«جام‌جم» وضعیت بازارهای طلا، سکه، ارز و بورس را در روز گذشته بررسی می‌کند

مسیر سبز بازار

دیروز در بازار ارز حوالی چهارراه استانبول ومیدان فردوسی وهمچنین سبزه‌میدان خرید وفروش ارز رونقی نداشت. هردلار آمریکا به صورت اسمی پس از حمله تلافی‌جویانه به رژیم صهیونیستی به۷۰هزارتومان رسید امابا این نرخ معامله نشد.
کد خبر: ۱۴۵۲۴۲۱
 
روز گذشته در حالی که دو روز از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی به‌دلیل حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان می‌گذشت نه‌فقط بازار ارز بلکه بازارهای طلا، سکه و بورس نیز در مسیر سبزقرارداشتند. کارشناسان معتقدند نوساناتی که در دو روز گذشته اتفاق افتاد ریشه سیاسی داشت و مربوط به موضوعات اقتصادی نبود.

زمانی که یک اتفاق سیاسی درایران یا جهان می‌افتداولین تاثیر را روی بازار ارزمی‌گذاردواز آنجا که یکی ازعوامل قیمت‌گذاری طلا، ارز است درصورت تغییر نرخ، این کالا نیزدستخوش تغییر می‌شود.درحالی که با پاسخ نظامی ایران به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی برخی پیش‌بینی رشد غیرمنتظره نرخ دلار رامی‌کردند،ولی نمایش اقتدارنظامی ایران نه‌فقط قیمت‌های تخیلی ارز را محقق نکرد، بلکه قیمت‌ها کاهشی شد.کارشناسان معتقدند تحولاتی که درابتدای هفته جاری دربازارهای مختلف شاهدبودیم ریشه سیاسی داشت و دراقتصاد اتفاق خاصی نیفتاده که بخواهد روی نرخ ارزتاثیربگذارد.براساس اعلام محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی سال گذشته حدود ۷۰میلیارددلار ارز توسط بانک مرکزی تامین شده ونرخی که دربازارغیر‌رسمی وجوددارد مربوط به واردات کالاهای قاچاق است. تلاش و تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای تشدید نوسانات ارزی ونرخ‌سازی‌های کاذب، موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد. بارها تأکید شده که نرخ‌های این کانال‌ها نمی‌تواند مرجع و مبنایی برای قیمت ارز در بازار آزاد باشداما بازهم برخی افراد وبعضا برخی کارشناسان اقتصادی،نماینده‌های مجلس،اتاق بازرگانی و...به آنها استناد می‌کنند.
   
وظیفه بازارساز در زمان نوسان
به‌طور کلی وظیفه سیاست‌گذار درچنین شرایطی تلاش درجهت برقراری وحفظ ثبات و آرامش دربازار ارز وکنترل انتظارات تورمی است.اقداماتی که دراین زمینه می‌تواندانجام گیرد درافق زمانی کوتاه‌مدت ومیان‌مدت قابل پیگیری است. طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی، این بانک در راستای برقراری ثبات اقتصاد کلان مجموعه سیاست‌هایی راازاسفند۱۴۰۱تحت عنوان سیاست‌های تثبیت حول سه محور «پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و بازار ارز»، «کنترل رشد نقدینگی» و«تنظیم‌گری بازارها» دردستور کار قرار داد و طبق اعلام اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی، قرار است اجرای سیاست‌های مزبور درسال۱۴۰۳نیز تداوم یابد. همچنین طبق اظهارات قبلی، تقویت حکمرانی ریال به منظور مدیریت جریان‌های مالی و سرمایه‌ای مرتبط با بازارهای دارایی، ازجمله ارز و طلا نیز با قوت در بانک مرکزی در دست پیگیری است.ضمن این‌که بانک مرکزی از مسیرتهیه وتنظیم برنامه پولی برای کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی برای سال‌های۱۴۰۱و۱۴۰۲،اتخاذ سیاست‌های پولی آینده‌نگردرخصوص کنترل رشدکل‌های پولی و تنظیم مناسب نرخ‌های سود، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و اصلاح نظام بانکی ومدیریت انتظارات تورمی وثبات بازارهای مالی و دارایی به‌دنبال کاهش مخاطرات تورمی رشد نقدینگی را دربرنامه کاری خود قرارداده است.به تبع این اقدامات، نرخ رشد نقدینگی در پایان سال۱۴۰۱معادل ۳۱.۱درصد تحقق یافت که نزدیک به مقدار رشد هدف‌(۳۰ درصد)قرارداشت.همچنین نرخ رشد نقدینگی در پایان سال گذشته به ۲۴.۳درصد رسید که به میزان ۰.۷واحد‌ درصدنیز نسبت به رقم هدف‌گذاری کمتر بوده و در مقایسه با ابتدای سال گذشته این متغیر به میزان ۸.۸واحد درصد کمتر شد.
   
توصیه کارشناسان ارز به مردم
طبق توصیه کارشناسان اقتصادی، آنچه آحاد مردم و به‌طور خاص فعالان اقتصادی باید در تصمیم‌گیری‌های مالی و اقتصادی خود، با توجه به تحولات بازار ارز و نرخ ارز، مدنظر قراردهند آن است که توجه داشته باشند ریشه التهابات جاری بازار ارز همان‌طور که قبلا اشاره شد، عوامل هیجانی و روانی است که تاثیری گذرا بر نرخ ارز دارند. توصیه‌ای که می‌توان به مردم داشت عدم ورود به بازار غیررسمی ارز و خرید ارز است، چون در این فرآیند با چند مخاطره روبه‌رو خواهند بود. ابتدا این‌که مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید ارز در بازار غیررسمی عملی مجرمانه محسوب می‌شود و مجازات‌هایی در قانون برای مرتکبین دیده شده است. ضمن این‌که باتوجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه حکمرانی ریال از آنجا که یک طرف معاملات در بازار ارز به تراکنش‌های ریالی ختم می‌شود، احتمال قرارگیری خریداران ارز درزیر چتر مالیاتی بسیار بالا خواهد بود. نکته دیگر این‌که درشرایطی که بازار ارزدچار التهاب ونوسان شدید است،احتمال عرضه ارزتقلبی بالاتر خواهد بود وباتوجه به این‌که یک معامله غیرمجازصورت‌گرفته،امکان پیگیری وشکایت درمحاکم قضایی برای مالباختگان احتمالی وجودندارد.
   
کاهش نرخ در روز افزایش نرخ اونس جهانی طلا
کاهش قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار، در حالی است که اونس جهانی طلا دیروز تا ۲۳۵۱ دلار هم بالا رفت و نسبت به روز آخرین قیمت پیش از تعطیلی بازارهای جهانی، هشت دلار افزایش را تجربه کرده است.بررسی آخرین معاملات صورت گرفته سکه و طلا در بازار و مقایسه آن با روز یکشنبه نشان می‌دهد که انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا کاهش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند.سکه‌های تمام طرح قدیم با یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان کاهش به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. در قطعات کوچک‌تر سکه، نیم سکه دیروز نسبت به روز یکشنبه یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان و ربع سکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند. نیم سکه ۲۵ میلیون و ۳۰۰هزارتومان و ربع سکه ۱۵میلیون و۳۰۰هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۷۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز یکشنبه، دیروز در بازار به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افت بها پیدا  کرد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۹۳ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز یکشنبه که رقم قابل‌توجهی است، در آخرین معاملات دیروز سه میلیون و ۶۷۲ هزار تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفته است.
   
یکشنبه سبز
محمد کشتی‌آرای، فعال بازار طلا وجواهر درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز گذشته، بیان کرد: یکشنبه هفته جاری بعد از التهابات اول صبح بازار و روند صعودی قیمت‌ها با شروع داد‌و‌ستدها و معاملات، بازار طلا و ارز با سیر نزولی همراه شد.وی با اشاره به افزایش پنج دلاری قیمت جهانی طلا در روز گذشته، گفت:باتعدیل قیمت ارزنسبت به یکشنبه و کاهش حدودا۶۰۰۰ تومانی دلار، طلا و سکه نیز در بازار کاهشی شده است.این فعال بازار طلا ادامه داد: صبح روز یکشنبه دلار ۷۰هزارتومان هم شده بود ولی دیروز در کانال ۶۴ و ۶۵ هزار تومان معامله شد. همین موضوع باعث شدتاقیمت سکه طرح قدیم نسبت به یکشنبه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید نیز دو میلیون تومان کاهش داشته باشد. این فعال بازارطلا با تاکید براین‌که حباب سکه همچنان حدود هفت میلیون تومان است پیش‌بینی کردکه درروزهای آینده حباب سکه کاسته شود،چرا که دادوستدها ومعاملات بازار که روزهای گذشته تقریبا متوقف شده بود در روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد و بازار به ثبات می‌رسد.

بورس، لباس سبز به تن کرد
پس از افت هیجانی شاخص بورس در روزهای گذشته، دیروز این بازار سبزپوش شد؛ به طوری که شاخص کل با رشد بیش از ۱۰هزار واحد به رقم دو میلیون و ۲۰۶هزار واحد رسید.در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد افزایش پیدا کرد و به دو میلیون و ۲۰۶ هزار و۹۰۷واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۲۴۵۸ واحد رشد کرد و در عدد ۷۲۶ هزار واحد ایستاد. روز گذشته بیش از ۱۶۲ هزار معامله در بازار بورس انجام شد که ارزش آن بالغ بر ۲۹۵۰ میلیارد تومان بود. حجم معاملات نیز به بالای ۶.۲میلیارد رسید. فملی، فارس و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به ذوق، فاذر و شستا اشاره کرد که به‌جز فاذر بقیه نمادها سبز شدند. در سومین روز معاملات هفته بازار فرابورس نیز ۶۳ واحد رشد کرد و به رقم ۲۴ هزار و ۷۰۸ رسید. تعداد معاملات دیروز فرابورس بیش از ۸۸ فقره بود که ارزش آن ۳۹۳ هزار میلیارد تومان شد. آریا، هرمز و شگویا بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند که به‌جز آریا، دو نماد دیگر مثبت شدند. همچنین فصبا، نخری و بیوتیک از نمادهای پرتراکنش دیروز فرابورس بودند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها