به مناسبت فرا رسیدن روز قدس تلاش بازی‌سازان برای ترویج فرهنگ مقاومت را بررسی کرده‌ایم

صدای پای مقاومت در بازی‌های رایانه‌ای

فردای بازی‌های رایانه‌ای آفتابی است

نمایشگاه امسال نیز با همه مزیت‌ها و کاستی‌هایش پایان یافت. پیشرفت بازیسازان ایرانی محسوس و مسحورکننده بود. بوضوح می‌شد تغییر نگرش و دست یافتن به شمای صحیحی از چگونگی کار و هماهنگ‌سازی پروژه‌ها با فضای کشور را دید. اگر سازندگان همین طور ادامه بدهند، بعید نیست کمتر از یک دهه دیگر، کشور ایران نیز جایگاهی مانند روسیه در مجامع جهانی بازیسازی پیدا کند که بدون شک، وسیله‌ای انکارناشدنی برای شناساندن فرهنگ و تمدن و غنای ادبی کشور ما خواهد بود.
کد خبر: ۵۹۱۴۸۵
فردای بازی‌های رایانه‌ای آفتابی است

تنها مساله پیش‌رو، رسیدگی نسبتا سلیقه‌ای به بازی‌ها و سفارشی بودن بعضی از آنهاست. کاش مسئولان به خاطر بسپارند که اجبار در اجرای یک طرح هنری به هنرمند، می‌تواند نتیجه‌ای عکس داشته باشد. بدیهی است بنیاد بازی‌های رایانه‌ای باید سعی در فراهم آوردن زمینه‌ای مناسب برای خلق فضایی امن و مملو از امید به آینده در سازندگان ایرانی داشته باشد تا روزبه‌روز شاهد عرضه عناوین فاخرتر باشیم. هیچ‌گاه نمی‌توان تاثیر پیامی را که با عشق از دل یک اثر هنری بیرون می‌آید انکار کرد. وجود فروشگاه‌های آنلاین برای بازی‌های ساده و کوچک، همچنین موتورهای بازیسازی با رابط کاربری خوب از مهم‌ترین عوامل دوام صنعت گیم در ایران است و اگر این امکانات در دسترس سازندگان ایرانی نبود خیلی زودتر از اینها شاهد سقوط این صنعت در ایران بودیم. از بنیاد بازی‌های رایانه‌ای توقع می‌رود طی سال‌های آتی، با حمایت بهتر و گسترده‌تر، از ریزش احتمالی استعدادهای این هنر در ایران جلوگیری کند.

صنعت گیم ایران بالغ شده است

امسال هم با قدم زدن در نمایشگاه، بعضا به عناوینی برمی‌خوردیم که چگونگی حضورشان برای نمایش جای سوال داشت! اما عموم بازی‌های نمایش داده شده، خبر از حلول تفکری نو در جامعه بازیسازان ایران می‌داد. کارشناسان بر این باورند که با وجود امکانات محدود، رفتن به سراغ بازی‌های سوم شخص و شوتر، بدون امکانات لازم و از همان ابتدای کار، خودکشی اقتصادی است و فقط این چهره بازیساز نیست که مخدوش می‌شود. خوشبختانه کم‌کم این تفکر جا افتاده و امسال شاهد چند عنوان آنلاین و آرکید ایرانی بودیم که از مجامع جهانی، جوایز قابل تاملی را کسب کرده بودند. علاوه بر آن، شاهد بلوغ قابل تامل کانسپت آرت‌ها و سبک هنری بازی‌ها هستیم. یکی از عوامل احتمالی موفقیت بازی‌های ویدئویی ایرانی در عرصه جهانی، ایرانی بودن ظاهر آنهاست. دیدن شخصیتی که انگار از دل بازی‌های غربی بیرون آمده، نه‌تنها در ارائه پیام فارسی بازی ناکام می‌ماند، بلکه هیچ‌گونه تجربه جدیدی به بازیکن ارائه نمی‌کند. به‌طور کلی عنایت بازیسازان ایرانی به بخش هنری بیشتر از قبل شده است. بیشتر بازی‌ها از طراحان و انیماتورهای برجسته و مستعدی بهره گرفته بودند که خود جاذبه نمایشگاه و بازی‌ها را دوچندان ساخته بود. نکته خوشایند دیگر این‌که نمایشگاه امسال فقط بوی جنگ و مبارزه نمی‌داد و بازی‌هایی را شاهد بودیم که سرگرمی صرف (و صدالبته تقویت توانایی‌های بصری و فکری) را مدنظر قرار داده بودند. حس طنز و شوخ‌طبعی خوشایندی هم در بازی‌های جدید به چشم می‌خورد؛ ویژگی‌‌ای که می‌تواند موفقیت بازی‌های ایران را دوچندان کند.

هوشمندی، ویژگی بازیسازان ایرانی

بازی‌های قدیم‌تر ایرانی را که می‌بینیم، بجز در برخی عناوین، شاهد کارگردانی قابل قبولی نیستیم. هیچ جذابیتی برای مخاطب عام و خاص ندارد. امسال، بازی‌های تیم بازیسازی انستیتو ملی بازی‌های رایانه‌ای مانند عشق و نفرت، عناوین مستقل و نیمه مستقلی همچون شبگرد، ارتش‌های فرازمینی و عناوین آنلاین فوق‌العاده‌ای مانند آسمان‌دژ، نشان‌دهنده این بود که سازندگان ایرانی به درک درستی از این مقوله رسیده‌اند و در خلق میان‌پرده‌ها، صحنه‌های پویای گیم‌پلی، ایده‌های نو و خاص برای بازی‌ها (برخی سازندگان ادعا می‌کردند برمبنای غیرخطی بودن بازی و حتی داستان قدم برداشته‌اند که باید منتظر ماند و نتیجه را دید) و همچنین کانسپت‌های کاملا نو و فوق‌العاده، مانند آنچه بازی Hate the Sin Love the Sinner ارائه می‌کرد، حسابی تحقیق و تفحص کرده‌اند و علم را هم وارد کار کرده‌اند. البته هنوز هم مواردی وجود داشت که بعضا بازیسازان آنها را از قلم انداخته بودند. برای مثال بازی‌هایی بودند که عرضه جهانی آنها بسیار محتمل بود، اما از املاهای غلط‌ انگلیسی رنج می‌بردند که امید می‌رود با سپردن کار به دست یک متخصص در این زمینه، مشکل را حل کنند.

دورنمای روشن

شکی نیست اگر صنعت بازی ایران به همین شکل روند صعودی خود را داشته باشد و حمایت‌های دولت از آن قطع نشود، تا یک دهه دیگر شاهد پیشرفت عظیمی باشیم. بازخوردهای خیلی جالب و بعضا غیرقابل تصوری از بازدیدکنندگان نسبت به بازی «ارتش‌های فرازمینی» دیده شد که بسیار دلگرم‌کننده بودند. بیشتر بازدیدکنندگان باور نمی‌کردند این بازی تولید یک تیم ایرانی باشد. / ضمیمه کلیک

سیاوش شهبازی

newsQrCode
برچسب ها: بازی رایانه ای
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها