خشم وزیر خارجه اردن علیه رژیم صهیونیستی:

توافق آب و برق با صهیونیست ها را امضا نمی کنیم

رایزنی با روسیه در تهران ادامه دارد

ایران پای‌کار میز دیپلماسی برای غزه

«ازویژگی‌های عملیات طوفان‌الاقصی این بودکه همه دنیا به‌صورت واقعی امتحان شدند و ما برادرانه در کنار جریان مقاومت هستیم» این‌ بخشی ازسخنان فرمانده نیروی قدس سپاه درصداوسیماست که عمق استراتژیک جمهوری اسلامی رادرمسأله غزه نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۴۹۱۶۸
 
ایران خط غزه را رها نکرده و تمام پیگیری‌های حقوق بشری جنگ غزه را در میز دیپلماسی دنبال می‌کند؛ اخیرا هم دیدارهایی با طرف روسی برای غزه در ایران صورت گرفته است.الکساندر کیشناک، مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه روسیه که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده بود با علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرده و طرفین در این ملاقات، در رابطه با آخرین تحولات منطقه، به‌ویژه جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم غزه و همچنین مسائل مربوط به سوریه، یمن و لیبی به بحث و گفت‌وگو پرداختند. دو طرف همچنین در این دیدار، بر لزوم تداوم و گسترش رایزنی‌های فیمابین در رابطه با مسائل منطقه‌ای تأکید کردند و در مورد آخرین تحولات سوریه از‌جمله وضعیت سیاسی و میدانی و راهبردهای مشترک به منظور کمک به بهبود وضعیت اقتصادی و انسانی و نیز استمرار فرآیند سیاسی سوریه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. خاجی در ادامه این گفت‌وگوها، حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و کشتار هزاران زن و کودک را ناشی از حمایت همه‌جانبه آمریکا خواند و گفت: رژیم صیهونیستی هیچ دستاوردی جز کشتار بی‌رحمانه غیرنظامیان و ارتکاب جنایت در حق بشریت نداشته و در سایه انفعال و سکوت مجامع بین‌المللی، حملات و تجاوزات نظامی خود را به سوریه و لبنان نیز گسترش داده است. طرفین همچنین درخصوص لیبی ضمن تأکید بر حفظ یکپارچگی، وحدت و حاکمیت این کشور، ابراز امیدواری کردند که بحران سیاسی لیبی با اراده و انتخاب مردم این کشور به پایان برسد. خاجی در ارتباط با تحولات یمن، نسبت به تاثیر مخرب حملات غیرقانونی آمریکا و انگلیس بر تلاش‌های صلح در این کشور هشدار داد.
 
آمریکا یک طرف اصلی جنگ علیه غزه است 
پیش از این هم سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره تحولات فلسطین گفته بود: به‌رغم شرایط دردناک انسانی و وضعیت جنگی حاکم در سرزمین فلسطین مردم شریف و مسلمان فلسطین تحت همان شرایط نماز تراویح و مناسک دینی را در کوچه‌ها، خیابان‌ها و کنار خرابه مساجد برگزار کردند و امروز سراسر جهان داغدار وضعیت فلسطین و مردم مظلومی هستند که اکنون آیینه تمام‌نمای مصیبت بشریت و انسان‌های آزاده جهان است، امیدواریم در ماه رمضان وحدت اسلامی و بین‌المللی و تلاش‌های جهانی برای حمایت از فلسطین متجلی شود.
 
دولت آمریکا در حرف و عمل کنار رژیم صهیونیستی بوده‌است
فشارهای آمریکا علیه مردم فلسطین و ارسال سلاح به منطقه توسط این کشور هم موضوع دیگری بود که ایران به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد: به‌رغم گذشت بیش از پنج ماه از حملات رژیم غاصب علیه غزه، متأسفانه شاهد بی‌عملی دردناک از سوی جامعه بین‌المللی به خصوص سازمان ملل متحد هستیم که وظیفه اصلی آن تأمین صلح و امنیت بین‌المللی است. در سایه اقدامات دولت آمریکا و حمایت از رویکرد جنگ‌طلبانه رژیم و حمایت تسلیحاتی از رژیم و استفاده از حق وتو در شورای امنیت عملا شاهد بودیم دنیا و سازمان ملل و شورای امنیت از انجام وظایف قانونی خود در توقف فوری جنگ بازماندند. آمریکا یک طرف اصلی در آغاز و استمرار و عدم پایان‌بخشی جنگ است. دولت آمریکا در حرف و عمل کنار رژیم صهیونیستی بود. تسلیحات ارسالی آمریکا کاملا بررسی شده و از آغاز جنگ ارسال گسترده تسلیحات توسط آمریکا به‌سمت رژیم ادامه داشته است، اینها بخشی از آمار تسلیحاتی است که منابع آمریکایی اشاره کردند. از سوی دیگر انتظار بود سازمان همکاری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های خود نقش مؤثری را در توقف جنگ ایفا کند، به‌رغم برگزاری نشست‌ها ما همچنان فاقد نقش‌آفرینی مؤثر هستیم، انتظار این است که ما شاهد تحرک جدی از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باشیم که ان‌شاءا... شاهد پایان جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین باشیم.
 
برند آمریکا در غزه 
نقش آمریکایی‌ها در این جنگ بسیار جدی‌تر و پررنگ‌تر از جنگ‌های پیشین اسرائیل و غزه است. دلیل نخست این اتفاق، فروپاشی ارتش اسرائیل بالاخص تیپ غزه در طوفان‌الاقصی بود. حجم ضربه‌ای که صهیونیست‌ها دریافت کردند، فقط با مدیریت و حضور آمریکایی‌ها قابل جبران و کنترل بود. بایدن و آمریکایی‌ها به‌رغم آن‌که با نابودی حماس و واگذاری مدیریت آن به طرف دیگری راضی هستند و آن را سناریوی مطلوبی می‌دانند اما با طولانی‌شدن جنگ، بالارفتن هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی جنگ برای کاخ سفید در آستانه انتخابات مخالفند. لذا آمریکایی‌ها فشارهای زیادی می‌آوردند تا آتش‌بس تداوم یابد و پلن‌های مورد‌انتظارشان در مسیر آتش‌بس و همکاری‌های منطقه‌ای پیش برود. ضمن آن‌که نباید فراموش کرد حجم حملات به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌شدت قوی، محکم و برخلاف سال‌های گذشته واقعی بود و این در کنار افزایش تنش در دریای سرخ و جنوب لبنان بر اصرار آمریکایی‌ها بر آتش‌بس و کنترل تنش تأثیر‌گذار بوده است.اما این‌که در حال حاضر کدام کشورها بیشترین نقش را در پیگیری فرآیند دیپلماتیک دارند، می‌توان گفت به‌جز ایران، به‌طور ویژه قطری‌ها به‌واسطه میانجیگری اصلی میان حماس و تل‌آویو بیشترین نقش را در مذاکرات دارند. نفوذ قطری‌ها هم جدا از مسأله نزدیکی حاکمیت آن به تفکرات اخوانی نتیجه اقدامات بالاخص ۱۰ سال اخیر آنها در غزه است. شهرک‌سازی‌ها، کمک‌های مالی ماهانه به خانواده اسرا و شهیدان، خیریه‌های فراوان، حضور دفتر خارجی حماس و...نمونه‌ای از این اقدامات است.مصری‌ها هم به‌واسطه جبر جغرافیایی و تأثیر مستقیم وضعیت مردم غزه و سناریوی اسرائیلی‌ها درخصوص نوار غزه بر امنیت و اقتصاد مصر، بازیگر دیگری در فرآیند‌های دیپلماتیک‌اند که البته اثرگذاری لازم را نداشته‌اند.اما کشورمان رویکرد بسیار فعالانه‌ای را در روند رایزنی با کشورهای مختلف منطقه در پیش گرفته که به‌طور طبیعی این رایزنی‌ها در رابطه با کشورهای مهم به‌ویژه عربستان سعودی حائزاهمیت ویژه‌ای بود. بالاترین سطح این تحرکات در نشست چندی پیش سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پدیدار شد که رئیس‌جمهور ایران با پیشنهادهای خاصی به این نشست رفت و توانست توجهات عمومی و سیاسی منطقه را جلب کند. در همین حال ایران یک طرح مشخص را به‌منظور فشار بر آمریکا در روند دیپلماسی خود در پیش گرفته که مرور آن در این گزارش انجام شد.

کمک‌های آمریکا به مردم غزه نمایشی است
ازسوی دیگر کنعانی درخصوص ارسال کمک هوایی توسط آمریکاگفته است:کمک‌های هوایی آمریکا صرفا نمایش است، از یک‌سو وتوی قطعنامه‌ها مانع تصویب قطعنامه شد که به توقف فوری جنگ می‌انجامید و از سوی دیگر آمریکا تسلیحات خودش را ارسال می‌کند؛ اینها نشان می‌دهد آمریکا در راستای توجیه سیاست جنگ‌طلبانه خودش به‌دنبال این است با برخی اقدامات مضحک و نمایشی که در نتیجه آن شاهد شهادت دیگر مردم فلسطین بودیم، تلاش کند وجهه جنگ‌طلبانه خودش را اصلاح کند.خوشبختانه افکار دنیا واقف هستند و دیدگاه آنان تغییر نخواهد کرد. انتظار این است در آستانه ماه رمضان شاهد یک تلاش مؤثر و منسجم برای توقف فوری جنگ باشیم. ایران در اجلاس جده پیشنهادهای خودش را در ۶ بند بیان کرد و اگر مورد توجه قرار گیرد حتما شاهد تغییر وضعیت اسفناک خواهیم بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها