آنتونی بلینکن  وزیر خارجه ایالات متحده برای چندمین بار بعد از عملیات طوفان الاقصی به سرزمین های اشغالی سفر کرد.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده برای چندمین بار بعد از عملیات طوفان الاقصی به سرزمین های اشغالی سفر کرد.
کد خبر: ۱۴۵۴۹۴۲
نویسنده سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه

این سفر حاکی از آن است که مدیریت صحنه سیاسی و صحنه نظامی دست آمریکایی‌ها است و رفت و آمد‌های چندباره یک مقام ارشد آمریکا به تل آویو در غیر این صورت معنا و مفهومی پیدا نمی‌کند.

نکته دیگر اینکه این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که یک مخمصه بزرگی برای آمریکا و رژیم اشغالگر قدس پیش آمده و آن هم اسرائیل در حال برنامه ریزی برای رها کردن آخرین تیر در ترکش برای جنگ غزه است. چون اسرائیلی‌ها در منطقه شمال، خان یونس و جبالیا عملیات کردند، اما هیچکدام از این اقدامات نظامی برای رژیم صهیونیستی با موفقیت همراه نبوده و در برنامه‌های خود ناکام ماندند.

به نظر می‌رسد که تنها منطقه رفح باقی مانده است که این منطقه از سوی رژیم اشغالگر قدس طی دو ماه گذشته تحت شدیدترین فشار‌ها و بمباران‌های نظامی بود و با این وصف اسرائیلی‌ها در حال آماده سازی برای براه انداختن یک کشتار بزرگ در رفح هستند.

اگر اسرائیلی‌ها این برنامه خود را مثل دیگر اقدامات خود انجام دهند و مانند گذشته به نتیجه نرسند که البته کاملا مشخص است که در این اقدام خود هم ناکام خواهند ماند طبیعی است که این عملیات را آخرین اقدامی می‌توان دانست که رژیم صهیونیستی می‌توانست انجام دهد و از این پس کاملا دست خالی می‌ماند. 

این مساله برای آمریکا و رژیم اشغالگر قدس مطلوب نیست. از همین رو، آمریکایی‌ها اصرار دارند که عملیات علیه رفح به تعویق بیفتد و شرایط برای اقدامات سنجیده‌تر و منتهی به نتیجه فراهم شود. 

از سویی دیگر آمریکایی‌ها در شرایط انتخابات ریاست جمهوری قرار دارند و خیابان‌ها و دانشگاه‌های ایالات متحده صحنه تظاهرات و راهپیمایی و تحصن اعتراضی علیه سیاست‌های دولت نسبت به مساله جنگ غزه است. هر گونه اقدام تشدیدی اسرائیل علیه ساکنان بی پناه غزه نقش بنزین روی آتش در دانشگاه‌های آمریکا علیه دولت جو بایدن ایفا خواهد کرد.

از این رو، عملیات نظامی رژیم اشغالگر قدس نه تنها برای اسرائیلی‌ها مفید نیست از این جهت که به نتیجه نخواهد رسید شرایط دولت بایدن در داخل آمریکا را سخت‌تر خواهد کرد. 

در واقع نگرانی از بی نتیجه بودن اقدامات رژیم صهیونیستی و ترس از افزایش حجم اعتراضات جریان دانشجویی در ایالات متحده مقامات آمریکایی از جمله بلینکن را بر آن داشته تا بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر کند تا به مقامات اسرائیلی این نکته را بقبولاند که عملیات نظامی علیه منطقه رفح اوضاع را بیش از گذشته هم برای ایالات متحده و هم برای رژیم اشغالگر قدس وخیم‌تر خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها