به مناسبت سالروز میلاد هشتمین امام شیعیان(ع)

پخش مجموعه‌های امام‌رضایی از تلویزیون

گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده و مجری برنامه موسیقایی شبکه نسیم

شگفتانه‌های نسیم‌آوا در فصل پنجم

فصل تازه برنامه «نسیم‌آوا» قرار است برای مخاطبان خود در میلاد حضرت امام‌رضا(ع) شگفتانه‌ای داشته باشد؛ شگفتانه‌ای نو از جنس موسیقی. در خصوص ویژگی‌های فصل پنجم و همچنین پیشینه این برنامه با محمدرضا محبی، تهیه‌کننده و مجری آن به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۱۴۵۷۳۱۵
نویسنده مهدی شریعت‌ناصری - گروه رسانه
 
محمدرضا محبی، تهیه‌کننده و مجری نسیم‌آوا درباره روزهای آغازین این برنامه و هدف اجرای آن به جام‌جم توضیح می‌دهد: نسیم‌آوا از سال ۱۳۹۴ با محوریت پخش موسیقی‌ خوانندگان کشور (صرفا ویدئوکلیپ‌های تامینی) کار خود را آغاز کرد که تا بخشی از مسیر هم با همین منوال پیش‌رفت، اما رفته‌رفته با طراحی مدون به سمت تولید یک برنامه موسیقیایی که یکی از اهدافش ذائقه‌سازی و حمایت از موسیقی مبتنی بر فرهنگ اصیل کشورمان بود قدم برداشت. هم‌اکنون در حال پیش‌تولید فصل پنجم این ویژه‌برنامه هستیم و به امید خدا همزمان با میلاد باسعادت امام‌رضا(ع) به پخش خواهد رسید.وی در مورد اتفاقات و تولیداتی که در فصل‌های مختلف برنامه رقم‌خورد می‌گوید: تلاش‌مان بر این بود که با نشان‌دادن هنر، ذوق و قریحه جوانان متعهد و هنرمند کشورمان فارغ از این‌که چهره باشند یا خیر به پخش آثار باکیفیت بپردازیم که این مهم با همراهی مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانه‌ملی تا حد زیادی محقق شد.محبی ادامه می‌دهد: ایجاد پویش‌های مختلف ازجمله پویش سرود و دریافت سرودهای زیبا و پخش آنها از اقصی‌نقاط کشور حتی روستاها در برنامه، که مبتنی بر اصل عدالت‌گستری دوره تحولی رسانه‌ملی نیز هست یکی دیگر از رویدادهای رقم‌خورده در فصل گذشته محسوب می‌شود. وی بیان می‌کند: پرداختن ویژه به موسیقی اقوام و نواحی کشورمان که اصالت و هویت هنر این مرز و بوم را همیشه با خود به همراه دارند، پرداختن ویژه به موسیقی سنتی و موسیقی‌های وطنی از خوانندگان مطرح و متعهد کشور، برنامه‌سازی در تمامی مناسبت‌های مهم مذهبی و ملی ازجمله ایام سوگواری محرم، ایام ولادت و شهادت ائمه‌اطهار(ع)، ماه مبارک رمضان، ایام دهه مبارک فجر، هفته دفاع‌مقدس و ... که هریک با برنامه‌ریزی مدون به مخاطبان محترم ارائه شد، تولید ویژه‌برنامه‌های موضوعی همانند ویژه‌برنامه حمایتی با موضوع طوفان الاقصی، ویژه‌برنامه‌های روز قدس، تولید یک ویژه‌برنامه با محوریت آثار خوانندگان شاخص جهان در حمایت از مردم‌ مظلوم غزه، تولید یک آیتم جداگانه با محوریت موسیقی‌های ماه مبارک رمضان در کشورهای مسلمان و ... از جمله کارهای این شبکه بوده است. نکته دیگر برنامه‌های زنده‌ای بود که از نسیم‌آوا روی آنتن رفت، ازجمله: ویژه‌برنامه محکومیت حادثه تروریستی کرمان (چهار ساعت)، ۲۲ بهمن، روز انتخابات، روز جهانی قدس و ... .
   
رخدادهای فصل تازه
از محبی می‌پرسیم در فصل جدید شاهد چه بخش‌هایی در برنامه خواهیم بود؟ که او می‌گوید: در فصل پنجم تولید آثار و نماآهنگ‌ها و تعدد لوکیشن‌ها به همراه اتفاقاتی که به‌عنوان شگفتانه تقدیم مخاطبان خواهد شد توسط هیات اندیشه‌ورز برنامه طراحی شده است.
وی درباره حمایت سازمان و به‌طور خاص شبکه در پیشبرد اهداف برنامه هم می‌گوید: گروه برنامه‌ساز نسیم‌آوا خود را ملزم به رعایت رویکرد تحولی رسانه‌ملی و به‌طور خاص اهداف محتوایی سند تحول سازمان می‌بیند، لذا با برنامه‌ریزی اصولی این مسیر را دنبال می‌کند اما قطعا در این میان راهنمایی‌ها و حمایت‌ها می‌تواند بسیاری از ایرادات احتمالی را رفع کند و سبب افزایش انگیزه برنامه‌ساز شود.این تهیه‌‎کننده و مجری بیان می‌کند: جا دارد از مدیر محترم شبکه نسیم، قائم‌مقام محترم شبکه و همه مدیران محترم و همکاران عزیز شبکه و عوامل کاربلد و هنرمند برنامه که دراین مسیرهمراه‌مان هستند تشکرکنم. قدردانی خودرانیزاز حمایت‌های رئیس محترم مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان اعلام می‌کنم.وی در مورد بازخوردها نسبت به برنامه هم می‌گوید: به لطف خدا نسیم‌آوا مثل سایر برنامه‌های شبکه همواره مورد توجه مخاطبان گرامی بوده است. در باب تعامل با مخاطب نیز دو بخش نظرات دریافتی و نظرسنجی آثار قرار دادیم که با مردم و نظرات‌شان در مسیر برنامه‌سازی بیشتر همراه باشیم. محبی در خصوص پویایی و نوآوری در برنامه و تلاش برای دوری از تقلید هم می‌گوید: در برنامه نسیم‌آوا تقلید از هیچ نمونه خارجی‌ مطرح نبوده و نیست، چون اساسا برنامه به دور از حواشی و جنجال‌های مرسوم برای وایرال‌شدن صرفا به‌دنبال ارائه صحیح ماموریت خود در قالب ایجاد نشاط محتوامحور ذیل اهداف شبکه نسیم است. تقلید تقریبا اتفاق نیفتاده است اما بهره‌مندی از تجربیات برنامه‌سازان پیشکسوت و استفاده از نظرات بزرگان و هنرمندان متعهد همواره مد نظر بوده و هست.

تحول از دریچه‌ای دیگر 
محبی، تهیه‌کننده و مجری نسیم‌آوا تاکید می‌کند: ما در راستای تحقق سند تحول در رسانه‌ملی وظایفی بر عهده داریم که عمده‌ترین آن درک هرچه‌بیشتر محورهای ۱۲گانه محتوایی است که در میان آن عدالت‌گستری و هویت‌محوری و عدالت‌گستری کاملا به چشم می‌آید. بارها این تفکر اساسی ومهم توسط ریاست محترم سازمان و قائم‌مقام محترم فرهنگی ایشان مورد تاکید قرار گرفته است که باید فضایی را در رسانه‌ملی ایجاد کنیم که همیشه در عمق میدان ودرمیان مردم باشیم.در هر زمانی که اراده کنیم متناسب با امکانات و توان موجود تلاش کنیم و هر محله، مدرسه، مسجد و خانه یک مرکز تولیدمحتوا و اعزام به جبهه‌های جنگ نرم شود. تحول در رسانه‌ملی یعنی این‌که صداوسیما باید به شکل قرارگاهی اداره شود. نباید اجازه دهیم براثر غفلت ما استعدادها حذف شوند. نقش ما برنامه‌سازان در این میان به‌عنوان افرادی که می‌توانند در صف، این نگاه امیدآفرین را به مردم منتقل نموده و بازخوردهای مردمی را نیز در ادامه مسیر به کار ببندیم بسیار خطیر و مهم است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها