رییس شورای استان :

اصفهان با سه بحران زیست محیطی و چالش بسیار جدی و خطرناک روبرو است

رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: این استان با کمبود آب، فرونشست زمین و آلودگی هوا بعنوان سه بحران زیست محیطی و چالش بسیار خطرناک روبرو ست.
کد خبر: ۱۳۵۶۲۷۴

به گزارش جام جم انلاین اصفهان ؛  محمدجواد توحیدی راد روز چهارشنبه در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان که با حضور مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در سالن اجلاس نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان برگزار شد؛ افزود: بحران آب در این استان مساله بسیار جدی و پیچیده است.

وی ادامه داد: کاهش میزان نزولات جوی بویژه در سالجاری در دهه های گذشته سابقه نداشته و این امر موجب ایجاد تنش آبی شدید در سال آینده خواهد شد.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه تمام مساله آب استان تنها در زمینه کاهش نزولات نیست اظهار داشت: بخش بزرگی از بحران آب بدلیل سوء مدیریت چند ساله گذشته و بهره وری پایین مدیریت آب بر می گردد.

وی اضافه کرد: حفر بی رویه چاه، توجه نکردن به مدیریت حوزه آبریز زاینده رود و غلبه نگاه استانی برنگاه ملی نسبت به آب، الگوی کشت نا مناسب و مصرف آب در کشت محصولاتی که هیچ توجیه اقتصادی ندارند و استقرار صنایع آب بر در اقلیم خشک استان اصفهان در ایجاد این بحران دخیل بوده است.

توحیدی راد خاطرنشان کرد: توجه نکردن به مسائل اقلیمی و جغرافیایی، توجه نکردن به آلودگی منابع آب شیرین حاصل از آلاینده های کشاورزی و صنعتی و فرسودگی شبکه های آب شهری از دیگر موارد دخیل در بروز این بحران محسوب می شود.

وی با اشاره به وضعیت بد مالی شهرداری ها افزود: رکود ساخت و ساز در ایران و وابستگی بخش عظیمی از درآمدهای شهرداری به منابع و درآمدهای ناپایدار ساختمانی موجب افت شدید درآمد شهرداری ها شده است.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: بسیاری از شهرداری ها امروز در پرداخت حقوق هم با مشکلات جدی مواجه هستند و شهرداری ها و بویژه شهرداری های کوچک رو به ورشکستگی هستند و در صورتی که فکری به حال آنها نشود در عمل تعطیل خواهند شد.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۶۳ کشور، دولت مکلف شده که منابع درآمد پایدار برای شهرداری ها مشخص کند اما امروز پس از گذشت ۳۷ سال هنوز این کار انجام نشده است.

توحیدی راد با اشاره به اهمیت آموزش شوراها و مسوولان در ارتباط با آنها یادآور شد: بسیاری از پرونده های مطرح در هیات های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها در سطح شهرستان و استان ناشی از آگاهی نداشتن اعضای شوراها و همچنین مسوولان دولتی از قوانین و مقررات شوراهاست.

وی با بیان اینکه آموزش، حجم عظیمی از این پرونده ها را کاهش خواهد داد اضافه کرد: استانداری و دفتر امور شوراهای اصفهان در سال گذشته اقدام های مناسبی در راه آموزش شوراها انجام دادند که امیدواریم این کارها در سال جاری هم تداوم پیدا کند تال میزان خطا و هدر رفت زمان و منابع کاهش پیدا کند.

چهارمین جلسه شورای اسلامی استان اصفهان در سال جاری با حضور ۲۴ نفر از نمایندگان شهرستان های استان در سالن اجلاس نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان برگزار شد؛ در این جلسه مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نیز برای پاسخ به پرسش های اعضای شورای اسلامی استان حضور داشت.
بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان اصفهان عضو شوراهای اسلامی شهر هستند.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها