جام جم آنلاین کرمانشاه؛ آرین آزادی- بوی تعفن آزاردهنده طی این سالها مانع از آن شد که مردم و گردشگران از امکانات گردشگری فراهم شده در اطراف این رودخانه، استفاده کنند.


ورود فاضلاب شهری و روستایی از چندین نقطه به قره‌سو، از طرفی خشکسالی ها چند سال اخیر مزید بر علت شده و کاهش آب رودخانه وضعیت آن را بحرانی تر کرده است.


رودخانه توان خودپالایی ندارد و تمام این مشکلات باعث آسیب رسیدن به رودخانه قره‌سو شده است.


تصفیه فاضلاب شهری کرمانشاه بخش مهمی از تلاش برای احیا رودخانه قره‌سو است که این طرح به دلیل کمبود اعتبارات سال‌های سال راکد ماند تا اینکه کلنگ احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری کرمانشاه، بعد از حدود ۱۶ سال توقف، اواخر اسفند ۱۴۰۰ بار دیگر به زمین زده شد.


براساس گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان قرار است این فاز از تصفیه خانه فاضلاب، بیش از ۴۰۰ هزار از جمعیت یک میلیون نفری کرمانشاه را پوشش دهد و این طرح سه ساله به نتیجه خواهد رسید. از چند و چون احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه خبر تازه‌ای در دست نیست اما بی‌تردید اتمام این پروژه کمک ویژه‌ای به احیای رودخانه قره‌سو خواهد کرد.


براساس گفته معاون فنی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه چندین معضل اساسی قره‌سو را تهدید می‌کند. یکی از مهم‌ترین این معضلات ورود فاضلاب و پساب شهری روستایی از چند نقطه به رودخانه است. هیچکدام از این مناطق مسکونی حاشیه رودخانه قرسوه سیستم تصفیه ندارند.

«فرحناز اقبالی » می‌گوید: مکاتباتی در این زمینه با امور آب شرکت آب و فاضلاب برای تامین بودجه و مدیریت فاضلاب‌ها این روستاها انجام شده اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.


وی در ادامه به فاضلاب شهری کرمانشاه اشاره می‌کند و می افزاید: تنها ۳۵ درصد فاضلاب شهری کرمانشاه از طریق مدول اول تصفیه ‌خانه مدیریت و خروجی آن بعد از رسیدن به استاندارد آبهای سطحی وارد رودخانه قره‌سو می شود. باقی فاضلاب شهر بصورت خام به رودخانه می‌ریزد.


معاون فنی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اضافه می‌کند: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری کرمانشاه قرار بود چند سال پیش با تامین اعتبار از طریق بانک توسعه اسلامی اجرایی شود.

تحریم‌های ظالمانه مانع از تخصیص اعتبار و به عقب افتادن این پروژه شد اما از طریق قانون اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبار جدیدی برای این پروژه در نظر گرفته و عملیات اجرایی این پروژه اواخر سال گذشته از سر گرفته شد. امیدواریم با تامین اعتبار بیشتر تصفیه خانه فاضلاب شهری کرمانشاه بزودی تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برسد. با بهره‌برداری از این مدول تصفیه خانه ۱۰۰درصد فاضلاب شهری کرمانشاه مدیریت می‌شود.

اقبالی درباره انتقاد برخی از افراد درباره ورود آب تصفیه شده فاضلاب شهری به قره‌سو، نیز می‌افزاید: ورود فاضلاب تصفیه شده به رودخانه، در نوع خود یک اتفاق خوب است. بار عالی فاضلاب شهری با ورود به رودخانه رقیق سازی و بر کیفیت آب تاثیر گذار است.

این آب از نظر حیات برای زندگی جانوران آبی بسیار مفید است.


وی در ادامه به چند معضل دیگر گریبانگیر رودخانه قره‌سو، اشاره می‌کند و می‌گوید: کاهش دبی آب رودخانه بر اثر خشکسالی‌ها و کاهش نزولات جوی، برداشت ‌های بی‌رویه از آب رودخانه از سوی افراد متخلف و سودجو، حفر چاه‌های غیر مجاز برای تامین آب کشاورزی از جمله این معضلات است.


معاون فنی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه به برخی برنامه‌های پیشنهادی این اداره کل برای بهره‌مندی صنایع از منابع نامتعارف آب نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید:
این منبع، یک منبع تضمینی آب برای صنایع پایین دست رودخانه قره‌سو است که به جای برداشت از آب‌های زیرزمینی از آب تصفیه شده فاضلاب استفاده کنند.
وی می‌گوید: به واحد‌های صنعتی پیشنهاد شده که یک سیستم تصفیه فاضلاب برای استفاده از آب فاضلاب تهیه کنند که همیشگی و دائمی است اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

اقبالی این پیشنهاد را یک اتفاق خاص برای صاحبان سرمایه عنوان می‌کند و می افزاید: هر چند در نگاه اول تهیه سیستم تصفیه هزینه ‌بر است اما در نهایت و در طولانی مدت با توجه به کمبود و نبود آب‌های زیرزمینی، به نفع سرمایه گذار است.


وی درباره پالایش آنلاین تمام صنایع بزرگ حاشیه قره‌سو نیز می‌گوید: واحد آلاینده بزرگ صنعتی که به صورت عمده مشکلی برای قره‌سو ایجاد کند، وجود ندارد. شاید به طور مقطعی در سنوات گذشته مواردی اتفاق افتاده که پساب صنعتی غیر استاندارد وارد رودخانه شده است که مطابق قانون با چنین تخلفاتی برخورد شده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست می‌گوید: کرمانشاه یک استان موفق در مدیریت فاضلاب شهری است که حدود ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب فعال دارد و در این زمینه موفق است. در باقی شهرهای استان نیز تصفیه خانه فاضلاب یا در دست اجرا و یا در حال طراحی اولیه است.


کندی پیشرفت بعضی پروژه‌ها نیز به دلیل کمبود تخصیص اعتبار است.

به گفته معاون فنی اداره کل محیط زیست استان، ورود فاضلاب از دلایل عمده آلودگی رودخانه‌ها در سراسر کشور و استان است.


استان کرمانشاه دارای ۵ رودخانه اصلی و دائمی قره‌سو، الوند، سیروان، زمکان و گامسیاب دارد. قره‌سو بیشترین و سیروان کمترین آلودگی را فاضلاب شهری و روستایی دارد.


سیروان یک رودخانه زنده و سالم است با وجود اینکه فاضلاب چند روستا وارد آن می‌شود، اما تمام پارامترهای یک رودخانه زنده را دارد.


تخلیه نخاله‌های ساختمانی، پسماندهای شهری در اطراف و داخل رودخانه قره‌سو از دیگر مشکلاتی است که گاهی از سوی برخی افراد ناآگاه و سودجو در حاشیه و داخل رودخانه انجام می‌گیرد.


اقبالی در خاتمه تاکید می‌کند: محیط زیست استان تا احیا و رفع آسیب‌های رودخانه قره‌سو پای کار است.