در گذر سکوت و انتظار

آیا تاکنون راجع‌به آهنگ‌ها و هنرهای تجسمی چیزی شنیده‌اید؟ یا هنرمندی را می‌شناسید که آثار او جزو هنرهای تجسمی باشد؟ اگر با قطعه در گذر سکوت و انتظار آشنا شوید و خالق این موسیقی بی کلام جذاب را بشناسید، به درک عمیقی از هنرهای تجسمی خواهید رسید.
کد خبر: ۱۴۵۶۲۵۳

 گاهی یک موسیقی بی کلام آن‌چنان با فرهنگ و علایق و حالات روحی شما هماهنگ است که بر قلب و روحتان رخنه می‌کند و ریتم آن می‌تواند ریتم زندگی شما را دگرگون سازد. گاهی برخی از آهنگ‌ها شما را به شکل عجیبی به زندگی، باورها و فرهنگ‌هایتان پیوند می‌دهد ‌و بین ریشه‌های یک جامعه ارتباط عمیقی ایجاد می‌کنند. این همان تاثیر شگفت‌انگیزی است که در اثری به نام در گذر سکوت دیده می‌شود. با ما همراه باشید تا به معرفی این قطعه و آهنگساز آن بپردازیم.

معرفی قطعه در گذر سکوت

در گذر سکوت و انتظار اولین قطعه منتشر شده از آلبوم سایه روشن، اثر آقای پرژام پارسی است. پارسی که با آثار مینیمال خود برای استرینگ و پیانو شناخته می‌شود، با تمرکز بر موسیقی الکترونیک و امبینت، استفاده از سازهای اکوستیک و سازهای استرینگ، حال و هوای خاصی به این آلبوم خود بخشیده است. این قطعه منتشر شده و در کل آلبوم سایه روشن که حاصل تلاش‌های هشت ساله پرژام پارسی و نوازنده‌های هم‌دوره او در اتریش و کاناداست، درواقع نوعی آلبوم اقتباسی از رمان شازده کوچولو است.

بهره گیری از عناصر اثری ماندگار و پربار مانند شازده کوچولو که در فرهنگ ایرانیان نیز جایگاه خاصی دارد، بر جذابیت‌های این اثر اقتباسی افزوده است.‌ شیوه کار و حال‌وهوای این قطعه به روش آلبوم فصل فراموشی است.‌ آلبوم سایه روشن مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند و قطعه در گذر سکوت یک موسیقی روح نواز از این آلبوم است که براساس شیفتگی آهنگساز به طبیعت روایت شده است.

ویژگی‌های قطعه در گذر سکوت

اگر بخواهیم شما را با ویژگی‌های خاص این قطعه هنری و اهنگ تجسمی آشنا کنیم، باید ابتدا شما را با ویژگی‌های آهنگساز آن آشنا سازیم. صدای نوآورانه و سبک منحصربه‌فرد این قطعه موسیقی بی‌کلام که حال‌وهوای آن ارتباط خاصی با طبیعت و فرهنگ یک جامعه دارد، نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه یک هنرمند واقعی است که درنهایت تجربه شنیداری مانایی را برایتان به ارمغان می‌آورد. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که واقعیت‌های آن بسیار دردناک و غیرقابل تحمل است. با این‌حال مدام به ما یادآوری می‌کنند که تخیلات خود را در دوران کودکی جا گذاشته و با واقعیت‌های خشن زندگی روبه‌رو شو‌یم. درنهایت درک ماهیت واقعی دنیای اطراف ما را سردرگم و سرخورده می‌سازد. درحالی‌که چیزی در درونمان فریاد می‌زند که تلخی‌ها را نپذیریم.

حال تصور کنید یک قطعه آهنگ اقتباسی از اثری همچون رمان شازده کوچولو که سراسر درس و پند است، چه تأثیری بر قلب و روح شما خواهد گذاشت. این موسیقی به شما می‌آموزد که احساسات واقعی‌تان را جدی بگیرید و به تخیلات خود پر و بال دهید.

حال و هوای کار

همانطور که گفتیم در این قطعه آهنگ، شیفتگی آهنگساز به طبیعت کاملا هویداست. پارسی هنرمندی است که در دو رسانه متفاوت فعالیت می‌کند و به خوبی می‌‌تواند مفاهیم و فرم‌ها را از رسانه‌ای به رسانه دیگر انتقال دهد. ریتمی که در این قطعه هنری وجود دارد، به خوبی قدرت تجسم شما را تحریک می‌کند و شما می‌توانید خود را در طبیعتی بی کران تصور کرده و با تمام المان‌های آن انس بگیرید. قدرت فضاسازی در موسیقی درواقع همان قابلیتی است که در این قطعه احساس می‌شود.

در قطعه در گذر سکوت و انتظار و تمام آثار آلبوم سایه روشن که در شرف اتمام است، حجم عظیمی از احساسات پنهان شده است. اگر کاور آرت این آلبوم را بررسی کنید و آن را با حال‌وهوای کار مطابقت دهید، به خوبی درک خواهید کرد که احساسات و گفت‌و‌گوهای پنهان این هنرمند دوساختی از تاریکی آغاز شده و به نور می‌رسد. گندم زاری سرسبز و باطراوت را تصور کنید که پس از یک هوای ابری تیره روح شما را می‌نوازد. درنهایت این قطعه باعث می‌شود که با احساس واقعی خود طبیعت را لمس کنید.

سبک موسیقی

سبک نوین و نوآورانه این قطعه منتشرشده از آثار پرژام پارسی در فرهنگ ما جایگاه خاصی یافته است. اگرچه آثار پارسی با ملودی‌های پیانو شناخته می‌شود؛ اما استفاده از المان‌های موزیک امبینت، الکترونیک و سازهای استرینگ و آکوستیک نشان می‌دهد که این آهنگساز مسیر جدیدی را برای ساخت آثار خود برگزیده است. اگر بخواهیم با سبک این قطعه آشنا شویم، باید چند حالات موزیک را بررسی کنیم. آنچه در سبک امبینت مورد توجه قرار می‌گیرد، افزایش تمرکز شنونده است؛ اما نه به آن صورت که تنها بر یک سطح خاص تمرکز داشته باشد. تمرکز در این سبک بر عنصر تکرار تعریف می‌شود. آهنگساز با استفاده از این سبک آهنگی می‌سازد که حس و حال خاصی را در مخاطب القا کند.

در سبک موزیک الکترونیک نیز که بیشترین تأثیر را موسیقی مدرن جهان دارد، المان‌های خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد.‌ این نوع موزیک بر پایه صداها و سازها ساخته می‌شود. حتی امبینت نیز خود بخشی از سبک موزیک الکترونیک است. در بیشتر آهنگ‌ها از پیانو و سازهای آکوستیک استفاده شده است. سبک اصلی در سازهای آکوستیک، سبک کلاسیک است؛ اما وقتی با صداهای دیگری مانند سبک الکترونیک ترکیب شود، اثری نوآورانه ایجاد می‌کند. درنهایت آنچه در قطعه در گذر سکوت مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که تمام سازهای آن به شکل واقعی ضبط شده و به‌همین خاطر احساس بهتری در مخاطب ایجاد می‌شود. پارسی یک آهنگساز و هنرمند سیار است و تاکنون سعی داشته که موسیقی تمام ملت‌ها و فرهنگ‌ها را در تمام اعصار بررسی کند.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی قطعه منتشر شده «در گذر سکوت» از آلبوم سایه روشن اثر پرژام پارسی پرداختیم و ضمن بررسی حال‌وهوای کار، سبک موسیقیایی آن را بررسی کردیم. پارسی آهنگساز و هنرمند تجسمی است و تاکنون شاهکارهای بسیاری را در حوزه موسیقی و نقاشی خلق کرده است. این استاد آهنگساز با ترکیب عناصر موزیک کلاسیک و معاصر، بررسی فرهنگ و ملیت‌های مختلف و نقش آن‌ها در موزیک، به سبک منحصربه‌فردی رسیده و آثار بی‌عیب‌ونقص و نوآورانه‌ای را ایجاد کرده است. در گذر سکوت براساس شیفتگی پارسی به طبیعت روایت شده است. آلبوم سایه روشن در طول هشت سال در اتریش و کانادا با همراهی گروهی از نوازنده‌های هم‌دوره پارسی ساخته شده و مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند. شما می‌توانید به‌زودی به سایر آثار این آلبوم گوش جان بسپارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها