مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران به جام جم آنلاین اعلام کرد:

فرهنگ مصرف برق را در جامعه باید تغییر دهیم/ هرچه نیروگاه برق بسازیم بازهم کافی نیست

با توجه به خاموشی‌های اخیر در برخی نقاط کشور به دلیل کمبود برق گروهی از کارشناسان براین باورند مدیریت نادرست و همچنین شرایط اقلیمی اصلی‌ترین عامل این اتفاق بوده درحالی که نباید فراموش کنیم الگوی مصرف و صرفه‌جویی در زمینه تعادل تولید و مصرف بسیار تاثیرگذار است.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۵۹
فرهنگ مصرف برق را در جامعه باید تغییر دهیم/ هرچه نیروگاه برق بسازیم بازهم کافی نیست

به گزارش جام جم آنلاین، حسین افضلی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران با اشاره به افزایش مصرف برق در کشور گفت: دلیل اصلی خاموشی‌های اخیر در کشور کمبود تولید است اما نباید فراموش کنیم این کمبود به دلیل نا کارآمدی مدیریت نبوده بلکه الگوی مصرف غیر منطقی اصلی‌ترین دلیل افزایش خاموشی‌هاست.
افضلی در ادامه افزود: حجم بالای مصارف خانگی در ایران باعث شده تا بار قابل توجهی به شبکه تولید و توزیع برق تحمیل شود این درحالی است که متاسفانه علی‌رغم تمامی اطلاع‌رسانی‌های مربوط به صرفه‌جویی یا مدیریت مصرف بازهم می‌بینیم اغلب وسایل مصرف‌کننده برق طی روزهای تابستانی که کمبود برق داریم در مدار قرار گرفته و همین نکته زمینه خاموشی‌های گسترده را در کشور فراهم کرده است.
وی معتقد است ورود لوازم و تجهیزات نوین و تغییر سبک زندگی مردم طی یک دهه اخیر باعث شده تا حجم تقاضای برق به خصوص در بخش مصارف خانگی بسیار بالاتر از تصور و اصول استاندارد افزایش داشته باشد درحالی که می‌توانستیم همزمان با ورود این تجهیزات فرهنگ‌سازی چگونه استفاده کردن بهینه از آنها را نیز آموزش دهیم.
این مقام مسئول تاکید کرد: اینکه کمبود تولید داریم صحیح است، اما باید ابتدا به این سئوال پاسخ دهیم که چرا کمبود ایجاد شده آیا ظرفیت تولید محدوده بوده، آیا سرمایه‌گذاری منطقی انجام نشده یا اینکه مشکل از بخش مصرف است؟ من قاطعانه می‌گویم اگر امروز ده‌ها نیروگاه دیگر هم داشته باشیم بازهم کمبود برق در کشور ایجاد خواهدشد چون الگوی مصرف صحیح و منطقی نیست.
وی به خبرنگار ما گفت: شاهد مثال اینکه ظرفیت تولید آنطور هم که عنوان شده کم نداریم، حجم تولید نیروگاه‌ها در ایام غیر پیک یعنی قبل و بعد از تابستان است. به صورتی که در این ایام تقریبا یک سوم از ظرفیت نصب شده تولید به حالت غیر فعال در می‌آیند و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بکار گرفته نمی‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت تولیدی برق استان مازندران و گلستان تاکید کرد: ظرفیت تولید برق این دو استان رقمی نزدیک به 3250 مگاوات است که از این رقم تا اوایل خرداد تنها 1600 مگاوات مصرف داشتیم اما با ورود به فصل تابستان این مصرف یکباره به رقمی معادل 4570 مگاوات افزایش یافت که واقعا غیرقابل تصور است و می‌بایست آن را مدیریت کرد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای‌ مازندران معتقد است با توجه به اینکه فرایند دریافت مجوز برای ساخت نیروگاه‌های جدید در برخی نقاط کشور مثل شمال ایران به دلیل موارد محیط زیستی طولانی است و در برخی موارد حتی به 5 سال نیز می‌رسد بهتر است در شرایط فعلی به‌جای اینکه به دنبال توسعه شتاب زده شبکه تولید باشیم مصرف را مدیریت کنیم تا اصولی برای توسعه برنامه‌ریزی کنیم.
این کارشناس صنعت برق تاکید کرد: از آنجا که اصولا تولید و توزیع برق بهتر است نزدیک به یکدیگر باشند سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق خورشیدی در مراکز مصرف با پتانسیل مناسب مثل زمین، نور کافی و ... منطقی خواهد بود اما در استان‌های شمالی باید براساس موارد دیگری برنامه‌ریزی کرد، چون به ازای هر مگاوات برق خورشیدی یک هکتار زمین لازم است و در این استان زمین کافی موجود نیست .
به گفته افضلی در بسیاری از نقاط کشور نیروگاه‌های گازی با فناوری‌های نوین که کمترین میزان آلایندگی دارند را می‌توان بکار گرفت بنابراین بهتر است ضمن برآورد دقیق از حجم تقاضای منطقی برای آینده شهرها و کانون‌های مصرف سرمایه‌گذاری‌های منطقی درباره احداث نیروگاه‌های گازی با فناوری‌های نوین آغاز شود تا در آینده بتوانیم علاوه بر مدیریت تقاضا زمینه عرضه را هم داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه میزان تلفات برق در استان مازندران از متوسط کشوری نیز پایین‌تر است به گفت: براساس برآوردهایی که داریم تلفات انتقال برق در استان مازندران 3/2 درصد است اما مشکل تلفات شبکه توزیع برق در ایران بیشتر مربوط به سرقت برق از شبکه بوده که باید برای کاهش آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران گفت: برخی کارشناسان عنوان کرده‌اند که صادرات برق در شرایط فعلی منطقی نیست که ظاهرا نیز اظهار نظر مناسبی است، اما باید به این بزرگواران یادآوری شود که هزینه انتقال برق از جنوب کشور به شمال کشور بسیار بالاست بنابراین قابل قبول است که اگر در بخشی از کشور که مازاد داریم صادرات هم صورت پذیرد تا منابع مالی توسعه زیرساخت در نقطه‌ای که کمبود تجربه شده را به دست آوریم.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها