بررسی نقش و اهمیت معلم‌ها در جامعه در آستانه ۱۲اردیبهشت و روز معلم

معلم رسول عشق و آگاهی

همان دوران کودکی درست وقتی می‌خواست پای‌مان به مدرسه باز شود، ‌پدر و مادرمان یک نکته مهم را به ما گوشزد کردند و آن این‌که مدرسه خانه دوم توست و معلم هم مانند پدر و مادر است و باید به او احترام بگذاری و حرف‌هایش را گوش بدهی.
کد خبر: ۱۴۵۴۵۴۳
نویسنده زهره احمدزاده - خبرنگار چاردیواری
 
این‌گونه بود که با ورود به مدرسه در عمل ما به دنیایی تازه ‌وارد شدیم. دنیایی که حکایتش فقط یاد گرفتن خواندن ونوشتن و اعداد و جمع و تفریق و بعدترها جزئیات بیشتری ازعلم ودانش و چیزهای جدید نبود، بلکه همه ما بخش مهمی از جامعه‌پذیری‌مان در مدرسه و در سر کلاس‌های درسی و در ارتباط با معلم‌ها و همشاگردی‌های‌مان اتفاق افتاد وبی‌تردید معلم‌های ما در طول دوران درس و مدرسه یکی از اثرگذارترین افراد زندگی‌مان بودند که نوع شخصیت و برخورد و مواجهه آنها با ما در جایگاهی که امروز در آن ایستاده‌ایم نقشی بسیار تعیین‌کننده دارد و سرمنشا بسیاری از علایق و حتی تفکرات‌مان از برداشت‌هایی است که از شخصیت و رفتارمعلمان خود در سر کلاس‌های درس داشته‌ایم. پس می‌بینید که معلم‌ها و نقش آنها فقط به درس ومدرسه محدود نمی‌شود.اگرچه همین نقش هم بسیار مهم واثرگذار است وبدیهی است اگرساختار تربیتی و آموزشی از مسیر درس ومدرسه ومعلم انجام نشود، ‌در حوزه تربیت دانش‌آموزان با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شدواین مسأله می‌تواند جامعه را با مشکلاتی جدی مواجه کند اما شاید از درس و آموزش‌های درسی مهم‌تر، آثار تربیتی و اخلاقی است که درس ومدرسه و شخصیت و رفتار معلم‌ها روی دانش‌آموزان دارد و می‌تواند دنیا و جهان‌بینی آنها را تغییر داده و مسیر آینده آنها را تعیین کند. 

جدی‌ترین الگوی بچه‌ها     
بخش مهمی ازشخصیت ما آدم‌ها در همان دوران کودکی شکل می‌گیرد.وقتی بچه‌ها وارد مدرسه می‌شوند قسمت عمده زمان مفیدشان را در مدرسه می‌گذرانند و این مسأله موجب می‌شود بعد از پدرومادر وخانواده، معلم‌ها به‌عنوان جدی‌ترین ومهم‌ترین ‌فرد درزندگی کودک تبدیل شوند به گونه‌ای که بچه‌ها به طرز خاصی از معلم‌های‌شان الگوبرداری می‌کنند و حتی ممکن است ازمعلم درذهن خودشخصیتی تخیلی بسازند ودر ساعاتی هم که در مدرسه حضور ندارند در ذهن‌شان با معلم خود ارتباط بگیرند. بر این اساس معلم‌ها الگوهای مهمی در زندگی بچه‌ها به شمار می‌روند و باید بدانند دانش‌آموزان‌شان در تمامی مقاطع از رفتار و گفتار و شخصیت آنها الگوبرداری می‌کنند. 

تربیت رهبران و مدیران فردا     
بچه‌های امروز، ‌رهبران، ‌سیاستمداران، ‌اندیشمندان، مهندسان و پزشکان فردا هستند و تمام این اتفاقات فقط می‌تواند به‌‌ لطف آموزشی اتفاق بیفتد که معلم‌ها د‌ست‌اندرکار آن هستند.معلم‌ها این توانایی را دارند که رهبران آینده رابه بهترین وجه برای جامعه برای ایجاد نسل‌های مثبت و الهام‌بخش آینده و بنابراین طراحی جامعه، چه در مقیاس محلی و جهانی، شکل دهند. بر این اساس معلم‌ها مهم‌ترین کار جهان را دارند. کسانی که بر فرزندان جامعه تأثیر می‌گذارند، قدرت تغییر زندگی را دارند؛ نه فقط برای خود این کودکان بلکه برای زندگی همه. 

آموزش به کودکان     
بچه‌ها همان‌قدر که شیرین و دوست‌داشتنی هستند، ‌کار کردن و آموزش دادن به آنها می‌تواند سخت و پرچالش باشد‌؛کاری که فقط از دست معلم‌ها بر‌می‌‌آید. به همین خاطر هم معلم‌ها مهم‌ترین اعضای جامعه ما هستند. آنها به کودکان آموزش می‌دهند‌‌؛ ‌آموزشی که خیلی وقت‌ها فقط حکایت آموزش اعداد ریاضی والفبای فارسی نیست.هر‌چند این داده‌ها هم می‌توانند بسیار مهم واثرگذار باشند و بچه‌ها را برای ورود به دنیایی تازه آماده کنند. 

منبع الهام و انگیزه    
معلم  دانش‌آموزان را راهنمایی می‌کند. معلمان می‌توانند نقاط قوت و ضعف هر کودک را ببینند و می‌توانند کمک و راهنمایی کنند تا آنها را به سرعت، بالا ببرند‌. آنها به آشکار شدن بهترین مهارت‌های دانش‌آموز کمک می‌کنند و مهارت‌های زندگی ارزشمند را نیز آموزش می‌دهند؛ مانند ارتباط، شفقت، ارائه، پیروی از دستورالعمل‌ها و موارد دیگر. آنها همچنین منبع الهام هستند. معلمان به دانش‌آموزان انگیزه می‌دهند تا خوب کار کنند و اهداف تحصیلی خود را در مسیر درست نگه‌دارند. 

تربیت شهروندانی برای دنیای امروز     
همه آنچه را که امروز در زندگی به کار می‌بریم آموخته‌هایی است که از دوران کودکی در ذهن‌مان نقش بسته است.  کودکان آنچه را که در سنین پایین آموزش داده می‌شوند در طول بقیه عمر حمل می‌کنند. آنها از آنچه آموخته‌اند برای نفوذ در جامعه استفاده خواهند کرد. معلم‌ها می‌توانند کودکان را برای موفقیت به‌عنوان شهروندان دنیای ما آماده کنند و انگیزه خوبی برای انجام کارهای خوب وموفقیت در زندگی را درآنها القا می‌کنند. 

شکل‌‌گیری و تکامل شخصیت     
دانش‌آموزان در دوران تحصیلی خود با معلمان مختلفی ارتباط برقرار کرده و از هر کدام از آنها چیزهایی را دریافت می‌کنند و به این ترتیب وجوه مختلف شخصیتی خود را شکل می‌دهند‌. ارتباط معلم و دانش‌آموز برای بسیاری از دانش‌آموزان بسیار ارزشمند است. یک معلم بزرگ همیشه زندگی شخصی دانش‌آموزان خود را درک کرده و از اهداف و دستاوردهای تحصیلی آنها قدردانی می‌کند. معلمان الگوی مثبت تلاش و کوشش برای دانش‌آموزان هستند. 

آماده‌سازی دانش‌آموزان برای موفقیت    
معلم‌های خوب اغلب بهترین رفتار را با دانش‌آموزان خود دارند تا بتوانند آنها را برای موفقیت آماده کنند. آنها می‌دانند چه زمانی باید دانش‌آموزان را تحت فشار قرار دهند، چه زمانی باید به آرامی در جهت درست حرکت کنند و چه زمانی به دانش‌آموزان اجازه دهند که خودشان، آن را بفهمند. یک معلم خوب به موقع تشویق و به موقع تنبیه می‌کند و گاهی وقت‌ها هم که لازم ببیند بی‌آن‌که عکس‌العملی نشان دهد از کنار ماجرا عبور می‌کند تا بتواند اثر تربیتی درستی را از خود بجا بگذارد. 

نقش مهم معلمان در توسعه اقتصاد کشور    
آموزش، یک جنبه اساسی در توسعه یک کشور است. معلم‌ها با آموزش، کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشند. بنابراین برای افراد و جامعه به‌عنوان یک کل، چیزهای زیادی به ارمغان می‌آورد.معلمان بهره‌وری وخلاقیت دانش‌آموزان و در نتیجه مدیران، اندیشمندان و همچنین کارگران آینده را افزایش می‌دهند.زمانی که دانش‌آموزان به سمت خلاقیت و مولد بودن سوق داده می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که کارآفرین باشند و پیشرفت‌های تکنولوژیکی داشته باشند که درنهایت به توسعه اقتصادی یک کشور منجر می‌شود. 

کشف استعداد     
خیلی از ما شغل و رشته تحصیلی امروزمان را مدیون معلم‌مان هستیم. معلم‌ها به واسطه رابطه نزدیکی که با دانش‌آموزان خود برقرار‌می‌کنند، می‌توانند به استعدادهای‌شان پی‌ببرند و آنها را برای شکوفایی استعدادهای‌شان، در مسیر درست قرار دهند و از همه مهم‌تر مشوق آنها باشند. معلمان در همه اقشار و موضوعات درسی توانایی شکل دادن به عقاید و کمک به شکل‌‌گیری ایده‌ها در مورد جامعه، زندگی و اهداف شخصی را دارند. معلم‌ها همچنین می‌توانند محدودیت‌های دانش‌آموزان را تشخیص دهند و خلاقیت آنها را تقویت کنند. 

الهام‌بخشی   
معلمان بزرگ این توانایی را دارند که زندگی کودکان را برای بهتر شدن در جامعه تغییر دهند. معلمان مانند یک سیستم حمایتی عمل می‌کنند که در جاهای دیگر زندگی دانش‌آموزان وجود ندارد. آنها می‌توانندیک الگو والهام‌‌بخش برای جلوتررفتن و رویاهای بزرگ‌تر باشند. آنها دانش‌آموزان را مسئول موفقیت‌ها و شکست‌های‌شان می‌دانند و معلمان خوب، اجازه نمی‌دهند دانش‌آموزان با استعداد از زندگی کامل با پتانسیل‌های خود دور شوند. 

چرا معلمی را شغل انبیا می‌دانند؟   
فرقی نمی‌کند چه سن و سالی داشته باشید‌ یا میزان تحصیلات شما چقدر باشد. مطمئنا شما هم لااقل نام برخی از معلم‌های خودتان را به‌خوبی در خاطر دارید و دلیل این ماندگاری هم اثری است که این معلم‌ها به شکل مثبت یا منفی در زندگی شما داشته‌اند. بدیهی است معلمی هم مانند دیگر مشاغل است و امکان دارد در طول تحصیل با معلمی مواجه شده باشیم که نتوانسته با دانش‌آموزش ارتباط خوبی برقرار کند‌ یا گاهی رفتارهای اشتباهی را در قبال او انجام داده که با عنایت به اثرگذاری عمیق معلم روی دانش‌آموزان، ‌این مسأله توانسته باشد تأثیر منفی عمیقی در ذهن دانش‌آموز برجا بگذارد. با وجود این، اغلب ما تجربه معلم‌هایی را داشته‌ایم که هر وقت یادشان می‌افتیم ناخودآگاه لبخند روی لب‌مان می‌نشیند و خاطرات خوبی از آنها داریم. اصلا بخش قابل‌توجهی از ما رشته تحصیلی‌مان را با توجه به علاقه‌ای که به معلم خود داشته‌ایم، انتخاب کرده‌ایم. معلم‌ها به اندازه والدین و خانواده در زندگی، شخصیت، طرز‌فکر و جهان‌بینی ما نقش داشته باشند. بر همین اساس هم یکی از مهم‌ترین اقشار هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند ‌. به همین خاطر هم معلمی را شغل انبیا می‌دانند چرا که شغل معلمی مانند نبوت پیامبران، انسان‌ساز و مهم است و می‌تواند جامعه را دچار تحول کند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها