به میزانی که روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی منطقه رو به بهبود می‌گذارد، نظام سلطه تلاش می‌کند پرونده جدیدی را علیه ایران در برخی نقاط باز کند.
کد خبر: ۱۴۱۰۲۵۹
نویسنده سید رضا صدرالحسینی - کارشناس مسائل منطقه

قبل از ورود به بحث این اتفاقات، یک نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد، این که نظام سلطه به طور دائم در تلاش است برای پیشرفت و توسعه ایران قوی، حاشیه سازی کند.

بر این اساس، مشاهده می‌کنیم به میزانی که روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی منطقه رو به بهبود می‌گذارد، نظام سلطه تلاش می‌کند پرونده جدیدی را در موضوع قفقاز و آذربایجان برای ایران باز کرده و به این ترتیب بخشی از توان جمهوری اسلامی ایران را در آن منطقه تحت تاثیر قرار داده و به ویژه با به کارگیری ابزار نرم‌افزاری، بتوانند برای اذهان عمومی مردم حاشیه‌سازی کنند.موضوع مرز دو کشور ایران و افغانستان نیز همین گونه است و از این موضوع مستثنا نیست، در واقع اختلافات و درگیری‌های مرزی در همه نقاط دنیا موضوعی قابل پذیرش است اما در حوزه مرزی افغانستان این امر متفاوت است.

باید این نکته را مورد توجه قرار داد که اولا نیروهای مرزداری افغانستان آموزش لازم را ندارند و دیگر این‌که جریان‌های نفوذی در طالبان برای تحریک بخشی از این جریان علیه جمهوری اسلامی ایران همچنین فضاسازی رسانه‌ای که نظام سلطه در قالب ایران‌ هراسی در افغانستان ایجاد می‌کند، در این درگیری‌ها و اختلافات مرزی نقش اساسی را بازی می‌کند. اما آنچه مسلم است ارتباط بسیار گسترده و تمدنی است که بین دو ملت ایران و افغانستان وجود دارد و تبدیل روابط تمدنی، زبانی و مرزی به روابطی در هم تنیده اقتصادی، مورد کینه نظام سلطه است؛ لذا این موضوعات را نمی‌توان یک مجهولی حل کرد. نمی‌توانیم بگوییم به طور مستقیم آمریکا طالبان را به این کار وامی دارد اما قطعا آمریکا هم در کنار موضوعات دیگر در این زمینه نقش دارد.

بهترین، موثرترین و عاقلانه‌ترین راه برای برخورد با این اختلافات جزئی بین دو ملت ایران و افغانستان، همان مسیری است که ایران در طول دو سال گذشته، این راهبرد را انتخاب کرده و بر اساس آن نقشه راهی که وجود دارد، حرکت می‌کند که همان گسترش روابط با ملت افغانستان، دقت و توجه به تامین منافع دو ملت و همکاری با حاکمیت افغانستان در شرایطی است که این حاکمان در این کشور حکومت می‌کنند. بنابراین اصل برای جمهوری اسلامی ایران تقویت پیوند دو ملت است و با افزایش این پیوند، می‌توان راه پیشرفت و توسعه دو ملت را طی کرد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر حفظ منافع و امنیت ملی و تمامیت ارضی خود و خدشه وارد نشدن به مرزهای مشخص و بین‌المللی خود، در خصوص برخورد با هرگونه تجاوز در هر یک از مرزهای شناخته‌شده خود دقت لازم را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها