ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران

تجارت ایران در قلب آسیای میانه

رئیس‌جمهور ازبکستان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به تهران سفر کرد که این موضوع پیش از هر چیزی نشان‌دهنده اهمیت ایران در سیاست‌خارجی تاشکند است.
رئیس‌جمهور ازبکستان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به تهران سفر کرد که این موضوع پیش از هر چیزی نشان‌دهنده اهمیت ایران در سیاست‌خارجی تاشکند است.
کد خبر: ۱۴۱۲۶۵۸

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان در حالی به دعوت رسمی رئیس‌جمهور کشورمان و در رأس هیاتی عالی‌رتبه از مقام‌های سیاسی و اقتصادی این کشور به ایران سفر ‌کرد که تردیدی وجود ندارد سیاست دولت سیزدهم در حوزه‌های روابط بین‌الملل نسبت به دولت‌های قبل بسیار تفاوت دارد، زیرا دولت سیدابراهیم رئیسی دیپلماسی فعالی در پیش گرفته که نمونه اخیر آن سفر به آمریکای‌لاتین، برخی کشورهای آسیایی و عضویت در اتحادیه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای تحقق منافع مشترک است.
ایران و ازبکستان از سطوح قابل اهمیت اشتراکی برخوردار هستند و از سوی دیگر ازبکستان می‌تواند پایگاه توسعه اقتصادی ایران در آسیای مرکزی باشد چراکه دارای ظرفیت هشت‌میلیارد دلاری است که فقط ۲۰ درصد آن فعال بوده است. در این شرایط ورود شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان به تهران با گمانه‌های مختلفی درخصوص ابعاد اقتصادی این سفر همراه شد اما تحت هر شرایطی تجارت تهران ــ تاشکند مکمل هم بوده و نقاط اشتراک زیادی دارد.
از سوی دیگر رویکرد دولت سیزدهم برای ازسرگیری رابطه با عربستان نشان‌دهنده تمرکز دولت بر دیپلماسی و رویکرد بسیار مهم و مثبتی است که در پیش گرفته، وزارت خارجه با دیپلماسی سیاسی تهاجمی حصارها و مرزبندی‌هایی که براثر تحریم‌ها علیه ایران شکل گرفته است درهم شکسته و حالا به نظر می‌آید دستگاه دیپلماسی برمبنای توسعه مراودات با کشورهای مختلف به‌دنبال جهش اقتصاد ایران است و سعی می‌کند روابطش را با کشورهای دیگر احیا کند و رو به پیشرفت باشد. همچنین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، دیپلماسی مثبت دیگری بود که باعث شد بسیاری از منابع مالی بلوکه‌شده ایران در کشورهای مختلف در شرف آزادسازی باشد؛ جهشی که در توسعه منافع اقتصادی و ایجاد ثبات اقتصادی در داخل کشور و توسعه مناسبات غیرنفتی و صادرات و واردات به وجود آمده است، نشان می‌دهد دولت سیزدهم همچنان به فکر توسعه بیشتر روابط سیاست خارجی و اقتصادی است که سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران نیز در این راستا تحلیل می‌شود.
با نگاهی به روابط ایران و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع بعد از فروپاشی شوروی سابق، متوجه می‌شویم ازبکستان یکی از کشورهایی بود که ایران همواره روابط مطلوبی با آن داشته و در سال‌های گذشته روابط با ازبکستان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی پیشرفت خوبی هم داشته اما به سطح قابل‌قبولی نرسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها