حریم‌های این شهر تاریخی در مسیر آزادسازی قرار گرفته است

ماسوله در راه جهانی شدن

ثبت جهانی ماسوله پیگیری می‌شود

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: برنامه ریزی‌ها و اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در راستای تحقق ثبت جهانی ماسوله انجام می‌شود.
کد خبر: ۶۱۶۸۲۳
ثبت جهانی ماسوله پیگیری می‌شود

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی گیلان رضا علیزاده گفت: مستندسازی و تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله متناسب با انتظارات یونسکو در حال پیگیری بوده و این تلاش معطوف برآن است با نگاه کاملا تخصصی و کارشناسی منجر به نتیجه شود.

وی توجه به تمامی جنبه های ماسوله را برای ثبت مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: ماسوله یک شهرک تاریخی با معماری بی نظیر و منحصر به فرد است که هم پیوند با موضوعات مردم شناسی و ابعاد فرهنگی و زیستی مردم منطقه در ادوار مختلف ارزش های آن را دو چندان می کند.

این مسوول میراث فرهنگی با تاکید بر منظر طبیعی ماسوله گفت: وقتی از ثبت جهانی ماسوله سخن به میان می آید، به هیچ عنوان نمی توان از موقعیت و منظر طبیعی آن غافل بود، اگرچه ممکن است در گذر زمان بواسطه بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله شرایط ناگواری بر آن تحمیل شده باشد اما همچنان پایداری و بقاء خود را حفظ کرده است.

علیزاده در خصوص اقدامات دبیرخانه ثبت جهانی ماسوله گفت: این دبیرخانه در سالهای اخیر تلاش داشته است با گردآوری و طبقه‌بندی مدارک مربوط به ماسوله شامل طرح و مطالعات متعدد، عکس‌های قدیمی، هوایی، نقشه‌های کامل از بافت و تک بناها  فرآیند مستندسازی و تکمیل پرونده را برای ثبت مهیا سازد، در عین حال تشکیل یک گروه مرجع با ترکیبی از صاحب نظران حوزه های مختلف و گروه های ذینفع می تواند جهت دهی موضوع ثبت جهانی ماسوله را قاعده مند کند.

وی با تاکید براولویت اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی ماسوله اظهار داشت: مهمترین اولویت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی در استان گیلان، ماسوله است ولیکن مناطقی همچون موزه میراث روستایی، قلعه رودخان جزء مناطق مستعد برای حضور هرچه بیشتر گردشگران در سطح ملی و بین المللی هستند.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها