاره به این‌که 46 شرکت ایرانی در 40 کشور در زمینه صنایع آب و برق فعال هستند، افزود: این فعالیت‌ها شامل اجرای خطوط انتقال، پست‌های برق، ساخت نیروگاه‌های حرارتی، آبی و تعمیر و نگهداری و بازسازی نیروگاه هاست.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها علاوه بر این در زمینه ساخت شبکه‌های فاضلاب و صادرات تجهیزات مربوط به صنایع آب و برق هم فعال هستند.

وزیر نیرو افزود: برای نمونه شرکت‌های ایرای نیروگاه بزرگی را در تاجیکستان ساختند و در سریلانکا مشغول ساخت 2 سد و نیروگاه بزرگ هستند.

وی گفت: در زمینه ساخت نیروگاه‌ها در کشورهای آفریقایی، عراق، سوریه و عمان و برای بازسازی نیروگاه‌ها در اندونزی، سوریه و پاکستان فعال هستیم.

چیت چیان با تاکید بر این‌که شرکت‌های ما می‌توانند مطابق با استانداردهای روز دنیا فعالیت کنند، افزود: اگر محدودیت‌های ناشی از تحریم نبود گستره فعالیت شرکت‌های ایرانی بسیار بیشتر از اکنون بود.

وی با اشاره به این‌که وزارت نیرو برنامه ظرفیت سازی بزرگی را پس از انقلاب اجرا کرد، گفت: شرکت‌های متعدد مشاوره مهندسی و پیمانکاری و سازنده تجهیزات را ایجاد و در طول چند سال گذشته بیش از 100 شرکت را به بخش خصوصی واگذار کردیم و امیدواریم فعالیت‌های صادراتی ما توسعه بیشتری پیدا کند.

وزیر نیرو افزود: پارسال بیش از 11 میلیارد کیلووات ساعت برق را به همسایگان صادر کردیم و از این نظر با 7 کشور همسایه ارتباط داریم.

وی با بیان این‌که به 4 کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان برق صادر می‌کنیم گفت: با ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان مبادله برق داریم.

چیت‌چیان ابراز امیدواری کرد: ایران با توسعه شبکه ارتباط برق با دیگر کشورها در آینده به هاب انرژی الکتریکی منطقه تبدیل شود.

وی درباره ارتباط وزارت نیرو با دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقی گفت: همه شرکت‌های بزرگ جهان در حال رقابت هستند که محصولات را با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر ارائه کنند و ما برای دستیابی به این هدف نیاز به تحقیق و توسعه داریم.

وزیر نیرو یکی از ارکان اصلی پژوهش را محیط‌های دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی دانست و افزود: اکنون دانشگاه‌ها بیش از 60 درصد اعتبارات پژوهشی صنعت آب و برق را تامین می‌کنند.

وی درباره وضعیت نیروگاههای بادی در کشور هم گفت: در گذشته در زمینه نیروگاههای بادی در وضعیت خوبی نبودیم و تفکر نادرستی در کشور وجود داشت و تصور می‌شد به علت این‌که سرمایه‌گذاری اولیه نیروگاههای تجدید شونده بالاتر از نیروگاههای فسیلی و حراراتی است بنابراین گران تمام می‌شود.

چیت چیان ادامه داد: از این موضوع غفلت شد که بخش قابل توجهی از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق گازوئیل و مازوت تامین می‌شود و سوخت‌های مایع در مقایسه با سوخت‌های گاز بسیار گران هستند.

وزیر نیرو گفت: هزینه سوخت مایع نیروگاه‌های حراراتی به ازای تولید هرکیلووات ساعت برق، حدود 20 سنت معادل 600 تومان است، بنابراین نیروگاه‌های تجدید شونده بسیار مقرون به صرفه تر هستند.

وی با بیان این‌که استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، آلایندگی ندارد، افزود: در این باره برنامه ریزی وسیعی کرده ایم و در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قوانین کشور هم تاکید ویژه‌ای بر موضوع انرژی‌های تجدید شونده شده است.

چیت چیان گفت: پارسال موفق شدیم قرارداد حدود 900 مگاوات نیروگاه بادی را در چارچوب بند 19 قانون بودجه سال 92 منعقد کنیم و حدود 418 مگاوات قرارداد نیز از پیش بوده که فعالیت‌های آن آغاز شده است.

وزیر نیرو با بیان این‌که امیدواریم در سال‌های آینده این روند، رشد بیشتری بگیرد، افزود: همکاران ما در شرکت توانیر قول داده اند تا پایان سال 93 حداقل 200 مگاوات به ظرفیت تولید برق بادی اضافه شود یعنی از 100 مگاوات فعلی به 300 مگاوات برسد.

وی گفت: کشور ما ظرفیت‌های انرژی بادی بسیار خوبی دارد و بر اساس اسناد جهانی ایران نخستین کشوری بود که هزاران سال پیش از انرژی بادی برای آسیاب کردن گندم و غلات استفاده کرد.

چیت چیان افزود: برای ساخت نیروگاه‌های بادی غیر از قرارداد با بخش خصوصی، کارخانجات متعددی از جمله گروه صنعتی مپنا آغاز به تولید توربین‌های بادی در داخل کشور کرده‌اند.

وزیر نیرو گفت: اکنون پژوهشگاه نیرو توانسته است طراحی توربین‌های 2مگاواتی بادی را به پایان برساند و با کمک صنایع در صدد تولید این نیروگاه است.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک توربین‌های بادی با طراحی و فناوری بومی ساخته شود.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما گفت: این گروه مجموعه‌ای از تعدادی شرکت است که به صورت یکپارچه عمل می‌کنند تا بتوانند طرحی را طراحی، تامین مالی و تجهیزات، اجرا و بهره برداری کنند.

علی آبادی افزود: گروه صنعتی مپنا اکنون با شرکت‌های بزرگ خارجی رقابت می‌کند و حتی به این علت برخی از شرکت‌های خارجی به ما تجهیزات نمی‌دهند.

وی درباره فعالیت‌های این گروه و طرح‌های آن گفت: در این گروه حرکت را از مدیریت طراحی‌های نیروگاهی آغاز کردیم سپس توربین ساز شدیم و از دانشگاه‌ها استفاده کردیم و با استفاده از توانمندی‌های بومی در مسیر توسعه قرار گرفتیم.

علی آبادی با بیان اینکه اکنون در کلاس‌های مختلف توربین می‌سازیم، افزود: وزیر نیرو ساخت توربین‌های بزرگ بیش از 280 مگاواتی را به گروه صنعتی مپنا سفارش داد.

وی با اشاره به اینکه این توربین مشخصات فنی خاصی دارد و اکنون در کشور تولید نمی‌شود، تاکید کرد: استعداد تولید آن وجود دارد و توانایی ساخت آن را داریم.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: این گروه به بخش تحقیق و توسعه بسیار اهمیت می‌دهد و در این باره سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: گروه صنعتی مپنا در زمینه تحقیق و توسعه با دانشگاه‌ها ارتباط دارد و از پژوهش‌های دانشگاه‌ها پشتیبانی می‌کند.

آقای علی آبادی تاکید کرد: از هر یک تومان سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه تا کنون 10 تومان برداشت کردیم.

وی گفت: گروه صنعتی مپنا در بخش ریلی، انواع لوکوموتیو را می‌سازد و در زمینه مترو و مونوریل هم فعال است.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا افزود: ایران در زمینه حمل و نقل ریلی در آستانه ورود به عرصه جهانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها