آهنگ‌های ماندگار به مناسبت عید غدیر

از قدسیان آسمان تا بیعت با علی(ع)

غدیر را بزرگترین عید شیعیان می‌دانند. عیدی که به واسطه پیوند میان ولایت و امامت برای آنها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است بنابراین دور از انتظار نیست که بسیاری از شاعران از این لحظه خاص بسرایند و خوانندگان خوش‌صدا و خوش‌قریحه، این ترانه‌ها را با صدای زیبای خود شنیدنی و ماندگار نمایند.
غدیر را بزرگترین عید شیعیان می‌دانند. عیدی که به واسطه پیوند میان ولایت و امامت برای آنها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است بنابراین دور از انتظار نیست که بسیاری از شاعران از این لحظه خاص بسرایند و خوانندگان خوش‌صدا و خوش‌قریحه، این ترانه‌ها را با صدای زیبای خود شنیدنی و ماندگار نمایند.
کد خبر: ۱۴۱۵۱۲۲

عموما پیوند موسیقی و غدیر از دیرباز در سه حوزه مولودی‌خوانی، سرود و آواز برقرار بوده و بسیاری از اهالی موسیقی در وصف و مدح این عید آثاری ساخته‌اند تا ارادت و شیفتگی خود را به امام اول شیعیان نشان دهند که از آن جمله می‌توان به محمد اصفهانی، علیرضا عصار، محسن چاوشی، روزبه نعمت‌الهی، فرزاد فرزین، فریدون آسرایی و...اشاره کرد. با توجه به این که تعداد آهنگ‌هایی که از خوانندگان مختلف به یادگار مانده و از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری بسیار زیاد است اما در این گزارش تعدادی از این آثار را به شما معرفی می‌کنیم:

علیرضا عصار با ۲ قطعه ماندگار
بی‌تردید یکی از معروف‌ترین، ماناترین و زیباترین آهنگ‌هایی که در وصف امیرالمومنین و عید غدیر تولید شده آهنگ «قدسیان آسمان» است که با همکاری دو هنرمند نامدار موسیقی کشورمان یعنی علیرضا عصار و محمد اصفهانی در ستایش جایگاه حضرت علی(ع) در سال ۷۸ ساخته شد. تلاقی و همکاری این دو خواننده در آهنگی که در ستایش جایگاه حضرت علی(ع) بود، شاهکاری را شکل داد که برای همیشه در موسیقی ایران ماندگار شد و هر گاه بخواهیم روایتی موسیقی‌وار در ستایش حضرت علی(ع) بشنویم، باید سراغ «قدسیان آسمان» برویم.عصار در کنار این آهنگ، قطعه ماندگار دیگری به نام ای‌عاشقان دارد که سال ۸۱ منتشر شد و آهنگسازی آن بر عهده فواد حجازی بوده است. در این آهنگ حسام لرنژاد نیز با علیرضا عصار در خواندن بخش‌هایی از اشعار همکاری کرده است. بابک روزبه، افشین مقدم و علیرضا شجاع‌پور دیگر ترانه‌سرایان قطعات آلبوم «ای عاشقان» هستند.

۳ ترانه ماندگار محسن چاوشی
در کارنامه محسن چاوشی، همواره قطعات برگرفته از باورهای مذهبی سهم قابل توجهی داشته است؛ قطعاتی که غالباً هم ماندگار بوده‌اند. او در خصوص عید غدیر نیز آثار به یادماندنی خلق کرده است. یکی از آنها تک‌آهنگ «علی» بود که سال ۹۹ منتشر شد. این تک‌آهنگ از جمله آثار شاخص محسن چاوشی در حوزه‌های مناسبتی است که به مناسبت عید سعید غدیر خم منتشر شد و به دلیل حال و هوای با طراوتی که داشت با استقبال مخاطبان قرار گرفت.ترانه‌سرا و آهنگساز قطعه «علی» محسن چاوشی است و امیر جمال‌فر تنظیم و میکس و مستر آن را به عهده داشته است. این اثر در استودیوی شخصی محسن چاوشی ضبط شده است.چاوشی سال ۱۴۰۰ نیز قطعه‌ای به نام اسدا... روانه بازار کرد. در بخشی از این قطعه می‌شنویم: «شهر پر از فتنه شد از روی تو، جان چو کمان از خم ابروی تو، چشم‌سیه هر چه که در عالم است، وام گرفته‌ است ز گیسوی تو، راه نشانم بده تا رگ به رگ، جوی شوم، جوی بلاجوی تو، آن که به دنبال شه و شاهدست، خیمه‌ برافراخته پهلوی تو». قطعه «ای عاشقان» یکی از آثار محسن چاوشی است که در وصف علی (ع) و منزلت عید غدیر تولید و عرضه شده است. شعر این اثر سروده مولاناست و آهنگسازی و تنظیم آن را خودش انجام داده است.

قطعه علی ای همای رحمت محمد اصفهانی
محمد اصفهانی از جمله هنرمندانی است که در وصف مولا‌علی(ع) قطعات زیادی را خوانده و عرضه نموده است که از آن جمله می‌توان به آلبوم ماه غریبستان اشاره کرد که در وصف امیرالمومنین در سال ۸۰ تولید شد. قطعه علی ای همای رحمت با ترانه استاد شهریار از جمله آثار ماندگار این آلبوم است که در ایام مختلف سال به ویژه عید غدیر میزبان خانه‌ها می‌شود.

روزبه نعمت‌الهی با آهنگ علی
روزبه نعمت‌الهی سال ۹۵ و همزمان با عید غدیر قطعه‌ای با نام علی را در فضای مجازی منتشر کرد که با استقبال روبه‌رو شد.در این تک‌آهنگ روزبه نعمت‌الهی از غزل شهریار استفاده کرده و با ملودی خود و تنظیم پیام قربانی این تک‌آهنگ را ساخته است.

خاک تشنه آسرایی
فریدون آسرایی خواننده خوش‌صدای کشورمان نیز به مناسبت عید غدیر قطعه خاک تشنه را خواند. «خاک تشنه» سروده و دکلمه عبدالجبار کاکایی به آهنگسازی فریدون آسرایی و تنظیم پاشا یثربی را در سال ۹۱ منتشر کرد.

بیعت با علی از ابوذر روحی
آخرین قطعه‌ای که درباره عید غدیر منتشر شد «بیعت با علی» است. ابوذر روحی که با قطعه سلام فرمانده خیلی زود در میان مردم جا باز کرده بود این قطعه را چندی پیش با همخوانی گروهی از کودکان و نوجوانان تحت عنوان گروه سرود شمیم یاس منتشر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها