مروری بر بهترین لحظات وین رونی به بهانه اعلام بازنشستگی‌اش از دنیای فوتبال در جام جم ؛

خداحافظی پسر شر انگلیس

به بهانه اعلام بازنشستگی اشکان دژاگه از دنیای فوتبال

خداحافظ آقای ستاره

بچه کف برلین. در محله‌ای دور از خیابان‌های اشرافی شهر. یک بار در محفلی تعریف می‌‌کرد: «بعضی بچه‌ محل‌های ما خلافکار شدند.» از همین محله کم امکانات اما ستاره‌های بزرگی متولد شدند. برادران بواتنگ و اشکان دژاگه. اشکان پدر و مادری ایرانی داشت اما در برلین متولد و بزرگ شد.
کد خبر: ۱۴۵۷۳۴۷
 
او به هوای برادرش فوتبالیست شد. به تیم‌های پایه هرتا رفت و آرام آرام خود را بالا کشید تا به تیم اصلی رسید. او در این باشگاه خوش درخشید و شد اشکان دژاگه. فوتبالیستی که دل برانکو را برد تا کارلوس کی‌روش پای خود را در یک کفش کند که «او باید به تیم‌ملی ایران بیاید.»سال ۲۰۱۲، درست زمانی که او برای فصل دوم پیراهن باشگاه فولام رادر لیگ برتر انگلیس به تن می‌کرد، کی‌روش توانست اشکان را به تیم‌ملی بیاورد. اولین بار نام دژاگه برای حضوردر تیم‌ملی در دوره افشین قطبی مطرح شد. اشکان اما در مصاحبه‌ای گفت:«برای بازی در ایران به فرصت بیشتری نیازدارم‌.»دژاگه بعدها به پاسخ کارلوس کی‌روش پاسخ مثبت داد:«یکی ازبهترین لحظات زندگی‌ام را تجربه کردم.»اشکان دراولین بازی ملی خود مقابل قطر دبل کرد و در دل هواداران جا پیدا کرد. شبی که او با خنده گفت: «یک جو فوق‌العاده درورزشگاه آزادی دیدم.دوست دارم با تمام توان با پیراهن تیم‌ملی بازی کنم.» 
     
اولین نه به تیم‌ملی
اشکان دژاگه با افتخارات فراوان از تیم‌ملی خداحافظی کرد.حالا بیش از هر زمان دیگری مشغول خانواده‌اش است. او سال گذشته به دوستانش گفته بود:«می‌خواهم بیشتر کنارسه دختر وهمسرم باشم. پروازها و اردوهای طولانی من را خسته کرد‌ه.» اشکان تابستان گذشته می‌توانست به یک تیم لیگ برتری ملحق شود اما به دلیل درد در پایش تصمیم گرفت از فوتبال کنار بکشد ولی مدت‌ها طول کشید تا این خبر را رسانه‌ای کند. او درحالی از فوتبال خداحافظی کرد و کنار کشید که حالا خاطرات بسیار شیرینی در ذهن همه باقی گذاشته است. 
     
نه به رژیم اشغالگر
بی‌شک یکی از مهم‌ترین تصمیمات او سفر نکردنش به سرزمین‌های اشغالی بود. او با این‌که عضو تیم‌ملی ایران نبود، حاضر نشد همراه با تیم زیر ۲۱ساله‌های آلمان به سرزمین‌های اشغالی برود تا نشان دهد یک ایرانی اصیل است. همان زمان نیز به این فکر می‌کرد که شاید یک روزی بخواهد با پیراهن ایران به میدان برود. فراموش نکنید کمی قبل‌تر از این، حتی پیراهن تیم جوانان و امیدهای آلمان را به تن کرده و از گزینه‌های حضور در تیم‌ملی بزرگسالان این کشور بود.البته که این تصمیم دژاگه با جنجال زیادی مواجه شد و بعضی از رسانه‌های تندرو آلمان تلاش کردند تا او را از فوتبال این کشور حذف کنند. پس از جنجال به‌وجود آمده، اشکان در گفت‌وگویی با نشریه شب(Sten) چاپ آلمان اعلام کرد: «در رگ‌های من بیشتر خون ایرانی جاری است تا آلمانی، باید این مساله را پذیرفت. والدین من ایرانی هستند. ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.»اوهمچنین در پاسخ به پرسشی گفت: «دین من اسلام است، به خداوند ایمان دارم. پیش از هربازی خدایم را ستایش می‌کنم. این آیین من است»نشریه بیلد در همان زمان خواهان اخراج اشکان دژاگه از فوتبال آلمان شد. معاون دبیرکل سازمان ارشد یهودیان آلمان، دیتر گرومن نیز به روزنامه اشپیگل گفت: «نمی‌توان پذیرفت که ورزشکاری در تیم‌ملی آلمان بخواهد یهودیان را مورد تحریم شخصی قرار دهد.» سازمان یهودیان آلمان نیز خواهان آن شد که «فدراسیون فوتبال آلمان، به آسانی از کنار این امر نگذرد.» اشکان اما مسیر درست زندگی‌اش را رفت و حتی در روزهای پایانی جام‌جهانی و در پی بمباران نوار غزه توسط رژیم اشغالگر قدس، به حمایت از فلسطینی‌ها پرداخت. 
     
آقای تانک
دژاگه وقتی به تیم ملی ملحق شد، با خود شور و نشاط آورد. جواد نکونام کاپیتان وقت تیم ملی بعدها در مصاحبه‌ای گفت: «مثل تانک بود. بازیکنان که به او می‌خورند به زمین می‌افتادند.» دژاگه در تیم‌ملی ایران بازی‌های درخشانی انجام داد. دو بار با ایران به جام‌جهانی رفت. در جام‌جهانی برزیل یکی از بهترین بازیکنان تیم‌ملی بود. مقابل آرژانتین آن بازی عالی را انجام داد و حتی می‌توانست برای تیم‌ملی پنالتی بگیرد. مسابقه‌ای که یک بار در گفت‌و‌‌گو با جام‌جم درباره‌اش گفته بود: «هیچوقت مازیچ را نمی‌بخشم. همه دنیا دیدند مدافع آرژانتین روی من خطا کرد، الا داور مسابقه.»اشکان در دو جام ملت‌ها هم با پیراهن ایران به میدان رفت که حاصل آن بازی‌های درخشان و مطمئنش بود. البته که در این سال‌ها مصدومیت امان دژاگه را برید. دردهایی که به نوعی به فوتبال او در کنار مسائل خانوادگی‌اش پایان دادند.

عاشق ایران
اشکان دژاگه از کردهای خراسان است. او دربرلین با همسرش شقایق آشنا شد. آنها درحال حاضر سه دختر به نام‌های آلیا، آلیشا و آمایا دارندکه اشکان عمده‌زمانش راکنارآنها می‌گذراند.اوهمچنین یک رستوران‌معروف‌درشهربرلین داردوازقضا پاتوق ایرانی‌هاست. اشکان درایران هم سرمایه‌گذاری کرده وچند خانه درمحله‌های خوب تهران دارد. همیشه به خانواده‌اش می‌گوید دوست دارد در ایران زندگی کند چون عاشق بافت سنتی و البته مکان‌های باستانی ایران است.او یک بار درمصاحبه‌ای گفته بود: «هر وقت از من درباره ایران می‌پرسند چیزهایی می‌گویم که باورشان نمی‌شود.شاید فکر خیلی‌ها راخراب کرده‌اند ولی واقعیت این است که ایران کشوری عالی با طبیعتی فوق‌العاده و آثار باستانی زیباست.»

افتخارات دژاگه

(۲۰۱۴ و ۲۰۱۸)

حضور در ۲ دوره جام‌جهانی همراه با تیم‌ملی
(۲۰۱۵ و ۲۰۱۹) 

حضور در ۲ دوره جام ملت‌ها
۲۰۰۹
قهرمانی  در بوندسلیگا همراه با وولفسبورگ 
۱۳۹۹
قهرمانی با تراکتور در جام‌حذفی 
۲۰۰۹
قهرمانی در جام ملت‌های زیر ۲۱ سال اروپا همراه با آلمان 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها