هفته گذشته بالاخره وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب بهره‌برداری و استخراج رمزارزها خبر داد و گفت: از این به‌بعد رمزارزها می‌توانند برای واردات استفاده شوند. فاطمی امین در این باره گفت: در جلسه یکشنبه هیات‌دولت استخراج رمزارزها به تصویب رسید. این مصوبه سال‌های قبل هم وجود داشت و مدتی متوقف شده بود و به واحدهای استخراج رمز‌ارز جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری داده نمی‌شد. با تحلیل موضوع رمزارز در دولت، بخشی از احکام آن به تصویب رسید و به موجب آن به شکل رسمی می‌توانیم به واحدهای مربوط، جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری بدهیم. فاطمی امین خاطرنشان کرد: در چند هفته گذشته نخستین محموله وارداتی با روش رمزارز در کشور تامین مالی شد. از این به‌بعد رمزارزها می‌توانند برای واردات استفاده شوند.
کد خبر: ۱۳۷۸۸۵۳
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

در این آیین‌نامه از ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین با عنوان «موجودیت رمزنگاری شده» یاد می‌شود و ماینینگ نیز به استخراج موجودیت رمزنگاری شده تعبیر شده است. طبق این آیین‌نامه دو نوع مرکز استخراج عادی و بزرگ مقیاس وجود خواهند داشت که در مرکز استخراج عادی شخصیت حقوقی سرمایه‌گذار که با اخذ مجوزها و تامین انرژی لازم در چارچوب مصوبه با خرید و راه‌اندازی تجهیزات پردازشی به عملیات استخراج می‌پردازد. از طرفی مراکز بزرگ مقیاس نیز نوعی از مراکز استخراج موجودیت رمزنگاری شده هستند که استخراج به‌صورت تجمیعی و متمرکز در مقیاس بالا صورت می‌پذیرد و خدمات میزبانی تجهیزات استخراج مجاز و قانونی به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌شود.
 استخراج صرفا با مجوز
طبق ماده ۲ این آیین‌نامه هرگونه فعالیت مرتبط با استخراج رمز‌ارز مانند تولید و فروش و تعمیرات تجهیزات صرفا باید با مجوز از وزارت صمت صورت گیرد و وزارت صمت نیز موظف است اطلاعات هویتی دریافت‌کنندگان مجوز را در اختیار وزارت اقتصاد قرار دهد. علاوه بر این برای استخراج رمز‌ارز باید با وزارت نیرو نیز هماهنگی به وجود آید و درصورت استخراج با سوخت فسیلی وزارت نفت نیز مسئول خواهد بود.  تبصره 6 ماده2 این آیین‌نامه مراکز استخراج رمزارز را موظف ساخته تا هرگونه واگذاری به غیر یا تغییر در تعداد و نوع تجهیزات استخراج رمزارز را طی دوره‌های سه ماهه در سامانه وزارت صمت ثبت و مجوز خود را اصلاح کنند. ماده 3 این آیین‌نامه وزارت صمت را مکلف کرده تا ظرف سه ماه آینده، دستورالعمل مربوط به تاسیس و راه‌اندازی مراکز استخراج بزرگ مقیاس را تدوین و ابلاغ کند. هدف از این موضوع، مدیریت بهینه مراکز استخراج و کمک به کاهش استخراج غیرمجاز عنوان شده است. همچنین استفاده از دستگاه‌های غیراستاندارد استخراج رمزارز با تشخیص سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع است و علاوه بر ضبط تجهیزات مربوط، مرتکب مشمول مجازات مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهد شد. طبق ماده 5 آیین‌نامه دولت، استفاده از انشعاب برق یا گاز که برای مصارف دیگر برقرار شده، جهت استخراج رمزارز ممنوع بوده و استفاده‌کنندگان غیرمجاز علاوه بر بهای خدمات مصرفی براساس متوسط ریالی برق و گاز صادارتی، در چارچوب قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب و برق، تلفن، فاضلاب و گاز به پرداخت خسارت و سایر حقوق مربوط و جرایم هستند. قیمت متوسط ریالی برق و با گاز صادراتی طبق اعلام وزارت نیرو و نفت و براساس نرخ تسعیر ارز سامانه نیما محاسبه می‌شود.  همچنین در صورت تکرار تخلف، وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند از طریق شرکت‌های تابعه و وابسته علاوه بر دریافت هزینه خدمات مصرفی و مبالغ فوق، نسبت به قطع و جمع‌آوری انشعابات فاقد مجوز استخراج موجودیت رمزنگاری شده اقدام کنند.
 تامین انرژی استخراج 
یکی از مهم‌ترین مواد آیین‌نامه به موضوع تامین انرژی مورد نیاز مراکز استخراج رمزارز پرداخته است. طبق ماده 7، این مراکز مجاز هستند تا برق مورد نیاز خود را با یک یا ترکیبی از شیوه‌های ذکر شده تامین کنند. 
 احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر یا خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالاحداث که از زمان ابلاغ این مصوبه به بعد به بهره‌برداری خواهند رسید.
 سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی صرفه‌جویی شده براساس گواهی صرفه‌جویی انرژی تخصیص یافته در چارچوب دستورالعمل بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست
 سرمایه‌گذاری در احداث و بهره‌برداری از نیروگاه حرارتی تولید برق با تأمین سوخت از محل گاز همراه (فلز)
 خرید برق از شبکه سراسری با دریافت انشعاب برق به‌جز در زمان محدودیت شبکه برق و سوخت
 احداث نیروگاه حرارتی خارج از شبکه سراسری که تعرفه سوخت آن بر مبنای فرمول تعرفه انرژی=( تعرفه گاز/ تعرفه سوخت مایع) محاسبه می‌شود.
اگر متقاضیان بخواهند برق خود را از شبکه سراسری تامین کنند، هر کیلووات ساعت برق مصرفی آنها برابر با قیمت متوسط ریالی صادراتی برق براساس نرخ تسعیر سامانه نیما با کسر تخفیفاتی محاسبه خواهد شد. این قیمت هر سه ماه یک‌بار از سوی وزارت نیرو اعلام خواهد شد. تخفیف ولتاژ اتصال به شبکه برق در جهت گسترش مراکز استخراج بزرگ مقیاس براساس دستورالعمل وزارت نیرو و حداکثر به میزان 20درصد قیمت متوسط ریالی صادراتی برق و تخفیف مربوط به انجام تعهد ارزی براساس این مصوبه حداکثر به میزان 10درصد از تخفیف‌هایی است که این مراکز می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.
 مشوق‌های ارزی
این آیین‌نامه، وزارت اقتصاد را موظف کرده با همکاری بانک مرکزی حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این مصوبه، زیرساخت‌های عرضه موجودیت رمزنگاری شده توسط مراکز استخراج و دستورالعمل شرایط تعهد ارزی و دریافت و بهره‌مندی از تعرفه‌های حمایتی را تدوین و ابلاغ کند. مقدار تعهد ارزی سالانه مراکز استخراج رمزارز برای استفاده از تخفیف مذکور، بر مبنای متغیرهای تغییرات سالانه توان پردازشی در جهان خواهد بود. همچنین مراکزی که رمزارز خود را صادر و ارز حاصل از آن را براساس ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مزایای مقرر در قوانین و مقررات مالیاتی خواهند شد. همچنین طبق این آیین‌نامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز باید با همکاری نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی اقدامات لازم برای استقرار سامانه‌های هوشمند با هدف شناسایی الگوهای ارتباطات استخراج رمزارز را به‌عمل آورده و موارد شناسایی شده را به همراه آدرس جغرافیای محل انجام استخراج را به وزارت نیرو برای بررسی و تشخیص استخراج غیرمجاز ارسال کند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها