ساختار جدید پدافند هوایی اسرائیل که پس از جنگ ۳۳روزه در سال ۲۰۰۶ و با تغییر رویکرد در دکترین‌های نظامی اسرائیل بنیان گذاشته شد، با هدف مقابله با حملات راکتی مقاومت و مقابله با موشک‌های بالستیک میان‌برد ایرانی طراحی شد. در این ساختار جدید رژیم صهیونیستی با یکپارچه‌سازی ساختار پدافندی و طراحی و تولید انواع سامانه‌های جدید سعی بر آن داشت تا بتواند با طیف متنوعی از تهدیدات هوایی مقابله کند.
کد خبر: ۱۴۵۲۰۶۲

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از تسنیم، اما این طراحی جدید که پس از ۵ سال از آغاز آن در سال ۲۰۱۱ به ثمر نشست، در عملیات اخیر سپاه نشان داد به‌خلاف تبلیغات طراحان آن بسیار آسیب‌پذیر است و تنها یارای مقابله با راکت‌های ارزان‌قیمت و ساده را دارد نه در مقابله با تهدیدات پیشرفته و انبوه.

جدای از سطح توانایی تجهیزاتی موشک‌ها و پهپادهای ایرانی،‌ موضوع مهم، تاکتیک به‌کاررفته در این عملیات توسط ایران است؛ تاکتیکی که بارها در رزمایش‌های مختلف توسط نیروی هوافضای سپاه تمرین شده بود و اسرائیلی‌ها فکر نمی‌کردند این تاکتیک روزی علیه آنها در یک عملیات واقعی به‌کار گرفته شود.

موضوع انهدام و یا اشباع سایت‌های راداری و پدافندی آمریکایی و اسرائیلی سالهاست که در دستور کار ایران قرار دارد و طراحی موشک‌های بالستیک ضدرادار مانند هرمز و همچنین پهپادهای انتحاری شاهد۱۳۱ و شاهد۱۳۶ با موتور پیستونی و سرعت پایین‌تر از پهپادهای موتور جت که رهگیری آنها برای رادار را سخت می‌کند نیز در همین راستا بوده است.

ازآن‌جایی که یک سامانه پدافندی توان درگیری با تعداد محدودی از اهداف را دارد، قادر به رهگیری انبوه هواگردها نیست و پرواز فوجی پهپادهای هدف در منطقه دشمن موجب اخلال در شبکه پدافندی دشمن می‌شود.

بر همین اساس، پهپادهای انتحاری با پرواز در منطقه دشمن، توجه سامانه‌های راداری و پدافندی را به خود معطوف کردند و پس از آنکه سامانه‌های پدافندی توان خود را برای انهدام این پهپادها متمرکز کردند، پهپادهای بمب‌افکن  و یا موشک‌های بالستیک و کروز با یورش به‌سمت هدف، آن را منهدم می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها