گفت‌وگوی جام‌جم با مهتاب کرامتی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت:

نویسندگان سینما را آبیاری کنند

تحلیل نویسندگان از حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب

ترویج کتاب خوب

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته ۲۴اردیبهشت‌ماه، با حضور در مصلای امام خمینی(ره) از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.
کد خبر: ۱۴۵۶۶۴۴
 
حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب اسلامی درششمین روز ازبرگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن بازدیدی سه‌ساعته از غرفه‌های مختلف با ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب گفت‌وگو داشتند و در جریان تازه‌های نشر و وضعیت بازار کتاب وهمچنین میزان استقبال ازنمایشگاه قرار گرفتند.رهبری درتمامی ادوار گذشته این نمایشگاه نیز با حضور در کنار اهالی قلم در نمایشگاه کتاب، از حوزه نشر،کتاب وتولیدات فرهنگی وهنری ایران حمایت کرده‌اند. گروه فرهنگی «جام‌جم» در گفت‌و‌گو با چهره‌های فرهنگی و اهل قلم، دیدگاه‌شان را درباره تأثیرات و پیام‌های بازدیدهای سالانه رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب پرسیده است.
     
رهبری از حیث مطالعه کتاب یگانه است
 هادی سعیدی کیاسری، شاعر و پژوهشگر درباره حضور رهبر انقلاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: ایشان همواره به مقوله کتابخوانی توجه داشته‌اند و این برکت را زمانی درک می‌کنیم که رهبری شخصیتی هستند که بیشترین انس را با کتاب دارند و از این حیث در میان رهبران دنیا یگانه‌اند. کمتر رمان و اثر ارزشمندی از حوزه دین تا ادبیات معاصر است که ایشان ندیده، نخوانده و چه بسا یادداشتی برای آن ننوشته باشد. رهبری همیشه ناشران را مورد تفقد خود قرار می‌دهند و فکر می‌کنم برای صاحبان قلم و اهل تألیف بسیار اثرگذار است.کیاسری با اشاره به تأکید همیشگی رهبر انقلاب بر پاسداشت زبان فارسی عنوان کرد: این تأکید همیشگی رهبر معظم انقلاب بوده و این طبیعی است که زبان فارسی از چند جهت هم برای مردم و هم برای حاکمیت حائز اهمیت است. واقعیت این است که زبان فارسی به‌عنوان وطن معنوی چندکشور ازبنگال تا بالکان و زنگبار قلمروی زبان فارسی است. او ادامه داد: همان‌گونه که می‌دانید، سابقه زبان فارسی در هند حدود۱۰۰۰سال است وحدود ۸۰۰ سال از این مدت، زبان رسمی دربار و زبان رسمی علم، فرهنگ، شعر، ادب و تمام مکاتبات بوده است. بنابراین میراثی در این زبان شکل گرفته که بی‌تردید غنی‌ترین میراث جهان در حوزه میراث مکتوب بوده است.هیچ زبان و فرهنگی به اندازه زبان فارسی گنجینه و میراث ندارد. تأکید رهبری از نظرم این است که هم این میراث بشری حفظ شود و هم معارف نجات‌بخشی را که در این زبان تجلی یافته است بتوانیم به زبان‌های روز دنیا ترجمه کنیم و به انسان سرگردان معاصر راه‌های مختلف زیستن را بیاموزیم. وی افزود: ناشران برای حفظ زبان فارسی که مورد تأکید رهبر است، می‌توانند نقش ویژه‌ای داشته باشند. حیف است که ما ابزار استراتژیک زبان فارسی را داشته باشیم اما از آن غفلت کنیم. بنابراین، اگر مسئولان به اشارات رهبر معظم انقلاب توجه کنند، متوجه وظایف خود می‌شوند و ناشران هم از راه فهرست‌نگاری نسخ و انتشار آثار فارسی به زبان‌های مختلف می‌توانند نقش داشته باشند.
     
تکاپوی ناشران و نویسندگان به‌دلیل انذار رهبر 
وجیهه سامانی، نویسنده کشورمان دررابطه با مسائل فرهنگی و ادبیات و حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب عنوان کرد: امسال هم ایشان تشریف آوردند و نمایشگاه را که به‌نوعی تحویل‌سال اهالی فرهنگ و قلم محسوب می‌شود بهار کتاب نامیدند و چند توصیه کلیدی داشتند. اول این‌که توقع‌شان از کتاب‌خواندن مردم خیلی بیشتر از این میزان است و هر روز سال مردم باید از کتاب‌ها استقبال کنند، نه‌فقط طی ۱۰روز نمایشگاه. او با بیان این‌که توقع استمرار کتابخوانی مردم بحق است، چون ما پشتوانه تمدن و تاریخ و فرهنگ دیرینه پرباری داریم، افزود: ایشان توصیه‌ای برای آموزش‌وپرورش داشتند که زمینه را برای کتابخوان‌شدن بچه‌ها فراهم کنند، چون بسیاری از کتابخانه‌ها در بهترین مناطق شهر کتاب‌های به‌روزی ندارند.سامانی ادامه داد: ایشان به فعالان فضای مجازی توصیه کردند که مردم را به کتابخوانی دعوت کنند، چون حضرت‌آقا فضای مجازی را خیلی مهم و جدی می‌دانند و شاید از فضای حقیقی تأثیرگذارتر باشد، چراکه مردم خیلی با هم در تعامل هستند.این نویسنده خاطرنشان کرد: رهبری نکته بعدی را به وزارت ارشاد درباره عرضه کتاب فرمودند که هم از لحاظ کمیت و تیراژ و هم به لحاظ کیفیت و تنوع آثار باید بهتر شود. به‌هرحال، انذار حضرت‌آقا موجب می‌شود توجه‌ها و نگاه‌ها به آن سمت متوجه و مسائل یا مشکلات فرهنگی حل  شود.سامانی درباره تأثیر صحبت‌های رهبر معظم انقلاب بر مسئولان نشر کشور و نویسندگان گفت: در اکثر مواقع، تأکیدهای رهبر روی موضوعات مختلف موجب شکل‌گیری جنب‌وجوش‌هایی می‌شود که انرژی بیشتری صرف آن گردد و دوستان درصدد رفع آن برآیند. به یاد می‌آورم سال گذشته گله رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب این بود که آثار تألیفی کتاب کودک‌ونوجوان نسبت به هزاران ترجمه‌ای که از کتاب‌های خارجی صورت می‌گیرد، کم و بازار در قبضه آثار ترجمه‌ای است.او ادامه داد: دراین طرف قضیه هم می‌دانم که دوستان نویسنده‌ام از سال گذشته در حوزه نوجوان کتاب می‌نوشتند و به‌عنوان‌مثال، خودم حدود دو سال بود که مشغول نوشتن در حوزه رمان بزرگسالان بودم اما بعد از فرمایش حضرت‌آقا در سال گذشته احساس تکلیف کردم که رمان بزرگسال در اولویت نیست و داستان نوجوانی که می‌نوشتم را ادامه دادم. کتابی که نوشتم، با همت و تلاش دوستان در نشر معارف امسال به نمایشگاه کتاب رسید و می‌دانم که دوستان دراین نشر ازسال گذشته، حداقل ۱۰عنوان کتاب رمان نوجوان به نمایشگاه رساندند.سامانی خاطرنشان کرد: این یک حرکت جدید در جهت تحقق توصیه‌ها و تأکیدهایی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند. البته تا رسیدن به قله مطلوب خیلی فاصله داریم، اما همین که یک حرکت کوچکی انجام شده، مایه دلگرمی است.صحبت‌های رهبری همیشه فصل‌الخطاب است و هرجا که ایشان حضور یافتند و به‌طور مستقیم در مورد موضوعی توصیه و تأکید کردند، حرکت درآن مسیر سهل‌تر شده و مسئولان به آن توجه کردند.البته این قاعده همیشگی نیست وبه‌عنوان‌مثال، باوجود تأکیدهای مکرر رهبر دررابطه بامشکلات معیشتی و اقتصادی، مردم همچنان با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند و روزگار سختی برای همه و به‌خصوص اقشار متوسط جامعه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها