واکنش هنرمندان به عملیات تنبیهی ایران علیه صهیونیست‌ها

ستایش وعده صادق با زبان هنر

حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی از همان نخستین لحظات آغاز تا امروز که بیش از ۲۴ساعت از آن می‌گذرد،با واکنش گروه زیادی ازهنرمندان، اهالی فرهنگ وقلم همراه بوده است.
کد خبر: ۱۴۵۲۲۴۴
 
هنرمندان به‌عنوان گروه‌های نخبه وپیشران جامعه،همراه دیگر اقشار از قدرت وصلابت نیروهای مسلح و پاسخ دندان‌شکن به دشمن صهیونیستی سر ذوق آمدند و تحسین خود را از این عملیات تنبیهی با سرودن شعر، انتشار فیلم و خلق آثار گرافیکی و تصویرسازی‌های زیبا همراه کردند. این همراهی نشان‌‌دهنده این بود که بخش بزرگی از جامعه فرهنگی و هنری کشور با خواسته عمومی مردم در تنبیه متجاوز و اقدام عملی در برابر گستاخی‌های رژیم جعلی همسو هستند و هنر در بزنگاه‌های تاریخی و مهم می‌تواند نقش رسانه‌ای خود را در بیان خواسته‌های ملی و دفاع از تمامیت ارضی و حیثیت بین‌المللی کشور ایفا کند. 
     
نمی شود سکوت کرد 

ایوب آقاخانی در واکنش به پاسخ شب گذشته ایران به رژیم صهیونیستی، درباره تبیین روحیه مقاومت به واسطه رسانه‌های فرهنگی و هنری به جام‌جم گفت: از نظر من مهم‌ترین کاری که رسانه‌های فرهنگی و هنری و به زبان عام‌تر همه رسانه‌ها باید انجام دهند، ترسیم دقیق‌تر ابعاد ماجراست؛ در جامعه‌ای که به‌رغم میل باطنی ما احساس چند قطبی شدن جامعه وجود دارد، راهی جز این روش برای جلب نظر افکار و سلایق مختلف نیست. آقاخانی عنوان کرد: اگر بنا باشد که فقط یک ساحت از پاسخ ایران به اسرائیل به صورت مداوم و مستمر لق‌لقه زبان و تکرار شود، به احتمال زیاد ما بخش جدی از مخاطبان این اخبار را که می‌توانند به اندازه ما از واقعه خوشحال باشند به‌واسطه ذات بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی رسانه از دست می‌دهیم. وی گفت: نگاه چند جانبه و چند ساحتی به این پدیده در چنین بزنگاه‌هایی می‌تواند منجی ما باشد تا انتقال سنجیده حقایق در بیان واقعه‌ای که اصلی کلیدی در تاریخ بعد از انقلاب بوده، صورت بگیرد. آقاخانی با اشاره به این‌که موافق توقع داشتن از هنرمندان برای زاویه گرفتن درخصوص هر موضوعی نیست، تاکید کرد: دلیل این‌که با چنین امری موافق نیستم به معنای مخالفت من با ابراز نظر هنرمندان نیست بلکه منظورم این است که در چنین شرایطی ناخواسته اهالی سینما و تئاتر، دچار خط‌کشی می‌شوند و آنچه نمی‌پسندم، همین مرزبندی‌هاست، چراکه در راستای چند قطبی شدن کشور گام برمی‌دارد درحالی که ما آرزو داریم یک ایران با انواع و اقسام افراد با تفکرات نزدیک به هم داشته باشیم در واقع می‌خواهیم مردم ایران با تفکرات نزدیک به هم، حداقل مقابل هم نباشند. کارگردان نمایش «نوزده، نود و نه» در مورد نقش فرهنگ و هنر در حفظ تمامیت عرضی کشور به‌خصوص در شرایط حساس بیان کرد: قطعا فرهنگ و هنر در حفظ تمامیت عرضی کشور اثرگذار است. به‌عنوان یک ایرانی به پاسخ ایران به اسرائیل با غرور نگاه می‌کنم، اما نمی‌توانیم به این غرور جامعیت ببخشیم و تصور کنیم همه ایرانی‌ها هم اکنون احساس غرور می‌کنند. ما ایرانی‌های زیادی داریم که مشکلات اقتصادی موجب خشم اعلام نشده در آنها شده است و هیچ چیز آنها را خوشحال نمی‌کند. این یک تراژدی، اما واقعی است. وظیفه رسانه‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری در چنین شرایطی، ترسیم ابعاد واقعه به صورتی است که جدا از تنگناهایی که ملت صبور ایران آن را تحمل می‌کنند، اهمیت خود را به‌درستی و کامل بیان کند. آقاخانی ادامه داد: ابتدا باید این مهم روشن شود که ما نمی‌توانستیم در قبال حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق منفعل وبی‌اعتنا باشیم.این واکنش ایران، ارتباطی به مسأله اقتصاد کشور ندارد. حتی اگر روی اقتصاد تاثیر بگذارد، باز هم باید به این نکته توجه داشت که سکوت در برابر حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، حقانیت کشور را زیر سؤال می‌برد وممکن است درآینده هرموجود دست‌و‌رونشُسته‌ای به خودش اجازه دهد خاک ایران را بی‌قدر و قیمت بداند. 
     
وظیفه رسانه‌ها چیست؟

نویسنده مجموعه نمایشنامه‌های «زیر نور موضعی» اضافه کرد: روشن است که مردم مشکلاتی دارند که شاید دیگر به این نکات بی‌توجه باشند و فکر آنها گذران یومیه است؛ ما نه باید مردم را بابت این مسأله ملامت کنیم، نه خط‌کشی کنیم و اتفاقا همین‌جاست که وظیفه رسانه‌ها سخت‌تر می‌شود و متاسفانه کار رسانه‌ای ما همیشه در همین بزنگاه‌ها ضعیف بوده است. در این شرایط کار اصلی رسانه‌ها و ابزار فرهنگ و هنر، تبیین سنجیده و مستقل واقعه و بیان ضرورت واکنش ایران است تا مخاطب بدون درگیری با شرایط پیرامون، به این باور برسد که احتمالا جز این واکنشی که شاهدش بودیم، رفتار منطقی دیگری که به نفع تمامیت ارضی ایران و جایگاه کشور ما در منطقه باشد، وجود نداشته و ایجاد چنین درکی در آحاد ملت به کمک فرهنگ و هنر جزو وظایف آن است که هم‌اکنون اهمیت زیادی دارد. به گفته آقاخانی؛ در شکل عام شاید رسانه‌های فرهنگی و هنری چنین مسئولیتی را برای خود متصور نباشند اما قطعا این رسانه‌ها چنین مسئولیتی را بر عهده دارند؛ به این دلیل که ضربان نبض فرهنگی مخاطبان خواه‌ناخواه در دستان آنهاست و مخاطب تولیدات فرهنگی و هنری مردم هستند. وی افزود: در همین روزهاست که فرهنگ و هنر می‌تواند احوالات متنوع و متفاوت افرادی را که در جغرافیای ایران زیست می‌کنند، همگن‌تر و همسوتر کند.
     
تولیدات هنری و جهاد تبیین 

علیرضا ذاکری، کاریکاتوریست، گرافیست، نقاش و تصویرساز در مورد پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در پی تجاوز به کنسولگری ایران در دمشق، به جام‌جم گفت: منافع ملی همیشه برای انواع رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های فرهنگی و هنری مهم بوده و نمود آن را در تولیدات اهالی هنر و فرهنگ و از سوی دیگر در رسانه‌های سیاسی و اجتماعی شاهد بوده‌ایم. وی تصریح کرد: برخی افراد گرایش‌های شخصی‌تری دارند و گاهی در محتواهایی که تولید می‌کنند، جریانات سیاسی را که به آن باور دارند، دخالت می‌دهند. در کل هنرمندان و رسانه‌ها برای کشورشان فعالیت می‌کنند و در مواقع حساس همیشه شاهد بوده‌ایم که هنرمندان و به‌عنوان مثال طراحان گرافیک پای کار هستند و در لحظه آثاری تولید می‌کنند تا افکار عمومی را با اتفاقاتی که رخ می‌دهد، همراه کنند. این نقش بسیار مهم و ارزشمندی است که بر عهده اهالی فرهنگ و هنر قرار دارد؛ گرچه اهالی و فرهنگ و هنر صاحب آگاهی و تبیین هستند، ولی می‌توان به‌وضوح هوشیاری مردم را در مواقع حساس مشاهده کرد. ذاکری در ادامه گفت: در چنین مواقعی در کنار مردم آگاه، طراحان و گرافیست‌ها نیز فعال هستند و دست به تولیداتی همسو و تاثیرگذار می‌زنند. در این بین شاید عده‌ای نیز واکنشی نداشته باشند و مسأله ملی را مورد توجه قرار نمی‌دهند و آنچه مورد تاکید آنهاست، بیشتر رویکردهای سیاسی‌شان است و در عین حال که اول یک هنرمند هستند، نگاه سیاسی را اولویت قرار می‌دهند و جایی که منافع ملی وجود دارد، ورود پیدا نمی‌کنند. البته این گروه از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر قشر خاصی هستند و عملکرد آنها واضح است و به‌نوعی پای کار نیستند. این هنرمند ضمن اشاره به این‌که تولیدات یک هنرمند در شرایط خاص می‌تواند نوعی جهاد تبیین باشد، بیان کرد: همه سیاستمداران دنیا در همه کشورها، رفتارهای دیپلماتیک و نظامی دارند، ولی مهم‌تر از این بعد نظامی و سیاسی، نیازمند آماده کردن افکار عمومی هستند. این پدیده در غرب و شرق دنیا هم وجود دارد که با ابزار رسانه موضوع را دنبال می‌کنند. 

قدرت تصویر به اندازه موشک 

ذاکری تاکید کرد: امروز قدرت ابزار رسانه و تولیدات بصری کمتر از موشک‌ها نیست. در واقع با انتشار چند محتوای مورد نظر در فضاهای مجازی و رسانه‌ها، می‌توان افکار عمومی را با خود همراه کرد تا جایی که حتی می‌توان یک تولید محتوا یا انتشار یک تصویر در فضای مجازی را هم همتای یک موشک کروز دانست. در شرایطی که محور مقاومت در حال دفاع از خود و ارزش‌های ملی خود هستند، رسانه‌ها مهم‌ترین ابزار محسوب می‌شوند. حتی قبل از این‌که موشکی شلیک شود، این رسانه‌ها و تولیدات آنها به صورت تولیدات فرهنگی و هنری هستند که افکار عمومی را آماده می‌کنند؛ بنابراین نقش چنین تولیداتی و واکنش این افراد قابل انکار نیست. وی اضافه کرد: پس از این‌که آثار هنری و فرهنگی تولید می‌شود، با عرضه در بسترهای مختلف اثرگذاری خود را به‌جا می‌گذارند و این اثرگذاری ادامه دارد. جهاد تبیین در واقع از همین طریق می‌تواند محقق شود و مختص ما هم نیست و در طول تاریخ دیده‌ایم که چطور دولت‌ها از این شیوه پیش از هر اقدامی برای بسترسازی استفاده کرده‌اند. در عاشورا لشکر ۷۲ نفری امام حسین(ع) یک سمت قرار دارد و لشکر ۳۲ هزار نفری اشقیا با تبلیغاتی که برای خود کرده‌اند سوی دیگر ماجرا قرار گرفته‌اند. همچنین امیرالمومنین‌(ع) در محراب ضربت خوردند و به شهادت رسیدند و افکار عمومی در آن زمان می‌پرسید: مگر علی نماز می‌خواند؟! این یعنی تاثیر کار روی افکار مردم جامعه. هم‌اکنون نیز چنین رویکردی وجود دارد و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از مرزها، اگر هوشیار نباشیم از موشک‌ها قوی‌تر عمل خواهند کرد. ذاکری ضمن اشاره به این‌که تولیدات فرهنگی و هنری می‌توانند بانی انجام جهاد تبیین باشند، عنوان کرد: این رسانه‌ها می‌توانند موجب آگاهی مردم شوند و کمک کنند که به خطا نیفتیم و متوجه باشیم که این شبکه‌های خارجی و تبلیغاتی که دارند، هرگز دلسوز مردم ایران نبوده و نیستند. اگر هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه بتوانند همین یک کلمه را تبیین کنند، در خاکریز خلع‌سلاح خواهند شد. این هنرمند گرافیست متذکر شد: افرادی که با جلوه‌های بصری و تصاویر سروکار دارند، باید هوشیار باشند تا درگیر اخبار و تصاویر دروغ نشوند. در واقع علاوه بر فعالیت بهنگام در شرایط حساس، باید مراقب بود با انتشار مطالب اشتباه در زمین دشمن بازی نکنیم، چرا‌که اگر خطایی رخ دهد، دشمنان می‌گویند اولین منتشرکننده اخبار اشتباه خودتان بوده‌اید؛ در حالی که هدف رسانه‌ها و هنرمندان چنین نبوده است. بنابراین در کنار اهمیت کنشگری هنرمندان و رسانه‌های فرهنگی و هنری در شرایط و بزنگاه‌هایی که وجود دارد، فعالیت آنها در فضای مجازی و انتشار تولیدات هنری، باید حساب شده باشد تا ناخواسته وارد زمین بازی دشمن نشوند.
     
علمداری شاعران در لحظات حساس

علی‌محمد مؤدب، شاعر انقلابی درباره این‌که چگونه رسانه‌های فرهنگی و هنری می‌توانند در تقویت روحیه مقاومت و دفاع از تمامیت‌ارضی کشور در شرایط فعلی تأثیرگذار باشند، به جام‌جم گفت: مهم‌ترین مسأله در شرایط فعلی این است که اهالی فرهنگ و هنر، اطلاعات و شناخت درستی پیدا کنند‌؛ این موضوع تا حدودی به خود هنرمندان برمی‌گردد که با پیگیری‌های‌شان دانش و جهان‌بینی درستی نسبت به مسأله دفاع از کشور به دست بیاورند. از طرفی افرادی هم توانایی دارند که با نخبگان گفت‌وگو کنند و اطلاعات دقیقی ارائه دهند که می‌توانند در این جریان کمک‌کننده باشند. او ادامه داد: شناخت درست در صحبت‌هایی که هنرمندان بیان می‌کنند، انعکاس پیدا می‌کند و به ذهنیت اجتماعی ما کمک می‌کند و جامعه را می‌تواند روشن کند و راه درست را نشان بدهد، چون آنها توانایی بیان بیشتری دارند و خلاقیت گفت‌وگو با طبقات مختلف را دارند. مؤدب با بیان این‌که خیلی مهم است که در این گفت‌وگو هنرمندان به جامعه دانش، شناخت و آگاهی دهند، افزود: در این فضای پرآشوب رسانه‌ای ممکن است اطلاعات و تحلیل آنها از مسائل درست نباشد و خطا کنند. مهم‌ترین موضوع واجب بر هر آدم فرهنگی این است که سعی کند در شرایط دشوار، شناخت دقیق‌تری نسبت به وضعیتی که در آن قرار گرفته، به‌دست بیاورد. با توجه به این‌که شاعران از‌جمله نخستین گروه‌هایی بودند که به حملات رژیم‌صهیونیستی به ایران و پاسخ ایران واکنش نشان دادند، مؤدب درباره نقش رسانه‌ای شعر در این رویداد اجتماعی و سیاسی تشریح کرد: شعر هنر اول ایران است و به همین واسطه ایرانیان بیش از هر چیزی ذهنیت و درونیات خود را از شعر دریافت می‌کنند و در شرایط بحران، بازسازی ذهنی با شعر انجام و موضعگیری‌های روانی مردم با شعر تنظیم می‌شود. او با بیان این‌که در نبردهای بزرگ ایران در طول تاریخ شاعران همواره نقش کلیدی به‌عهده داشتند، افزود: امروز همین وضعیت حاکم است و جریان شعری ما هشیار و سرپاست و جمع خوبی از شاعران تعیین می‌کنند که در لحظات حساس کشور در سرزمین شعر علمداری کنند و رهبری جریان ذهنیت‌سازی را به‌عهده بگیرند. آثار این شاعران بازتاب‌های خوبی در جامعه به‌واسطه کلماتی که قابلیت انتشار و دست به دست شدن دارد و هم به‌واسطه رسانه‌هایی که در خدمت شعر هستند، این حرف‌ها منتقل می‌شود و به ما در مدیریت ذهنی مردم خودمان کمک می‌کند. این شاعر کشورمان در پاسخ به این‌که نظرش نسبت به پاسخگویی ایران به اسرائیل چیست، گفت: قطعا همه امکانات سنجیده شده و به مجموعه سیاستگذاران کشور اعتماد دارم. با توجه به تحلیل‌ها و اطلاعاتی که به‌دست ‌آوردم، در مجموع نیاز است که به دشمن یادآوری شود باید مراقب خط‌قرمزهای امنیتی ما باشد. مؤدب یادآوری کرد: در شرایطی که بارها رژیم‌صهیونیستی به ما ضرباتی زده بود و با حوصله و صبر به آنها جواب غیرمستقیم می‌دادیم و سعی می‌کردیم اوضاع را مدیریت کنیم، الان کار به‌جایی رسیده که نیاز به چنین واکنش‌ رعدآسایی داشتیم تا آنها از این اشتباه بیرون بیایند که ما دچار ضعف در تصمیم‌گیری هستیم یا امکانات کمی برای پاسخگویی داریم.به هرحال در جهان واقعیت همین است و باید واقعگرا بود و اگر کسی و کشوری بخواهد سرفراز و سربلند زندگی کند باید تصمیم‌های سخت بگیرد و من اراده بزرگان و فرزندان این سرزمین را تحسین می‌کنم که از حیثیت خاک ایران دفاع کردند.  

هنرمندان در صف نخست

چنان‌که گفتیم، هنرمندان در صف نخست واکنش به اقدام شجاعانه سپاه پاسداران در هدف گرفتن سرزمین اشغال شده و پاسخ کوبنده به دشمن متجاوز بودند. یکی از واکنش‌های تفصیلی را به این رویداد، محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون داشت که در صفحه مجازی خود با تصویری منقش به عبارت «وعده صادق»، واکنش خود را به این اتفاق نشان داد.او در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) هم در متنی همراه با عکس رهبر انقلاب با اسلحه در نماز جمعه نوشت: «عملیات وعده صادق حماسه بود. هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی شکست. با صدای بلند اعلام کردیم بزنید، از داخل ایران می‌خورید. موشک‌هایی که می‌گفتند فتوشاپ است تا عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرد. افتدار ایران اسلامی و غرور ملی را افزایش داد. جبهه مقاومت و حامیان را شاد کرد.»
 
محمود رضوی همچنین هم با انتشار یک استوری گرافیکی نوشت: «از خاک وطن نمی‌گذرم». وحید یامین‌پور، نویسنده و چهره فعال فضای مجازی در صفحه خود نوشت: «انّ موعد هم الصبح؛ الیس الصبح بقریب.» 
 
محمد مسلمی، هنرمند و بازیگر تئاتر و تلویزیون هم با ذکر آیه‌ معروف «و مکروا و مکرا... وا...خیرالماکرین» به این واقعه واکنش نشان داد. محمدرضا شاهمردی، نویسنده وکارگردان تئاتر درتازه‌ترین دلنوشته خود با انتشار متنی مزین به عکس شهید محسن صداقت از شهدای راه قدس نوشته است: «گریه‌های پسر کوچک این شهید را من دیدم. تا حالا گریه و بی‌تابی فرزندان شهدای‌مان را دیده‌ای؟ داستان اشتیاق پسر شهید سامانلو برای دویدن سمت ماکت پدرش را شنیده‌ای؟ گریه و ترس‌های شبانه و ضجه‌های آرمیتا، دختر شهید رضایی‌نژاد را چطور؟ بی‌تابی مادران شهدای‌مان را دیده‌ای؟ دوست من که الان یادت افتاده شعار نه به جنگ را سر بدهی، کجا بودی وقتی رژیم کثیف صهیونیستی به زنان غزه تجاوز کرد؟ کجا بودی وقتی فوج فوج مردم بی‌گناه منطقه را کشت؟ کجا بودی وقتی سفارت ما در دمشق را زد؟ آنجا به اسرائیل نهیب زدی که نه به جنگ؟ پس الان هم ساکت باش و تماشا کن. این جنگ را ما شروع نکردیم.»
 
کوروش زارعی، کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم با انتشاریک طرح گرافیکی بامضمون «به وقت تنبیه» در مطلبی مفصل نوشته است: «دو هفته پیش بود که رژیم غاصب صهیونیست‌ در اقدامی ددمنشانه به دفتر کنسولی ایران در دمشق حمله کرد. حادثه تلخی که بازتاب‌های بین‌المللی متعددی داشت و اغلب رسانه‌های منطقه‌ای با بی‌سابقه خواندن این حادثه تروریستی، هشدارهایی نسبت به واکنش احتمالی ایران و افزایش سطح تنش‌ها در غرب آسیا داده و از شیوه‌های دیپلماتیک برای انصراف ایران از عملیات انتقام استفاده کردند اما کلام آخر، همان وعده صادقی بود که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت شهید زاهدی و همرزمان شهیدش به آن اشاره کرده و فرمودند: رژیم خبیث صهیونیستی به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. پیامی که رعشه بر اندام صهیونیست‌ها انداخت و آنها هر آن منتظر پاسخ به این اقدام شرارت‌بارشان بودند.»

زارعی اضافه کرده است: «جنگ روانی ناشی از نامعلوم بودن زمان و مکان حمله برای سران اسرائیل و حامیان آنها، مثل استخوان لای زخم بود و حکم ناقوسی را داشت که صهیونیست‌ها را به جایی رسانده بود که مایل بودند به وقت مرگ آنها به صدا دربیاید و آنها را از برزخ این انتظار فرسایشی رها کند اما محاسبات استراتژیک جمهوری اسلامی، فراتر ازمعادلات صهیونیست‌ها بود و برنامه‌های آنها را نقش برآب کرد تا این‌که زمان به وقت انتقام، کوک شد و با اشاره فرمانده کل قوا، صدای گوش‌نواز پهپادها برای تارو مار کردن اسرائیلی‌ها شنیده شد و پرچم عملیات تلافی‌جویانه به اهتزاز درآمد.شواهد تاریخی و امنیتی حکایت از این دارد که جمهوری اسلامی ایران هرگزآغازکننده هیچ جنگی نبوده و این عملیات تلافی‌جویانه، پاسخی مشروع و قانونی به حمله تروریستی صهیونیست‌هاست ودرصورت مداخله آمریکا برای حمایت از رژیم نامشروع اسرائیل، همه پایگاه‌ها و اهداف ایالات متحده نیز در تیررس خواهد بود.»

خیرا...تقیانی‌پور، نویسنده وکارگردان سینما وتئاتر هم باانتشارتصویری از شهید احمدکاظمی بیان کرد: «بسم‌ا...قاصم الجبارین…گرگ‌ها خوب بدانند در این غریب/ گر پدر مرد، تفنگ پدری هست هنوز.»
 
امیرحسین شفیعی، کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر و موسیقی هم با انتشار تصویری گرافیکی از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به نگارش یک کلید‌واژه اکتفا کرد و نوشت: «توکلت علی‌ا...»

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با انتشار یک استوری از حرکت موشک‌های ایرانی بر فراز مسجدالاقصی نوشت: «دیشب غزه شهید نداد.»

عباس نادران، تهیه‌کننده سینما هم با انتشار پرچم جمهوری اسلامی ایران نوشت: «سربلند باشی میهن من.»
     
نوای همراهی اهالی موسیقی

هنرمندان عرصه موسیقی هم در این مناسبت ملی، با مردم کشور همراهی کردند. آنها به نوشتن متن و انتشار پوستر بسنده نکردند و سعی کردند با تولید یا بازارسال آثاری در موضوع فلسطین، مقاومت اسلامی و نبرد با متجاوز با این رویداد همراهی کنند، به گونه‌ای که مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) در همان دقایق ابتدایی عملیات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران تک آهنگ جدیدی با نام «وعده الصادق» را منتشر کرد.
 
امیرحسین سمیعی خواننده بنامی که مدتی است مسئولیت مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به عهده دارد، در قالب یک استوری برگرفته از آیات مبارک سوره انفال نوشت: «وَما رَمَیتَ و لَکِنَّ ا... رَمَی.»
 
حسین حقیقی خواننده کشورمان که به رویدادهای روز به سرعت واکنش نشان می‌دهد، با مروری بر استوری‌های قبلی خود نوشت: این استوری را کی گذاشتم؟ ۵ آپریل؛ چی نوشتم؟ عاقبت آزاد خواهی شد به فروردین قسم.
 
رضا مهدوی آهنگساز، مدرس موسیقی و دبیر جشنواره موسیقی فجر هم در تازه‌ترین مطلب منتشر شده صفحه‌اش نوشت: درود بیکران بر دلاور مردان عرصه موشکی و پهپادی ایران. باش تا صبح دولتش بدمد. این هنوز از نتایج سحر است؛ حملات رزمندگان سلام به غده سرطانی به شکلی است که تعداد صهیونیست‌هایی که به علت سکته قلبی به هلاکت می‌رسند بیش از کسانی است که به علت انفجار موشک‌ها و پهپادها به جهنم واصل می‌شوند.رژیم صهیونیست نسل‌کش ان‌شاء‌ا... پس از ۷۵ سال جنایت به زودی سرنگون خواهد شد. ا... اکبر.»
 
محسن توسلی خواننده موسیقی انقلابی هم در تازه‌ترین استوری خود که با ارائه تصاویری از عبور موشک‌ها و پهپادهای ایرانی از روی مسجدالاقصی و انتشار یکی از قطعه‌های خود نوشت:«ممد نبودی ببینی.»
 
میلاد هارونی خواننده موسیقی پاپ هم در تازه‌ترین پست خود ضمن ارائه بخش‌هایی از اجرای خود در ویژه‌برنامه «ماه فلسطین» میدان فلسطین توضیح داد: «فرمان ده؛ این که گفتیم با دم شیر بازی نکنید، باور نمی‌کردید؟ پس خودتان خواستید. ای بیشه شیران ... ای مرز دلیران پاینده باشی. باشد که ریشه این رژیم منحوس خشکیده شود.»
     
واکنش هنرمندان تجسمی

هنرمندان هنرهای تجسمی، شب پرکاری داشتند و سعی کردند با طراحی پوستر و آثار گرافیکی، به مردم و دوستداران هنر، خوراک خوبی از نظر محتوایی بدهند و البته موفق هم بودند. حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش هم با بازنشر یکی از آثارش با کپشن «علی علی» به این اتفاق واکنش نشان داد.
 
مسعود شجاعی طباطبایی از هنرمندان شناخته شده عرصه کاریکاتور که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از هنرمندان فعال عرصه هنر مقاومت به مخاطبان معرفی شده، در تازه‌ترین پست فضای مجازی ضمن انتشار برخی از آثارش با موضوع مبارزه با رژیم صهیونیستی نوشت: «به امید زوال هرچه زودتر رژیم جعلی.»وی همچنین یک کارتون را که قبلا از «گنبد آهنین» صهیونیست‌ها نقش زده بود، منتشر کرد که بعد از حمله دیشب، از آن به «آبکش آهنین» تعبیر کرد.
 
کارلوس لتوف، هنرمند کارتونیست برزیلی که او نیز آثار بسیاری درباره مقاومت دارد، در ساعات ابتدایی حمله ایران، کارتونی را خلق و منتشر کرد. وی در توضیح این کارتون نوشته است: «اسرائیل سال‌هاست به دنبال حمله به ایران است. تلاش‌های بی‌شماری برای نشان‌دادن ایران به‌عنوان «تهدیدی برای صلح جهانی» و حتی ادعای این‌که ایران خواهان هولوکاست جدید است، داشته است. نتانیاهو، یک سگ هار بدون افسار است که به معنای واقعی کلمه دنیا را به یک درگیری بی‌سابقه می‌کشاند که مورد پسند و تأیید کاخ سفید است.»
 
سیدمحمدرضا میری نیز پوستری برای عملیات شنبه شب گذشته طراحی کرده است. در توضیح این پوستر، شعری از محمدحسین ملکیان آورده شده: «دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد / زمین کارزار ما تل آویو است، نه تهران.»
     
ادبیاتی‌ها در صحنه
 
سید میثم موسویان، نویسنده ادبیات پایداری در یادداشتی که درایبنا منتشر شد،نوشت: امروزما یقین کردیم، دیگر عصر اشغال ایران توسط متفقین تکرارنخواهدشد. دیگر کودتای ۲۸مرداد، نخواهدآمد. دیگر حقارت ایرانی ازجنس چشم رنگی،تجربه نخواهد شد.وی با اشاره به خاطره‌ای که از زمان جنگ در ذهنش مانده است، تأکید کرد: امروز وعده‌های خداوند در قرآن را از نزدیک لمس کردیم که فرمود: انتم الاعلون ان کنتم مومنین. امروز هنرمندان، بیش از هر وقتی باید به وظایف‌شان عمل کنند. هر آنچه در مورد انقلاب و جنگ، کوتاهی کرده‌ایم کافی است. امروز برگی از تاریخ رقم خورده که از زمان صفویه تا امروز، نظیری نداشته. هنرمندان در ترسیم این حماسه، نباید از مردم عقب بمانند. امیدواریم که این حماسه، همان‌طور که بر‌گ زرینی در تاریخ ایران است، برگ زرینی هم در جهش هنری در رشته‌های مختلف باشد.در تمام طول دیروز خواننده شعرهای تازه شاعران هم بودیم که درحمایت از عملیات «وعده صادق»، تازه‌ترین سروده‌های خود را در این موضوع منتشر کردند. 
 
محمد‌مهدی سیار که نخست این آیات سوره نمل را استوری کرده بود: «و انه من سلیمان و انه بسم‌ا... الرحمن الرحیم الا تعلوا علی و اتونی مسلمین»، بعدا شعری هم از خودش منتشر کرد:
در این کشتی درآ، پا در رکاب ماست دریاها
مترس از موج، بسم‌ا... مجراها و مرساها
اگر این ساحران اطوار می‌ریزند طوری نیست
عصا در دست اینک می‌رسند از کوه موسی‌ها
به حال خویش بگذارید خاک تیره را یاران
کسی چشم انتظار ماست آن بالا و بالاها...

دیگر شاعری که شعری حماسی از خود منتشر کرد، محمود حبیبی‌کسبی که نوشت: 
گفته بودیم انتقامی سخت
از تبار فرار می‌گیریم
دشمن ماست اهل لاف و خلاف
ما ولی مرد شور و شمشیریم
خون مظلوم نوحه می‌خواند
نقشه انتقام در دست است
طی شده دوره بزن دررو
کوچه الفرار بن‌بست است
 
میلاد عرفان‌پور هم با شعری به میدان آمد که مطلع آن این بود: 
در این مصاف، آذرخش غیرت به قلب «انصاف‌مرده‌ها» زد
به کوری چشم «خودفروشان» و «سجده‌بر‌غرب‌بُرده‌ها» زد
این هم بخشی از ترانه‌ای که هاشم کرونی سروده بود:
قد می‌کشیم با موشک سجیل تو دنیا
از انقلاب سنگ تا طوفان‌الاقصی 
 
مهدیه نژاد‌ابراهیم هم در صفحه خود نوشت: 
گفته بودم: 
و ‌روزی در حیاط قدس این رؤیای شورانگیز
به صبحی عهد می‌بندی نماز جمعه می‌خوانی
از انقلاب سنگ تا طوفان‌الاقصی
 
نغمه مستشار‌نظامی هم در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.
در بخشی از این شعر می‌خوانیم:
نوبهار است و خوف کفتاران
از خروش سپاه شیران است
نوبهار است و زنده خواهد شد
دل عالم به صور‌اسرافیل
گنبد آهنین چه می‌داند
از صریر قیامت سجیل
شده مقهور «وعده‌ صادق»
لشکر فیل با سوارانش
 
حسین صیامی، شاعر آیینی و مسئول دفتر تولید سرود سازمان رسانه‌ای نهضت به‌مناسبت حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم‌صهیونیستی نوشت: 
ما باده‌ایم... باده صد ساله‌ایم ما
ما داغ دیده‌ایم گل لاله‌ایم ما
کوهیم کوه منظره‌های شنیدنی
رودیم رود خاطره‌های چشیدنی
با اقتدا به نام علی ایستاده‌ایم
ماییم زخم خورده... ولی ایستاده‌ایم
...با موشک این مذاکره را یادتان دهیم
زلزال می‌شویم که بر بادتان دهیم
موشک نگو که بر سرشان دادمان نشست
این انتقام داغ شهیدان سوریه است
موشک نگو که آهِ دلِ دلشکسته‌ای است
این انتقام خون شهیدان هسته‌ای است
موشک صدای خنده خالی غزه است
این انتقام بغض اهالی غزه است
خیبرشکن به دست گرفتیم و آمدیم
جای تمام زخم‌زدن‌های‌تان زدیم

بنگر چه‌سان تعبیر شد 
کابوس اسرائیل


افشین علا شاعر کشورمان به‌مناسبت حمله موشکی و پهپادی علیه رژیم‌صهیونیستی تازه‌ترین غزل خود را با نام«ناقوس مرگ» منتشر کرد.
در این شعر او نوشته است:
بنگر چه‌سان تعبیر شد کابوس اسرائیل
لرزید بر خود پیکر منحوس اسرائیل
عمری تظاهر کرد بر روئین‌تنی اما
برداشت ایران پرده از سالوس اسرائیل
دیگر به آژیر خطر هر دم کند تکرار
آهنگ مرگ خویش را ناقوس اسرائیل
از پا فتاد ای خودفروشان‌ قامت دشمن
پس دست بردارید، از پابوس اسرائیل
بیم از چه دارید ای سران؟ جز عنکبوتی نیست
با بازوانی سست، اختاپوس اسرائیل
محو چه‌اید ای رهبران؟ جز پای زشتی نیست
لنگان و کج زیر پر طاووس اسرائیل
از عطسه‌ چرکین غم تا خاک گردد پاک
باید که گردد ریشه‌کن ویروس اسرائیل
رحمی نباید کرد بر این غاصبان وقتی
کودک‌کشی فخر است در قاموس اسرائیل
ای شمس خاور سر برآر از پرده چون دیگر
دارد به پت‌پت می‌رسد فانوس اسرائیل
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها