آغاز همزمان فعالیت سه ستاد مستقل در شهرداری یزد؛

شهرداری یزد، پیشتاز در استقبال از نوروز ۱۴۰۳

توافق ثبت اسناد و شهرداری یزد برای حل مشکل زمین های قولنامه ای

یزد- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان از توافق با شهرداری یزد برای حل مشکل زمین های قولنامه ای و گرفتن سند مالکیت و پروانه ساخت و ساز خبر داد.
کد خبر: ۱۴۲۷۵۱۱

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مهدی اقبال اظهار داشت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان عالی قضایی مبنی بر لزوم سلب اعتبار اسناد عادی و اعتباربخشی به اسناد رسمی که طرح آن هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رسیدگی نهایی است موظف به حل مشکل زمین های قولنامه ای هستیم.

وی افزود: با توجه به در حال بررسی بودن طرح الزام به تنظیم سند رسمی و تصویب آن و همچنین با توجه به قولنامه ای بودن و داشتن اسناد عادی در بیش از 70 درصد ساخت و سازها و املاک استان یزد در آینده نزدیک با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

عضو شورای قضایی یزد تصریح کرد: در یکسال گذشته، با مصوبات شورای قضایی و شورای حفظ حقوق بیت المال استان ، بسیاری از مشکلات قدیمی ثبتی در شهرستان یزد و بسیاری از شهرستانهای استان حل شده و امیدواریم با توافق فعلی با شهرداری ، مشکل زمین های قولنامه ای هم برطرف شود.

اقبال ادامه داد: با اقدام بسیار خوب و راهگشای شورای حفظ حقوق بیت المال ، مشکل چندین سال مردم در یزد در خصوص ساخت و ساز حل شد.

وی با تشریح قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند رسمی، مصوب و اجرا شده از سال 1391 جایگزین ماده 147 و 148 قدیم اظهار داشت: متاسفانه در ماده یک این قانون ، اراضی که سند عادی دارند و قصد تبدیل آن به سند رسمی را دارند باید دارای اعیانی باشند و این امر مشکلات و سردرگمی زیادی را برای مردم ایجاد کرد.

عضو شورای حفظ حقوق بیت المال یزد با اشاره به ارائه گزارش ثبت نام بیش از 3 هزار نفر برای استفاده از قانون تعیین تکلیف در شهر یزد در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال گفت: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد این درخواست ها فاقد اعیانی بودند پیشنهاداتی شد.

اقبال اضافه کرد: بعد از احراز تصرفات و مالکیت فرد ثبت نام کننده در سامانه تعیین تکلیف توسط ثبت اسناد، فرد مالک با یک گواهی و تایید مالکیت به شهرداری معرفی شده و شهرداری یکی گواهی موقت 6 ماه به وی می دهد که در طول این مدت صاحب عرصه فرصت دارد با ساخت اعیانی در زمین خود جهت گرفتن سند رسمی اقدام نماید.

شهردار یزد هم در خصوص توافقات این جلسه گفت: با توجه به مشکلات متعدد مردم در زمینه ساخت و ساز با اسناد عادی و قولنامه ای هفته گذشته در جریان جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و با توافق شهرداری و اداره کل ثبت اسناد و املاک، مشکل ساخت و ساز و اخذ سند برای زمین‌های قولنامه‌ای یزد حل شد.

 ابوالقاسم محی‌الدینی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه صدور پروانه برای اسناد قولنامه‌ای و عادی وجود دارد، افزود : با بررسی صورت گرفته مشخص شد که بالای سه هزار قطعه زمین در شهر یزد با اسناد عادی با چنین مشکلی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات جدی شهروندان این ست که این افراد برای دریافت تبدیل اسناد عادی و قولنامه ای به سند رسمی به اداره کل ثبت مراجعه می‌کنند، ولی طبق قانون ، اداره ثبت اسناد به آنها اعلام می‌کنند که ابتدا اقدام به ساخت اعیانی در زمین خود کرده و سپس اقدام به تحویل سند کنند.

شهردار یزد خاطرنشان کرد: وقتی این افراد برای دریافت پروانه ساخت اعیانی به شهرداری مراجعه می‌کنند، طبق قانون چون سند رسمی ندارند شهرداری امکان صدور پروانه به آنها را نداشت.

محی الدینی اظهار داشت: از اواخر سال گذشته جلسات متعددی را با اداره ثبت و دادستان محترم یزد داشتیم تا بتوانیم راهکاری برای رفع مشکل بخش عمده‌ای از این افراد اقدامی انجام دهیم و از این بلاتکلیفی خارج شوند.

وی ادامه داد: هفته گذشته در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال، پیشنهاد تهیه شده توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و مدیرکل این اداره که نگاه مثبت و ویژه‌ای به حل مسائل و مشکلات مردم دارند، به جمع‌بندی و توافق منجر شد.

شهردار یزد گفت: در این جلسه توافق شد که این دسته از مردم به ثبت اسناد مراجعه کرده و پس از بررسی کامل بودن اسناد و مدارک و صحت سنجی آن، گواهی موقتی توسط ثبت اسناد صادر می‌شود.

وی تأکید کرد: بر اساس آن گواهی، طبق توافق صورت گرفته با شهرداری، ما اجازه پیدا می‌کنیم که به صورت محدود پروانه موقت ۶ ماهه صادر کنیم تا این افراد بتوانند ساخت و ساز را انجام داده و به این ترتیب مشکل سند خود را حل کرده و بعد از اخذ سند رسمی، برای اداره ساخت و ساز اقدام به اخذ پروانه رسمی از شهرداری کنند.

محی‌الدینی خاطرنشان کرد: به این صورت مشکلی که الان مردم برای اخذ اسناد رسمی و ساخت‌و‌ساز بر روی زمین‌های قولنامه‌ای دارند به صورت کامل برطرف می‌شود و مردم از بلاتکلیفی بیرون می‌روند.

شهردار یزد با بیان اینکه این توافق تا پایان امسال امکان‌پذیر است، گفت: با توجه به اینکه امکان تغییر در آیین‌نامه‌ها و همچنین عدم پذیرش اسناد قولنامه‌ای در آینده وجود دارد، شهروندان هرچه سریع‌تر باید نسبت به استفاده از این ظرفیت اقدام کنند تا به مشکل برنخورند.

وی درباره مشکلات ساخت و ساز آپارتمان ها و رفت و آمدهای زیاد بین ثبت اسناد و شهرداری گفت : این مشکل هم با تفاهم نامه سه جانبه تهیه نقشه پایان کار و تفکیک آپارتمان میان ثبت اسناد ، شهرداری و سازمان نظام مهندسی حل شده است.

این مسئول تصریح کرد : ساماندهي تهيه نقشه هاي پايان كار، تسریع در انجام فرآیند تفکیک آپارتمان، جلوگیری از موازی کاری و جلب رضايت مالكين از اهداف این تفاهم نامه است.

به گفته محی الدینی، فرایند های این اقدام به صورت الکترونیک و از طریق دفاتر کارگزاری، سامانه شهروند سپاری شهرداری، سامان سینا و وب سرویس های سازمان ثبت اسناد و املاک استان یزد انجام می‌شود.

شهردار یزد تأکید کرد: با حل این دو مشکل در بحث اسناد قولنامه ای و نقشه پایان کار، شاید 60 درصد تخلفات ساخت و ساز در سطح شهر حل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها