نگاهی به روند برگزاری مسابقات دانشجویی هوش‌مصنوعی و برنامه‌نویسی با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال

رقابت‌های بین‌المللی بر سر الگوریتم‌های هوشمند

مدیر واحد دارو، تجهیزات پزشکی و سلامت سازمان توسعه همکاری‌های علمی‌و‌فناورانه بین‌المللی در گفت‌وگو با «جام‌جم» از پاویون ملی ایران در نمایشگاه SEACare مالزی می‌گوید

درخشش دانش‌بنیان‌های ایرانی در آسه‌آن

بیست‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه پزشکی و دارویی جنوب شرق آسیا (SEACare) از ۱۷ تا ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۲۹ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ درمرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ های بین‌المللی کوالالامپور مالزی برگزار شد.
بیست‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه پزشکی و دارویی جنوب شرق آسیا (SEACare) از ۱۷ تا ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۲۹ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ درمرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ های بین‌المللی کوالالامپور مالزی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۵۵۵۴۱
نویسنده هدا عربشاهی - گروه دانش

SEACare به‌عنوان مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی حوزه سلامت در جنوب شرق آسیا و «آسه‌آن‌» شامل کشورهای مالزی، سنگاپور، اندونزی، تایلند، فیلیپین و برونئی شناخته می‌شود که با هدف گردآوردن تاجران و بازدیدکنندگان از سراسر جهان، ظرفیت‌های رو‌ به ‌رشد این منطقه را در حوزه سلامت و دارو به نمایش می‌گذارد و درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود هزینه‌ مراقبت‌های بهداشتی مالزی تا سال ۲۰۲۸ به ۲۸میلیارد دلار با نرخ رشد سالانه ۷درصد برسد، SEACare به‌عنوان بازاری کلیدی برای بازی‌گردانان صنعت محلی و بین‌المللی همه‌ساله با حضور شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در بخش پزشکی و داروسازی برگزار می‌شود. به‌طوری‌که می‌توان گفت، فراتر از کشورهای آسیای جنوب شرقی، SEACare از مشارکت فعال غرفه‌های بین‌المللی هم بهره می‌گیرد و با حضور شرکت‌های برتر مراقبت‌های بهداشتی و داروسازی، کمیسیون‌های تجاری و آژانس‌های جهان، از رویدادهای مهم در حوزه مراقبت‌های بهداشتی به‌شمار می‌رود.

این نمایشگاه در تمام دوره‌ها، در حوزه‌های مختلفی چون تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی، صنایع دارویی و فرآورده‌های دارویی انسانی و مکمل‌ها، بیمارستان‌سازی و تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی، تجهیزات توانبخشی و فیزیوتراپی، ساخت اتاق تمیز، فرآورده‌های آرایشی‌بهداشتی و تجهیزات زیبایی فعالیت می‌کند و علاوه‌بر غرفه‌ها رویدادهایی را در قالب جلسات بنگاه به بنگاه (B۲B) و بنگاه به مصرف‌کننده (B۲C) برگزار می‌کند. در این دوره از نمایشگاه پزشکی و دارویی جنوب شرق آسیا، بیش‌از ۱۰۰ شرکت از ۱۰ کشور ازجمله انگلستان، دانمارک، چین، لاتویا و ایران شرکت کردند.

مرکز تعاملات بین‌المللی علم‌و‌فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری در بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه پزشکی و دارویی جنوب شرق آسیا با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در قالب پاویون ملی ایران حضور داشت. حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی خارجی از برنامه‌های مرکز تعاملات بین‌المللی علم‌و‌فناوری است که برای کمک به توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی، مدیر واحد دارو، تجهیزات پزشکی و سلامت سازمان توسعه همکاری‌های علمی‌و‌فناورانه بین‌المللی در گفت‌وگو با جام‌جم در این‌خصوص توضیح می‌دهد: از مأموریت‌های این سازمان که به‌تازگی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از مرکز تعاملات به سازمان مذکور ارتقا یافته، بحث کمک به توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل نفوذ فناوری و ارائه محصولات شرکت‌های ایرانی در بازار کشورهای مورد هدف‌مان است. این حمایت با ارائه تسهیلات بلاعوض برای حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی با سه مدل اعزام، حضور مستقل و برپایی پاویون است. باید خاطرنشان کنم که مالزی به‌عنوان کشوری مسلمان و دوست، علاوه‌بر این‌که بازاری بالقوه برای صادرات محصولات باکیفیت ایرانی است که با توجه به رقابت شدید این کشور با همسایگانش در حوزه سلامت، مرکز خدمات بهداشتی بالقوه‌ای در آسه‌آن محسوب می‌شود. از این‌رو، این نمایشگاه فرصتی مناسب برای تولید‌کنندگان و صادرکنندگان محصولات با کیفیت ایرانی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی و محصولات و فرآورده‌های دارویی است تا در بازار مهم جنوب شرق آسیا حضور داشته باشند و از مزایای تجاری آن بهره‌مند شوند.
 
دانش‌بنیان‌های حاضر در پاویون ملی ایران 

در این دوره از نمایشگاه پزشکی و دارویی جنوب شرق آسیا از ایران درمجموع پنج شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی، سه شرکت در حوزه دارو و دو شرکت در حوزه زیست‌فناوری شرکت کرده بودند که شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌ها و تجهیزات نوروفیدبک و بایوفیدبک، تولیدکننده دستگاه‌های احیاکننده ریوی نیوماتیک و رگوالتور اکسیژن فشار بالا، سازنده ایمپلنت‌های ارتوپدی و ستون فقرات، تولیدکننده اسکنرهای سه‌بعدی بدن متناسب با نیازمتخصصان حوزه تغذیه وورزش، تولیدکننده فرآورده‌های مشتق از پلاسما و آلبومین انسانی،ارائه‌دهنده داروهای مؤثر دردرمان بیماری‌های پارکینسون، افسردگی، آنفلوآنزا، اختلالات عروقی‌دیابتی، واریان سازنده داروهای آنکولوژی، غدد، سرطان سینه و پروستات، تولیدکننده انواع ویلچر، تولیدکننده فرمانتور ـــ مهندسی و بهینه‌سازی سویه‌های مخمری و باکتریایی با تمرکز عمده روی آنزیم‌های صنعتی و تولیدکننده انواع فرآورده‌های کشت سلولی و محیط کشت و محلول‌های آنزیمی و سرم‌ها را شامل می‌شدند. 
 
دستاوردهای حضور شرکت‌های ایرانی در SEACare

اسماعیلی درباره نتایج مثبتی که این نمایشگاه در معرفی و فروش محصولات پزشکی‌دارویی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به‌دنبال داشت، می‌گوید: در دوره‌های قبلی این نمایشگاه شرکت‌های محدودی از ایران به‌صورت مستقل و بدون حمایت مادی و معنوی از نهاد یا سازمانی خاص شرکت می‌کردند درحالی‌که با هزینه‌های سنگین اعزام مواجه بودند اما نمایشگاه بیست‌وچهارم SEACare، اولین دوره‌ای بود که پاویون ملی جمهوری اسلامی ایران با حمایت مالی و تسهیل برای حضور ۱۰شرکت دانش‌بنیان داخلی و با تنوعی از محصولات حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری، قدرت فناوری و توانایی علمی ایران را در آن سوی قاره آسیا به نمایش گذاشت.مدیر واحد دارو، تجهیزات پزشکی و سلامت سازمان توسعه همکاری‌های علمی‌و‌فناورانه بین‌المللی ادامه می‌دهد: در این نمایشگاه علاوه بر ارائه جدیدترین دستاوردهای ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، مواد زیستی و آشنایی بازدیدکنندگان از کشورهای حوزه آ‌سه‌آن با این محصولات، چند یادداشت تفاهم و قرارداد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با طرف‌های خارجی منعقد شد که از موفق‌ترین آنها می‌توانم به قرارداد انتقال فناوری محصولات مشتق از پلاسما و آلبومین انسانی با شرکت مالزیایی اشاره کنم.بی‌شک از الزامات اولیه صادرات محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های داخلی به‌ویژه در حوزه سلامت و دارو، برخورداری این محصولات از گواهینامه‌های بین‌المللی است. اسماعیلی درباره این‌که محصولات کدام‌یک از شرکت‌های حاضر در غرفه ایران از گواهینامه‌های لازم برخوردار بودند، می‌گوید: بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی حضور یافته در پاویون ملی ایران در این نمایشگاه گواهینامه‌های بین‌المللی CE، GMP، ISO ۱۳۴۸۵ و... راکسب کرده‌اند وازشرکت‌های موفق صادراتی ایران به‌شمار می‌روند و با حضور دربازارهای خارجی ونحوه تعاملات بین‌المللی آشنایی کامل دارند. تعداد کمی شرکت تولیدی دانش‌بنیان حوزه سلامت هم برای اولین‌بار با هدف توسعه محصولات‌شان در بازارهای بین‌المللی سرمایه‌گذاری حضور پیدا کردند که اتفاقا باتوجه ویژه معاونت علمی به آنها و حمایت تسهیلاتی، توانستند با انعقاد قراردادهای مالی خارجی تجربه بسیار مطلوبی کسب کنند.

موانع و بازخوردها

اما سؤالی که درپی موضوع صادرات مطرح می‌شود، موانع موجود بر سر تبادلات مالی به‌دلیل تحریم‌هاست. اسماعیلی درباره ارائه سازوکارهایی برای رفع این موانع توضیح می‌دهد: بحث تبادلات بانکی شرکت‌های ایرانی با طرف‌های خارجی همواره دغدغه اصلی بازرگانان ایرانی بوده است. ازاین‌رو سازمان توسعه همکاری‌های علمی‌و‌فناورانه بین‌المللی علاوه‌بر ارائه راهکارهایی باهدف دورزدن تحریم‌ها برای شرکت‌ها ازجمله ثبت دفاتر خارجی در کشورهای هدف، کانال‌های لازم را برای انتقال پول در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار می‌دهد تا بتوانند راحت‌تر مبادلات تجاری خود را انجام دهند.اسماعیلی با بیان این‌که استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه SEACare از پاویون ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی فراتر از تصور او و همکارانش بود، می‌گوید: درحالی‌که ده‌ها کشور صاحب فناوری در حوزه سلامت ازجمله چین، مالزی، نروژ، سوئیس، روسیه، پاکستان، صربستان، تایوان و...  در این نمایشگاه پاویون ملی داشتند اما برای نخستین‌بار بود که از ایران در کنار دو کشور دیگر (لتونی و فرانسه) به‌عنوان مهمانان ویژه، استقبال اختصاصی صورت گرفت.علاوه‌براین، حضور شخصیت‌های سیاسی و کشوری چون سفرای عمان، الجزایر و...  و همچنین حضور وزیر بهداشت مالزی در پاویون جمهوری اسلامی ایران حاکی از توجه و استقبال ویژه از فناوران ایرانی و محصولات ایرانی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها