در جلسه غیرعلنی مجلس با تیم مذاکره‌کننده ایرانی چه گذشت؟

پافشاری تیم مذاکره‌کننده بر بسته‌شدن پرونده پادمانی ایران

نشست غیرعلنی مجلس دیروز با حضور حسین‌امیرعبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده برگزار شد. در این جلسه حسین امیرعبداللهیان و علی باقری گزارشی را از روند کاری تیم مذاکره‌کننده ارائه کردند و نمایندگان هم نقطه‌نظرات و دغدغه‌های خود را درباره برداشته‌شدن تحریم‌ها و تصمیم لازم برای تداوم اجرای تعهدات از سوی غربی‌ها به تیم مذاکره‌کننده ایرانی منتقل کردند.
کد خبر: ۱۳۷۶۸۳۷
با توجه به اهمیت جلسه غیرعلنی نمایندگان و تیم مذاکره کننده، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: دیروز مجلس جلسه مهمی به‌صورت غیرعلنی تشکیل داد. با توجه به این‌که در هفته‌های اخیر در روند مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشتیم لازم بود نمایندگان در جریان تحولات و موضوعات قرار گیرند. وی افزود: در هفته گذشته در وین متنی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دادند که پیشنهاد‌های جدیدی در موضوعات باقی مانده بود. ایران آن‌ها را مرور کرد که طبق گزارش ارائه‌شده پاسخ را ارسال کردیم و نیاز است که نظرات جمهوری اسلامی مد نظر قرار گیرد. عمویی نکته کلیدی در اهداف مذاکرات را انتفاع اقتصادی ملت ایران خواند و اظهار داشت: انتفاع اقتصادی به این معناست که موانع تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. همچنین ما به منابع فروش نفت برای تأمین نیاز مردم کشورمان دسترسی پیدا کنیم. تجار هم چنین روندی را در روند تجارت خارجی دنبال می‌کنند.
 
این مسیر در مذاکرات دنبال شده و مطالبه هم هست. نهایتا خروجی مذاکرات گزارش رفع تحریم‌ها خواهد بود که دولت باید به مجلس ارائه کند. این ملاک ما برای ارزیابی در مجلس است. وی با بیان این‌که تضمین و راستی‌آزمایی دو موضوع جدید در مذاکرات است، تصریح کرد: توافقی که درحال‌حاضر پیگیری می‌شود تصمیم کمیسیون مشترک برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ است. به این عنوان که این توافق با خروج غیرقانونی آمریکا نقض شد و نهایتا ایران دست به کاهش تعهدات زد. پس اگر بخواهیم به شرایط سال ۲۰۱۵ برگردیم باید تضمینی باشد که طرف‌هایی که می‌خواهند با ایران کار اقتصادی و تجاری انجام دهند تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیرند. این موضوع مهمی بود که مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفته است.

کل مذاکرات به‌صورت مکتوب دنبال می‌شود

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با تاکید بر این‌که کل مذاکرات به‌صورت مکتوب دنبال می‌شود، افزود: طبق گزارش‌های ارائه‌شده موضوع تضمین در جا‌های مختلف به‌صورت مکتوب اشاره شده است.

عمویی با بیان این‌که یکی از نواقص توافق قبلی موضوع راستی‌آزمایی بود گفت: تعهدات ایران از جانب آژانس مورد راستی‌آزمایی قرار می‌گرفت، اما تعهدات طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها، راهکاری برای راستی‌آزمایی نداشت. این خواسته جمهوری اسلامی است. الان اصل موضوع پذیرفته شده که هم بازه زمانی برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در نظر گرفته و هم اقدامات مختلفی دنبال شود تا ایران بتواند راستی‌آزمایی کند که تحریم‌ها به‌صورت مستمر برداشته شود؛ دو موضوع راستی‌آزمایی و تضمین‌ها علاوه‌بر موضوع رفع تحریم‌ها به‌صورت مکتوب در پیش‌نویس اشاره شده است.

لزوم بستن موضوعات پادمانی

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با تاکید بر این‌که روابط ما با پادمان تحت تأثیر تلاش‌های سیاسی قرار گرفته است، اظهار داشت: ما بیشترین همکاری را با آژانس برای نظارت‌ها داشته‌ایم به‌طوری‌که ۲۳درصد از هزینه‌های بازرسی آژانس برای مربوط به کشور ماست. در سفر آقای گروسی به تهران در اسفند سال گذشته توافق شد که در موضوعات باقیمانده ایران گزارش بدهد و نهایتا بررسی شود، اما عملا شاهد بودیم که این توافق اجرا نشد و با صدور قطعنامه از سوی شورای حکام به نتیجه نرسید. امروز نشانه جدیدی را از بدعهدی شاهدیم. تیم مذاکره‌کننده اصرار دارد که برای پایداری یک توافق لازم است موضوعات پادمانی بسته شود. وی درباره این‌که آیا موضوع پادمان هم به‌صورت مکتوب در پیش‌نویس می‌آید؟ گفت: مذاکراتی در جریان است که شیوه اجرای آن در متن چگونه باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره این‌که آیا باید متن توافق احتمالی به تصویب مجلس برسد، گفت: طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس از دولت گزارش رفع تحریم‌ها را دریافت می‌کند و این ملاک ما برای تصمیم‌گیری است. یعنی وقتی توافق انجام شود متن آن منتشر شده و در اختیار همه قرار می‌گیرد و ما هم مسیر عادی نظارت مجلس بر دولت را دنبال می‌کنیم. درباره این مورد خاص گزارش رفع تحریم‌هاست که در مجلس بررسی می‌شود.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها