وعده آزاد در رژیم غذایی

سبک زندگی مدرن برای همه افراد مواهب زیادی را در پی داشته ، اما مشکلاتی مانند اضافه وزن و کمبود تحرک را نیز به همراه آورده است.
کد خبر: ۱۴۵۷۰۴۲

بنابراین، برای مقابله با این معضل افرادی که به سلامت جسمانی خود اهمیت می‌دهند، به دنبال خرید رژیم غذایی و مناسب با تاثیر‌گذاری حداکثری هستند. وعده آزاد یکی از مواردی هست که بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود در نظر می‌‌گیرند. اما سوال اصلی این است که چیت میل به چه میزان مفید است؟ آیا این تنوع رژيم غذایی را لذت‌بخش می‌کند؟ برای پاسخ به این سوالات از دکتر خورشیدی که متخصص تغذیه و ارائه دهنده انواع رژیم های غذایی می باشد، کمک گرفته و به راهنمایی شما در این زمینه می پردازیم.

وعده آزاد غذایی در رژیم غذایی

معمولا افرادی‌که اشتهای غذایی بالایی دارند و میل کردن خوراکی‌های مختلف برایشان لذت بخش است با مشکل اضافه وزن مواجه می‌شوند. با‌توجه‌به علاقه‌ مفرط این افراد به غذا‌های پرچرب، در مسیر رعایت قوانین رژيم‌های سخت موفق نخواهند شد. بنابراین، در رژيم غذایی این افراد وعده آزاد غذا گنجانده می‌شود تا روند کاهش وزن برای آن‌ها لذت بخش باشد و با سختی کمتری ادامه پیش برود.

به‌طور‌کلی، چیت میل به وعده غذایی آزادی گفته می‌شود که افراد می‌توانند در این وعده هر غذایی که برایشان دلچسب هست را میل کنند و به‌صورت موقت قوانین رژيم را نادیده بگیرند. در‌واقع، در برنامه رژیمی به‌عنوان یک وعده غذایی تشویقی در نظر گرفته می‌شود. همچنین، بیشتر افراد صاحب‌‌نظر مانند مربیان و متخصصان تغذیه این روند را مفید می‌دانند. بااین‌حال افرادی نیز مصرانه با وعده آزاد در رژیم غذایی مخالف هستند و آن را برای سلامت جسمانی مضر می‌دانند.

وعده آزاد در رژیم غذایی

آیا وعده تقلب به لاغری ما کمک می‌کند؟

وعده تقلب به روزی گفته می شود که در آن فرد از رژیم غذایی خود تخطی می کند و غذاهایی را می خورد که به طور معمول در رژیم مجاز نیستند. این موضوع در رژیم کتوژنیک به صورت مکرر مشاهده می شود. زیرا استمرار و پایبندی به این رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد. شما می توانید در سایت دکتر خورشیدی، نمونه رژیم کتوژنیک را خریداری کنید و از مزایای این رژیم فوق العاده برخوردار شوید. بنابراین نمی شود در استفاده از این رژیم از وعده تقلب استفاده کرد.

مزایای وعده آزاد

برای اینکه بدن شما با کاهش متابولیسم مواجه نشود، بهتر است که در طول هفته یا ماه وعده غذایی آزاد را برای خودتان در نظر بگیرید. یعنی در بازه زمانی 7 تا 10 روزه اجازه دارید، غذای مورد علاقه‌تان را بخورید که از کاهش سوخت و ساز بدنتان جلوگیری می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که این بازه زمانی با‌اتکا‌به شرایط فردی شما دستخوش تغییر می‌شود.

تنظیم هورمون اشتها

برای تنظیم اشتها در بدن دو هورمون خاص با نام‌های گرلین و لپتین ترشح می‌شوند که تاثیر به سزایی در تنظیم گرسنگی و اشتها دارند. در‌واقع، گرلین هورمون تحریک کننده گرسنگی و لپتین هورمون تنظیم‌کننده اشتها است. زمانی‌که، بدن به مصرف کم کالری عادت می‌کند، میزان ترشح این دو هورمون تغییر می‌کند. به‌طوری‌که، اشتها شما کاهش می‌یابد اما احساس گرسنگی با افزایش خواهد یافت. بنابراین، در نظر گرفتن وعده آزاد در رژیم غذایی این دو هورمون را در حد تعادل قرار می‌دهد.

وعده آزاد در رژیم غذایی

افزایش تولید هورمون تیروئید

افزایش سوخت و ساز بدن یکی از مهم‌ترین عامل‌ها در روند کاهش وزن محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، هورمون تیروئید در مدیریت میزان سوخت و ساز نقش مهمی ایفا می‌کند. در شرایطی که بدن انرژی کمی را دریافت کرده است این هورمون به ذخیره‌سازی چربی دستور می‌دهد. به‌همین‌علت، سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می‌کند و فرآیند کاهش وزن با معضل روبه‌رو خواهد شد. با‌توجه‌به توضیحات داده شده استفاده از وعده غذایی آزاد به‌عنوان روشی موثر برای کاهش وزن و لاغری شناخته می‌شود.

ایجاد نشاط و شادی

خوردن غذای محبوب در روند رژیم غذایی سالم باعث ترشح هورمون دوپامین می‌شود. این هورمون نقش موثری در کنترل احساس سرخوشی افراد دارد. بنابراین، با خوردن وعده آزاد در رژیم غذایی سطح ترشح این هورمون افزایش خواهد یافت. به‌طوری‌که فرد در روند رعایت قوانین رژیم احساس شادی را از دست نمی‌دهد.

ایجاد انگیزه

به‌طور‌معمول افراد خوش اشتها به مصرف غذا‌هایی با کالری بالا تمایل دارند. بنابراین، همین موضوع اضافه وزن و چاقی را به همراه خواهد داشت. در نظر گرفتن چیت میل در رژیم لاغری دکتر خورشیدی باعث حفظ انگیزه در افراد خوش اشتها می‌شود. از‌آنجا‌که می‌توانید غذای مورد علاقه‌ی خود را بدون عذاب وجدان بخورید، پایبندی بیشتری به برنامه غذایی خود خواهید داشت.

وعده آزاد در رژیم غذایی

معایب چیت دی

وعده غذایی آزاد در رژيم غذایی در روند کاهش وزن تداخلی ایجاد نمی‌کند. اما باید نکاتی را درباره‌ این وعده چرب بدانید تا مضرات آن را به کمترین حالت ممکن برسانید. با رعایت اصول زیر به بهترین نتیجه دست پیدا خواهید کرد.

افراط در خوردن غذا

از‌آنجا‌که، در یک بازه زمانی 7 تا 10 روزه می‌توانید، غذا‌هایی با کالری بالا مصرف کنند. ممکن است به‌صورت افراطی غذا بخورید که پیامد‌های خطرناکی برای شما به همراه دارد. باید طبق رژیم لاغری دکتر خورشیدی نسبت 90 به 10 را رعایت شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. یعنی 90 درصد کالری مورد نیاز باید از وعده‌های رژیمی و 10 درصد در وعده آزاد غذایی به‌دست بیاید.

عدم پایبندی به رژیم

خوردن غذا‌هایی با کالری بالا برای افراد خوش اشتها محبوبیت زیادی دارد. به‌طوری‌که امکان دارد از پایبندی شما به رژیم غذایی بکاهد و در ادامه روند با ناکامی مواجه شوید.

عدم حذف ورزش از برنامه روزانه

بعضی از افراد به پیوست وعده آزاد در رژیم غذایی ورزش را از برنامه روزانه خود حذف می‌کنند. در‌واقع، در طی این بازه زمانی شما فقط می‌توانید، خوراکی و غذا‌های مختلف را استفاده کنید، اما مجوز حذف ورزش روزانه را ندارید.

شرایط خاص جسمی

افرادی که شرایط جسمی خاصی دارند باید برای چیت میل حساسیت بیشتری به خرج دهند و بر‌اساس، نظر متخصص تغذیه انتخاب درست را انجام دهند. برای مثال برخی از افراد چاق که هنوز سطح ترشح هورمون گرلین بالایی دارند، این نوع وعده غذایی و رژیم غذایی کتوژنیک اصلا مناسب نیست. در‌واقع، وعده غذایی آزاد در رژیم غذایی و رژیم لاغری دکتر خورشیدی زمانی توصیه می‌شود که استپ وزنی اتفاق افتاده و رژیم لاغری بی‌اثر شده است.

وعده آزاد در رژیم غذایی

نحوه‌ آماده کردن وعده آزاد در رژیم غذایی

بعضی از متخصصان معتقد هستند که غذا‌های مختلف را نباید در گروه خوب و بد تقسیم بندی کرد. بنابراین، تا حد زیادی در انتخاب غذا آزادی عمل خواهید داشت و مصرف هر نوع غذا برایتان در این وعده آزاد خواهد بود. البته،‌ غذایی‌هایی مانند کله‌پاچه، پیتزا و انواع فست فود‌ها کالری زیادی دارند که در بعضی موارد ممکن است زحمات شما را از بین ببرد. به‌طورکلی، باید محدودیت‌های مصرف کالری را در نظر بگیرید تا نتیجه مطلوب را از رژيم غذایی خود دریافت کنید.

سخن پایانی

در برنامه رژیم لاغری ، داشتن وعده غذایی آزاد یکی از روش‌های موثر در کاهش وزن است؛ زیرا به‌صورت همزمان در‌کنار کاهش وزن سبب افزایش سوخت‌و‌ساز بدن نیز می‌شود. در‌واقع، وعده آزاد در رژیم غذایی سبب می‌شود شما با انگیزه بیشتری به مسیرتان ادامه دهید. همچنین، میزان پایبندی شما به رژیم لاغری افزایش پیدا می‌کند. این روش دارای مضراتی نیز است که با رژیم غذایی دکتر خورشید به حداقل برسانید. برای دریافت برنامه رژیمی اصولی می‌توانید به سایت دکتر مسعود خورشیدی مراجعه کرده و با اطمینان رژیم غذایی سالم بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها