واکاوی علل مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه

کرنش در برابر ایران مقتدر

دولت‌های غربی هرازگاهی با فتنه و توطئه‌ای می‌خواهند یک فشار را علیه ملت ایران سازماندهی کنند و در این مسیر از هیچ دشمنی‌ای فروگذار نیستند. درج نام سپاه در فهرست سازمان‌های ادعایی تروریستی یکی از این اقدامات است که در مقاطع مختلف مطرح می‌شود تا نیروهای کارآمد نظام در عرصه‌های گوناگون دچار چالش شوند؛ غافل از این‌که سربازان جان‌بر‌کف سپاه طی این ۴۵سال با وجود همه موانع و محدودیت‌ها، از منافع ملی کوتاه نیامده و پاسدار ارزش‌های انقلابی و اسلامی هستند.
کد خبر: ۱۴۵۵۳۷۰
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جایگاه ویژه و ممتازی در برقراری امنیت ملی در مقابل تهدیدات خارجی، قدرت بازدارندگی مؤثر، توانمندی در حل‌وفصل بحران‌های وسیع و... دارد و برخورداری از این موقعیت باعث شده دشمنان خارجی و حامیان داخلی آن دچار نوعی ناتوانی و سردرگمی در تحلیل این ظرفیت عظیم شده، اقدام به حذف این نیروی مقتدر کرده‌اند. مسأله تروریستی‌خواندن! سپاه پاسداران بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و وعده صادق با شدت بیشتری دنبال شد و دولت‌های اروپایی با خیال مهار این قدرت فزاینده چنین پیشنهادی را مطرح کردند که برای چندمین بار با مخالفت انگلیس مواجه شد. دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس در جلسه‌ کمیته روابط بین‌المللی و دفاعی مجلس اعیان درباره طرح قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های ادعایی «تروریستی» گفت: انجام چنین اقدامی علیه سپاه ضرورت ندارد و وضعیت فعلی که کلیت سپاه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته، کفایت می‌کند.  وی افزود: همه اقداماتی که باید برای اعمال فشار علیه ایران انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم اگر جایی آنجا کار غیرقانونی انجام دهند، می‌توانیم علیه آنها اقدام کنیم، در چارچوب نظام تحریم‌هایی که تقویت‌شان کرده‌ایم، وجود دارند.
 
تغییر رفتار اروپا؛ نتیجه عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل
وزیر خارجه انگلیس با اعتراف به این‌که چنین اقدامی برای لندن زیانبار خواهد بود، عنوان کرد، طرح قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های ادعایی «تروریستی» عملا به روابط دیپلماتیک ما پایان خواهد داد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دنیا شاهد اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان در غزه است و این جنایات از سوی برخی دولتمردان آمریکایی و برخی طرف‌های اروپایی حمایت می‌شود. اظهارات دیپلمات ارشد انگلیسی در حالی است که سران اروپا مدتی است به‌ویژه بعد از اقدام تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی، به‌ظاهر راه جدا کردن سیاست‌های خود از آمریکا را در پیش گرفته‌اند که موضع‌گیری محتاطانه نسبت به جنبش دانشگاهیان در آمریکا و نقاط مختلف جهان، ابراز تمایل برای توسعه روابط با چین و... از آن جمله‌ است. در دست‌کم ۵۰ سال گذشته همراهی اروپا با آمریکا کاملا مشهود بوده و حتی روز‌به‌روز شاهد افزایش همکاری‌ها میان آمریکا و اروپا در موضوعات مختلف بوده‌ایم. حمایت اروپا از جنبش دانشجویان، ابراز تمایل برای توسعه‌ همکاری‌ها با چین یا ابراز تردید در زمینه کمک به اوکراین، ناشی از عملکرد ناموفق و عمل‌نکردن آمریکا به وعده‌هایش در قبال شرکاست که باعث می‌شود اروپا محتاطانه عمل کند. وقتی اروپایی‌ها حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران را در ابعاد مختلف محترم شمردند و از رابطه برد ــ برد پیروی کردند، می‌توان گفت رفتار اروپایی‌ها تغییر کرده است؛ در غیر این صورت شواهدی که از دو دهه گذشته، به‌ویژه‌ در مباحث مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برجای مانده، گویای این واقعیت مهم است که اروپایی‌ها نتوانستندمسیرواقعی رادرراستای حفظ منافع خودومنافع جمهوری اسلامی در پیش بگیرند. جمهوری اسلامی ایران راه همکاری و توسعه روابط دوستانه را برای کشورهای مختلف از جمله اروپا باز کرده است؛ مشروط بر این‌که به وظایف خود در قبال ما متعهد باشند وعلیه ایران کارشکنی نکنند، بنابراین رویکرد تهران تعامل برای حفظ منافع همه طرف‌هاست.

تروریستی‌خواندن سپاه اعلان جنگ به جمهوری اسلامی 
البته خدعه کشورهای غربی در تروریست‌نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط پارلمان اروپا طی قطعنامه‌، علاوه بر این‌که خلاف بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد است، نه ضمانت اجرایی دارد، نه الزام‌آور است، بنابراین هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارد و فقط نوعی لفاظی و ماجراجویی است که نتیجه‌ای جز سوءنیت کشورهای پیشنهاددهنده ندارد. طبق حقوق بین‌الملل، سپاه بخشی از دولت رسمی محسوب می‌شود و به‌عنوان یک ارگان رسمی مشروع در یک حکمرانی با مشروعیت و رسمیت بین‌المللی و فاقد ویژگی‌های یک گروه یا جریان تروریستی است و اقدامات آن نیز در چارچوب قانون و تعاملات رسمی با دولت‌های همسایه انجام می‌شود. از این رو نمی‌توان آن را جزو سازمان‌های تروریستی به حساب آورد و بر اساس همین استنادات بود که مجلس نمایندگان آمریکا در سال ۲۰۱۷ طرح تروریستی‌نامیدن سپاه را با این استدلال که ماهیت اقدامات و فعالیت‌های سپاه پاسداران منطبق بر مفاهیم و مصادیق سازمان‌های تروریستی خارجی نبوده، از دستورکار خارج کرد، زیرا خودشان بر این امر واقف هستند که پیامدهای این اقدام بیش از هر کس برای طرف‌های غربی هزینه‌زاست. گنجاندن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اولین چالش برای کشورهای غربی در خلیج‌فارس که امنیت آن بر عهده سپاه است، به وجود خواهد آورد، زیرا هر کشتی جنگی و غیرجنگی که از منطقه عبور می‌کند، باید به یگان سپاه مستقر در آب‌های خلیج‌فارس، کد و مشخصات خود را اعلام کند. ضمن این‌که این اقدام در صورت عملیاتی‌شدن اعلان جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران است. مگر می‌شود نهادی را تروریست اعلام کرد و از طرف دیگر مجبور به همکاری با همان مجموعه شد و همین واقعیت‌هاست که باعث شده تا کامرون این اقدام را ضد منافع انگلیس بداند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها