«جام‌جم» مشکلات تحویل خودرو به متقاضیان را بررسی می‌کند

ویراژ خودروسازها روی روان مردم

سریال نارضایتی مردم از دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌دلیل عدم پایبندی به تعهدشان تمامی ندارد به طوری که در سال‌جاری نیز همچنان اعتراض خریداران خودروهای این دو شرکت ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۵۶۲۴۲
 
یکی از اعتراض‌های مردم به عدم‌تحویل یکی از محبوب‌ترین خودروهای نزد ایرانیان یعنی پژو پارس به خریداران از طرف ایران خودروست.

بد نیست بدانیم در اسفند ۱۴۰۱ وزارت صمت با سکانداری رضا فاطمی امین تصمیم گرفت با هدف ساماندهی آشفته بازار خودرو و شفاف شدن بازار فروش خودرو و تحویل آن به مشتریان، آن را از طریق سامانه یکپارچه انجام دهد.
از این‌رو در همان زمان ۸۰۰ هزار نفر برای خرید محصولات ایران خودرو ثبت‌نام کردند که ۲۵درصدشان یعنی ۲۰۰هزار نفر متقاضی خرید پژو پارس بودند، چون قیمت کارخانه‌ای این خودرو با قیمت بازار آزاد تفاوت فاحشی داشت.
آنها ابتدا با بلوکه کردن ۱۰۰میلیون تومان اقدام به ثبت‌نام این خودرو کردند. با این حال اما در سال گذشته صنعت خودروسازی کشورمان نتوانست به وعده تولید ۷/۱میلیون دستگاه خودرویی که توسط مسئولان وزارت صمت داده شده بود، برسد.
در این میان ایران خودرو فقط ۵۶۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرد و نتوانست پژو پارس موعد زمستان را تحویل مشتریان دهد و فقط ۱۰۰هزار نفر یا نیمی از مشتریان تا پایان سال ۱۴۰۲ خودروی خود را تحویل گرفتند.
یکی از دلایل این موضوع به این نکته برمی‌گردد که رئیس سازمان استاندارد، اسفند سال گذشته اعلام کرد ایران خودرو مجوز تولید پژو پارس را ندارد، چراکه این محصول استانداردهای ۸۵گانه را ندارد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند این تصمیم سازمان استاندارد به مذاق ایران‌خودرو خوش ننشست و آنها دیگر به سمت تولید این خودرو و تحویل آن به مشتریان نرفتند، از این رو سازمان مذکور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تولید خودروی پژو پارس تا مشخص شدن نتایج استاندارد تا پایان فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.
همزمان اما خودروساز نیز با ارسال فراخوانی به متقاضیان پژو پارس مربوط به زمستان ۱۴۰۲ اعلام کرد که براساس آن این افراد می‌توانند با تبدیل خودرو، خودروهای سورن Xu۷p، ۲۰۷ دستی شیشه پاناروما و تارا دستی خریداری کنند.
این تصمیم ایران خودرو با این نیت گرفته شد که آنها بتوانند خودروهای مذکور را با قیمت بالاتری به مردم عرضه کنند با این حال با توجه به دستور رئیس‌جمهور، تولید پژو پارس در سال جاری ادامه دارد.
اما آنچه تبدیل به جنجال شده این است که خودروساز تصمیم گرفته بدون هیچ آپشن جدیدی قیمت پژو پارس را ۱۵۰تا ۲۰۰میلیون تومان افزایش دهد به طوری که پژو پارس ویژه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳، ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده که قیمت اسفند ۱۴۰۲ این محصول ۲۹۴ میلیون و ۱۳۳هزار تومان بود و حالا با دریافت مجوز، ۱۵۱ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۳۰۰ تومان گران‌تر شده است.
در واقع مشتریان علاوه‌بر تأخیر شش ماهه در دریافت خودرو باید ۱۵۰میلیون تومان پول بیشتری پرداخت کنند، به همین دلیل بسیاری معتقدند ایران خودرو تعمدا تولید پژو پارس و تحویل آن را به مشتریان انجام نداده تا با افزایش قیمت بتواند به سود بیشتری برسد.
عده دیگر نیز می‌گویند آنچه در این میان موجب اعتراض خریداران شده، افزایش قیمت نسبت به زمان ثبت‌نام است و این در حالی است که قیمت جدید کارخانه پژو پارس همچنان اختلاف حدود ۳۰۰ میلیونی با قیمت بازار دارد.
از سوی دیگر اما مسئولان ایران خودرو می‌گویند این مشتریان هنوز یک ریال هم پرداخت نکردند و آنچه موجب نارضایتی‌شان شده، سود کمتر از خرید این خودرو است، به همین دلیل نمی‌توان گفت خریداران پژو پارس بلاتکلیف هستند. این مسئولان پا را فراتر نیز نهاده‌اند و می‌گویند اعتراض مردم بی‌مورد بوده و آنها باید خودروسازان را درک کنند که در این شرایط دشوار تحریم روی پای خود ایستاده‌اند.   با این حال محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در این باره گفت: اگر فروش قطعی صورت گرفته باشد، خودروساز تحت هیچ شرایطی حق ندارد از خریدار، طلب وجه بیشتر کند اما اگر قیمت قطعی نشده باشد و مبنا قیمت روز باشد، براساس قرارداد متقاضی باید پول درخواست شده از سوی خودروساز را پرداخت کند تا بتواند صاحب خودرو شود.  وی افزود: در این خصوص قرارداد به صورت شفاف است و همه باید تابع آنچه باشیم که طرف فروشنده و خریدار امضا کرده‌اند. در مورد پرداخت خسارت در تأخیر تحویل خودرو، دادگاه باید اعلام نظر کند و سازمان تعزیرات در این خصوص صلاحیت ندارد. اسفنانی خاطرنشان کرد: البته مدت‌ها این سازمان موضوع تأخیر در تحویل را پیگیری می‌کند اما مدتی است که این امر در صلاحیت دادگاه قرار گرفته لذا در این خصوص سازمان تعزیرات حکومتی تابع قوانین و حکم دادگاه است.
 
موضع وزارت صمت چیست؟
عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت رسما اعلام کرده که تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت پژو پارس را شورای رقابت انجام خواهد داد.
وی این نکته را بیان کرد که بعضی از خودروها ممکن است در تطبیق با استانداردها نمره قبولی را کسب نکرده باشند اما تلاش می‌کنیم افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند با اولویت، خودرو به آنها تحویل داده شود.

از ماجرای پینگ پنگ تا پارس‌های آدم‌کش
اخیرا یک فایل صوتی از علیمردان عظیمی،‌ مدیرعامل ایران خودرو منتشر شده که می‌گوید پژو پارس باید تا ماه آذر یا دی تولید شود.وی می‌گوید: برخی از افراد نشسته‌اند و کتاب قانون را روبه‌روی خودشان گذاشته‌اند و اصرار دارند که باید قانون را اجرا کنند در حالی که قانون اساسی می‌گوید باید خانه ارزان‌قیمت تحویل مردم شود. چرا آنجا قانون نیست  و اکنون قرار است در ماجرای خودروسازی قانون اجرا شود. مدیرعامل ایران خودرو تاکید می‌کند: اگر خودروی پژو پارس تا الان آدم می‌کشته بگذارید شش ماه دیگر نیز بکشد. ما حدود ۲۴۷ هزار نفر ثبت‌نام کردیم و چگونه پاسخ مردم را بدهیم. اولویت اول ما در سه شیفت کردن سایت بابل و افزایش نیروی انسانی است.  خودروهایی که می‌فروشیم ۲۶ تا ۹۲ میلیون تومان زیان می‌کند. وی خطاب به مدیران سایت بابل نیز می‌گوید اینجا و تبریز باید سایت تولید سورن شود و حتما نامه‌ای به من بزنید که تیم پینگ پنگ تشکیل شود و این برای همیشه زیر نظر شما بماند و نام آن هم تیم پینگ پنگ ایران خودروی بابل شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها