آراستگی و تناسب اندام

نکاتی برای بهبود ترک‌ های پوستی

از روش مزوتراپی چه می‌دانید؟

در آرزوی رویش مجدد مو

ریزش مو برای امروز و دیروز نیست‌؛ سال‌های سال است که آدم‌ها به دلایل مختلف دچار ریزش مو می‌شوند و همواره به دنبال راه‌حل برای آن بوده‌اند.
کد خبر: ۱۴۵۶۱۱۷
نویسنده نرگس خانعلی‌زاده - گروه جامعه
در آرزوی رویش مجدد مو
 
ریزش‌هایی که در بیشتر مواقع به‌دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و با تضعیف شدن فولیکول مو اتفاق می‌افتد.‌ اما چه راه‌حل‌هایی برای درمان این موضوع وجود دارد؟ مزوتراپی، یکی از روش‌های درمان ریزش مو است که مانند هر دست بردن در طبیعت، علاوه بر فواید، عوارض خاص خودش را هم دارد؛ موضوعی که لازم است در کفه ترازو قرار بگیرد تا ببینیم کدام‌یک بر دیگری سنگینی می‌کند؟!

«مزوتراپی باعث تحریک رشد مجدد فولیکول‌های مو و کاهش ریزش مو می‌شود. در واقع با مزوتراپی، از طریق تزریق، ترکیبات مؤثری مانند مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، نمک‌های معدنی، کوآنزیم‌ها، اسید هیالورونیک، اسیدهای آمینه، فاکتورهای رشد و آنتی‌اکسیدان‌ها به‌صورت زیر‌جلدی به فولیکول‌های مو وارد شده و آنها را تحریک کرده و از نظر بیولوژیکی فعال می‌کند.» این را دکتر مهدی کربلاییان می‌گوید که معتقد است با این روش، انقباضات فولیکول‌های مو معکوس می‌شود و ضخامت و رشد موها افزایش پیدا می‌کند. این روش برای کسانی که دچار ریزش مو ارثی هستند هم روشی کاربردی و قابل استفاده است.  در این میان، آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این است که مزوتراپی به‌دلیل وارد کردن مجموعه‌ای از موا‌د مورد نیاز پوست سر، به تقویت و جوان‌سازی فولیکول‌های مو هم کمک قابل توجهی می‌کند. همچنین وجود مواد تقویت‌کننده در مزوتراپی از پوست سر در برابر عفونت‌های پوستی و التهابی محافظت می‌کند که در نهایت موجب ایمنی پوست سر هم می‌تواند باشد. از دیگر فواید مزوتراپی مو این است که با لایه‌برداری کامل پوست سر، به حفظ و بازیابی PH آن نیز کمک می‌کند.

معایبش را بگو!
 جمله معروف و البته دقیق و درستی وجود دارد که می‌گوید: «حتی یک قرص استامینوفن ساده هم می‌تواند عوارض داشته باشد‌؛ باقی روش‌های درمانی که جای خود دارد.» یعنی ممکن است هر راه و روش و دارویی برای درمان یک مشکل وجود داشته باشد که آن را رفع می‌کند اما نمی‌توان از عوارض آنها که گاهی در حداقل‌ترین حالت ممکن است و گاهی ‌فرد بیمار را گرفتار می‌کند، گذشت و چشم‌ بر آن بست. موضوعی که راجع به مزوتراپی هم صدق می‌کند. واقعیت این است که با وجود این‌که مزوتراپی مو یک روش درمانی امن و کم خطر است اما به هر حال، مانند هر روش درمانی دیگری، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد‌؛ چنانکه برخی افراد بعد از تزریق، دچار التهاب و قرمزی در ناحیه پوست سر، حالت تهوع، درد و تورم، خارش و سوزش و حتی درد، خونریزی و کبودی می‌شوند.
 
قبل و بعد را دریاب
این را در نظر داشته باشید که بعد از انجام مزوتراپی هم لازم است که مراقبت کامل را انجام بدهید و عوارض و اتفاقاتی که به‌عنوان عارضه می‌بینید را با پزشک متخصص در میان بگذارید.  از‌جمله این عارضه‌ها، برجستگی یا توده در محل تزریق است که به‌طور معمول، ناشی از واکنش التهابی بدن به مواد مصرفی در مزوتراپی است و در برخی‌ موارد هم ممکن است ناشی از عفونتی باشد که در ناحیه تزریق رخ داده و باعث برجستگی و تورم شده است. به هر حال، علت هرچه که هست، باید توسط پزشک متخصص بررسی، درمان و رفع کامل شود.
 
نگران نباش!
فارغ از این‌که دستکاری در هر موضوع طبیعی بدن، می‌تواند عارضه‌ها و تبعاتی به دنبال داشته باشد اما خوب است بدانید که قریب به اتفاق متخصصان پوست و مو معتقدند که اگر بعد از انجام مزوتراپی، همچنان دچار ریزش مو بودید، نگران نباشید‌؛ چرا که گاهی به‌دلیل اتفاقات خارجی مانند تغییرات محیطی، استرس یا بیماری و ... ممکن است عملکرد مو تحت تأثیر قرار بگیرد و دو باره ریزش مو اتفاق بیفتد‌ اما موقتی است و‌ طی چند هفته تا چند ماه بعد، این تزریق، نتیجه خواهد داد. البته که قرار است این‌طور باشد‌ اما بالاخره هر موضوعی‌ استثنائاتی هم دارد دیگر‌؛ نه؟

اصول را جدی بگیر
با وجود این‌که مزوتراپی، جزو روش‌های غیرجراحی، امن و بدون درد محسوب می‌شود اما لازم است که پیش از انجام آن، به‌طور کامل اطلاعات راجع به این روش و البته از آن مهم‌تر، ویژگی‌های پوستی سر خودمان کسب کنیم و بعد به سراغش برویم؛ موضوعی که یک متخصص پوست و مو در این راه می‌تواند مسیر پیش‌رو را برای‌مان بسیار روشن کند تا آگاهانه وارد آن بشویم. فراموش نکنید که انتخاب متخصص مطمئن و با تجربه و‌ مهارت، آزمایش‌های قبل از انجام مزوتراپی و تست حساسیت پوستی پیش از انجام و استفاده از کمپرس سرد، مصرف مواد ضد التهاب مانند آلوئه ورا، کنترل استرس و خواب کافی بعد از تزریق، می‌تواند شما را به نتیجه مطلوب‌تری از این روش درمانی برساند.   بهتر است که افراد باردار یا شیرده، بیمارانی که اختلال انعقاد خونی دارند، مبتلایان به بیماری‌های مزمن‌ یا بیماری‌های پوستی و از همه مهم‌تر بیماران قلب و دیابتی، دور انجام این روش را خط قرمز بکشند و به همان مصرف ویتامین‌ها و مواد مغذی طبیعی اکتفا کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها