گزیده عناوین روزنامه های صبح شنبه

موج تازه خرافه‌گرایی در ایران

گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه

احمدی‌نژاد 17روز دیگر پای میز محاکمه

روزنامه های صبح امروز کشور در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛«کارشکنی فرانسه و سایه ابهام بر نتیجه مذاکرات ژنو»، «فرش قرمز کاخ الیزه برای صهیونیستها »،«ضرورت بازنگری در مداحی‌ها »،«جمله نتانیاهو خیلی معنادار بود»، «دهها سمت دولتی حذف شد » و «احمدی‌نژاد 17روز دیگر پای میز محاکمه » را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۱۴۳۹۵
احمدی‌نژاد 17روز دیگر پای میز محاکمه

 آرمان:احمدی‌نژاد 17روز دیگر پای میز محاکمه

سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: زمان رسیدگی به شکایت از رئیس‌جمهور سابق تغییری نکرده و کیفرخواست جدیدی به دادگاه ارسال نشده است. مهر نوشت؛ ۲۷ خرداد ماه امسال خبر احضار احمدی‌نژاد به دادگاه در رسانه‌ها منتشر شد. احمدی‌نژاد نخستین رئیس‌جمهوری است که پس از پیروزی انقلاب به دادگاه احضار شده است. در آن زمان اعلام شد که این احضاریه با شکایت علی لاریجانی، رئیس کمیسیون اصل۹۰ و یعقوب خلیل‌نژاد علیه احمدی‌نژاد ارسال شده است. دیروز اما رئیس کمیسیون اصل90 قانون اساسی مجلس درباره حضور رئیس‌جمهور سابق در دادگاه توضیحاتی داد.

محمدعلی پور مختار با بیان اینکه شکایت این کمیسیون از دولت دهم و احمدی‌نژاد به دوره هشتم مجلس بر می‌گردد، گفت: احمدی‌نژاد برای این شکایات باید در دادگاه حاضر ‌شود.

وی با اشاره به حضور محمود احمدی‌نژاد در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برای پاسخگویی به شکایت کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس گفت: شکایت مربوط به دوره هشتم مجلس بوده و احمدی‌نژاد برای این شکایات در دادگاه حاضر می‌شود.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس ادامه داد: بر اساس اصل 140 قانون اساسی اگر رئیس‌جمهور، معاونان و وزرا احیاناً مرتکب جرم عادی شدند، این جرم باید با اطلاع مجلس در دادگاه عمومی دادگستری رسیدگی شود.

وی در تشریح دلایل شکایت کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس از محمود‌ احمدی‌نژاد، تصریح کرد: تأخیر در معرفی کردن وزیر ورزش و جوانان به مجلس و ابلاغ نکردن مصوبه‌های نهاد قانون‌گذاری از سوی دولت در دوره هشتم از مهم‌ترین محورهای شکایت این کمیسیون از دولت دهم است.

رئیس کمیسیون اصل90 قانون اساسی مجلس، با بیان اینکه هنوز پرونده احمدی‌نژاد و دولت دهم درباره بحث انتقال 16 میلیارد تومان به حساب دانشگاه ایرانیان در حال بررسی است، افزود‌: دیوان محاسبات برای بررسی بیشتر، این پرونده را به دادستانی کشور کل ارسال کرده است.

واکنش‌ها به یک احضاریه

ارسال این احضاریه پس از انتخاب پرشور ۲۴ خرداد با واکنش‌هایی روبه‌رو شد و برخی ارسال احضاریه در آن مقطع زمانی و رسانه‌ای شدن آن را کاری ناشایست می‌دانستند.

رئیس مجلس نخستین فردی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و در صحن مجلس گفت: مطلب را به‌گونه‌ای منعکس کردند که شکایت رئیس مجلس است، در حالی که ما شکایت شخصی نداریم و ممکن است کمیسیون اصل ۹۰ تخلفی را طبق قانون به دادگاه ارجاع داده باشد یا یکی از کمیسیون تخصصی طبق ماده ۲۲۶ آیین‌نامه موضوعی را به صحن علنی آورده باشد و با رای مجلس این موضوع به قوه قضائیه ارجاع داده شود. انعکاس این مسائل خلاف واقع است و به موقع نیست و معلوم است که شیطنتی در این کار بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه هم در واکنش به احضار احمدی‌نژاد گفت: مسئولان قوه قضائیه از احضار رئیس‌جمهور به دادگاه اطلاعی نداشتند. کج سلیقگی شده است. برای تنظیم این احضاریه و ارسال آ‌ن باید تدبیر بیشتری می‌شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای هم درباره خبر مربوط به احضار رئیس‌جمهور سابق به دادگاه گفت: برای مسئولان عالی‌رتبه نظام در قانون اساسی و در قانون موضوعه پیش‌بینی شده است که اگر احیانا تخلفی کردند یا مرتکب جرمی شدند چگونه رسیدگی شود.

در اصل ۱۴۰ قانون اساسی پیش‌بینی شده است که اگر رئیس‌جمهور، معاونان و وزرا احیانا مرتکب جرم عادی شدند این جرم باید با اطلاع مجلس باید در دادگاه عمومی دادگستری رسیدگی شود. وی افزود: به لحاظ تنظیم وقت رسیدگی و از لحاظ رویه جاری و نحوه ارسال معمولاً درخصوص پرونده‌های مهم با مسئولان عالی دادگستری مشورت می‌شود که به طور مثال چگونه زمان و ارسال احضاریه صورت گیرد، البته شعبه در این خصوص الزام قانونی ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در خصوص این پرونده نوعی کج‌سلیقگی هم مشاهده می‌شود. الان که مردم حماسه سیاسی بی‌نظیری در این مقطع زمانی آفریده‌اند و ممکن است موجب سوءاستفاده شود، برای تنظیم این احضاریه و ارسال باید تدبیر بیشتری می‌شد.

وی اظهار کرد: به نظرم قاضی شاید از لحاظ قانونی توجیه داشته باشد و لکن به هر تقدیر کج‌سلیقگی انجام شده است. سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: اتفاقی روی داده است که قوه قضائیه به طور طبیعی رسیدگی و پیگیری خواهد کرد و اگر ثابت شود تخلفی با سوءنیت صورت پذیرفته دستگاه قضایی بر خود لازم می‌داند رسیدگی کند.

در تصمیم قاضی نمی‌توانستم دخالت کنم

آیت‌ا... آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز درباره احضار رئیس‌جمهور به دادگاه کیفری استان تهران، گفت: وقتی مسئولان نظام مورد شکایت خصوصی افراد قرار می‌گیرند دستگاه قضایی نمی‌تواند رسیدگی نکند. پرونده هم مربوط به الان نیست بلکه از سال ۸۸ به بعد این مساله مطرح بوده و سیر طولانی پیدا کرده و به لحاظ صلاحیت در دیوان عالی کشور رفته و به اینجا رسیده است.

وی افزود: این که زمان مناسبی برای اعلام احضاریه نبود، مساله روشنی است و البته خود قاضی هم این را قبول دارد. قاضی باید تدبیر می‌کرد؛ زیرا در زمانی که مردم به دلیل انتخابات خوشحال هستند و یک نشاط و شور و شعفی وجود دارد واقعا این احضاریه دلیلی نداشت.

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: گاهی برخی رسانه‌ها شیطنت کرده و مساله را سیاسی می‌کنند. بحث احضار رئیس‌جمهور یک بحث قانونی بود، شاکی خصوصی داشت و قوه قضائیه نمی‌تواند پاسخگوی شاکی خصوصی نباشد. ضمن اینکه مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ هم شکایتی داشتند.

وی ادامه داد: رئیس مجلس شاکی نبود و فقط نامه هیات رئیسه را ارسال کرده بود و البته فکر می‌کنم ثبت‌کنندگان این احضاریه هم اشتباه کرده بودند و اسم رئیس مجلس را به عنوان شاکی آورده بودند. آملی‌لاریجانی ادامه داد: البته من از مساله احضار رئیس‌جمهور مطلع نبودم ولی اگر مطلع‌ هم بودم در تصمیم قاضی نمی‌توانستم دخالت کنم.

آرمان

-هاشمی رفسنجانی:جمله نتانیاهو خیلی معنادار بود
آمریکا نرم شد،فرانسه علم مخالفت بلند کرد
-دلار به زیر 3000 تومان رسید

خراسان

-۲ هزار و ۸۴ نفر از مخاطبان خراسان حال عمومی زندگی مشترک خود را سنجیدند
-کارشکنی فرانسه و سایه ابهام بر نتیجه مذاکرات ژنو
-دستور جدید دولت درباره واردات خودرو برای جانبازان
-مجوز دولت برای لغو روادید بین ایران و بروندی

کیهان

-سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری برای افزایش کیفیت سوخت
-گزارش خبری کیهان از چالش سخت در ژنو
-افتتاح خط تولید موشک پدافندی صیاد 2
-آمانو فردا به تهران می آید

رسالت

-ظریف:نمی پذیریم کسی برای ما طرح تدوین کند
-گفتگویهای ظریف ، اشتون و کری سازنده بود
- گردش2 هزارمیلیارد دلاری مافیای مواد مخدر
-فرش قرمز کاخ الیزه برای صهیونیستها

جمهوری اسلامی

-دولت خواستار کاهش زمان معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر به 2 سال است
-تأخیر در توافق ژنو به دلیل اختلاف نظر در گروه 1+5
-نداشتن نقشه راه از غفلت‌های آموزش و پرورش بوده است
-نداشتن نقشه راه از غفلت‌های آموزش و پرورش بوده است

آفرینش

-عراقچی: مواضع ایران و 1+5 هنوز با یکدیگر فاصله دارد  
-آغاز پذیرش بدون کنکور دانشجو در دی ماه
-آغاز پیش ثبت نام سفر به عتبات عالیات
-نتانیاهو: تهران همه چیز بدست آورد

شرق

-مذاکره نفس گیر روز سوم 16/5 ساعت طول کشید
-ضرورت بازنگری در مداحی‌ها
-جدایی احمدی نژاد از لادن
- بره‌ای که هار شد

ایران

-مجوز سرمایه گذاری خارجی 10 روزه صادر می شود
-رییس جمهور و وزرا گزارش 100 روزه می دهند
-دهها سمت دولتی حذف شد
-مذاکرات سخت اما امیدبخش

تهران امروز

-ارتقای فرهنگ ترافیکی اولویت شهرداری در دوره جدید
-تناقضات آماری صدای سخنگو را درآورد
-گردنه سخت در مذاکرات ژنو
-گام اول برداشته شده است

جام جم

-کارشکنی فرانسه توافق را به تاخیر انداخت
-4 بازیکن ازپرسپولیس می روند
-هوای پایتخت در شرایط هشدار
-کاهش قیمت سکه و ارز

قانون

- اسرائیل گربه سیاه مذاکرات هسته‌ای در ژنو؟
-قوانین، سدی در مقابل مزاحمت‌های خیابانی
-از دولت انتظار موضع تند نداشته باشید
-معاون اولی که سهام عدالت گرفت

آفتاب

-آشکار شدن نشانه های رونق در اقتصاد ایران
-آقایان مسئول، بیکاری را جدی بیگرید!
-بوش نگذاشت با ایران توافق کنیم
-یک گام تا توافق بزرگ قرن؟

حمایت

-افزایش آمار مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی
-بایدها و نبایدهای مسئولیت مدنی کارفرما
-ابعاد شرط تقسیم دارایی هنگام طلاق
-جرم انگاری دور زدن فیلترینگ

سیاست روز

-ایجاد تنش طائفه‌ای با سرکوب عزاداران حسینی
-باد فراموشی، پیمان‌نامه‌ها را با خود می‌برد
-همچنان در انتظار اعتمادسازی عملی غرب
-سجادی، کابینه روحانی را کامل می‌کند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
۰
۰
ترا به خدا اورا منصفانه محاكمه كنید تا شاید علت مشكلاتی كه در زمان ریاست ایشان گریبان ایران گرفت مشخص شود و دستهای پشت پرده را افشا كند
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
۰
۰
دولت با وعده صد روز كه گرانی و مشكلات حل میشود نه تنها نشد بلكه بیشتر هم شد بانكها با مزایده گذاشتن واحدهای تولیدی چنان عرصه را بر تولیدی ها تنگ كردن كه شاهد بیكاری هزار نفر شدیم. حقوق های عقب مانده، گرانی مایحتاج زندگی و دهها موضوع مرتبط، نشون میده دولت یازدهم هم چیزی كمتر از دولت های گذشته ندارد.
مریم
Australia
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
۰
۰
اگه به دادگاه نیاد، 200 هزار تومان جریمه اش می كنند، نه؟
بسیجی امام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
۰
۰
مرگ بر فتنه گرا؛ یه عده عجب نمك نشناسن
زنده باد دكتر ولایی خودمون

نیازمندی ها