با این که شانس تیم‌ملی والیبال برای حضور در المپیک کم است اما همه امیدوارند

گام به گام تا المپیک

تیم‌ملی والیبال ایران در چند وقت اخیر اتفاقات و حواشی بسیاری را از سر گذرانده است. از تعلل بسیار در انتخاب سرمربی، لیست بازیکنان دعوت شده به تیم، انصراف بازیکنان و البته واکنش‌های بسیار به این انصراف‌ها.
کد خبر: ۱۴۵۶۲۸۸
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش
 
با همه این اتفاقات اما پائز سرمربی تیم، تقوی رئیس فدراسیون و بازیکنان تیم‌ملی در خصوص حضور تیم‌ملی در المپیک امیدوارانه صحبت می‌کنند. لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ کمتر از یک هفته دیگر و در شرایطی آغاز می‌شود که اگرچه شانس بسیار اندکی برای حضور والیبال ایران در المپیک هست اما حضوری قدرتمندانه در این تورنمنت می‌تواند شانس حضورمان در المپیک را افزایش دهد و حتی هموار کند. اما ایران برای رسیدن به المپیک با وجود همان شانس کم باید چه مسیری را طی کند؟
 
از عطایی تا پائز
تیم‌ملی والیبال ایران ماه‌ها برای شناختن سرمربی خود منتظر و بلاتکلیف بود. تعللی که یقینا به این تیم ضربه بزرگی وارد کرد و پس از این وقفه طولانی نهایتا در اسفند ۱۴۰۲ مائوریتسیو پائز جانشین بهروز عطایی شد؛ انتخابی باحواشی زیاد. مخالفان او را بهترین گزینه هدایت تیم نمی‌دانستند و موافقان با بیان این‌که او دستیار رزنده بوده‌، از او حمایت  کردند. به این ترتیب قرارداد او با فدراسیون والیبال تا پایان المپیک ۲۰۲۴ پاریس امضا شد و در صورت رضایت طرفین قابلیت تمدید به صورت ۲+۲ را دارد. مدت زمان زیادی از حضور او در ایران نگذشته بود که انصراف بازیکنان از تیم‌ملی شروع شد. محمد فلاح و مهدی مرندی نخستین بازیکنانی بودند که از حضور در تیم‌ملی والیبال به دلیل مصدومیت انصراف دادند و پس از آن اعلام شد محمد موسوی و امیر غفور نیز قصدی برای حضور در تیم‌ملی ندارند و به این ترتیب یکی از بهترین مدافعان دنیا در سالیان اخیر برای دومین بار طی دو سال گذشته از تیم‌ملی انصراف داد. اما متاسفانه این پایان ماجرا نبود. بردیا سعادت و علی‌اصغر مجرد نیز به دلیل آسیب‌دیدگی لیگ ملت‌ها را از دست دادند و دست پائز خالی‌تر از همیشه است و فقط یک راه برای صعود به المپیک باقی مانده است.
 
تنها راه صعود به المپیک
 مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۴ در گروه مردان از اواسط خرداد برگزار می‌شود و با معرفی تیم‌های صعود کننده به مرحله نهایی به پایان خواهد رسید. در پایان این مرحله رنکینگ فدراسیون جهانی به روز می‌شود و چهار تیم برتر از این طریق سهمیه المپیک را به دست می‌آورند. به این ترتیب لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ تنها راه صعود والیبال ایران به المپیک است. در حال حاضر با کسب سهمیه مستقیم المپیک توسط فرانسه، لهستان، آمریکا، آلمان، برزیل، کانادا، آمریکا و ژاپن و البته اضافه کردن نام مصر به این لیست چرا که یک نماینده باید از قاره آفریقا باشد، فقط چهار سهمیه باقی مانده است که چند تیم شانس بیشتری برای کسب آن دارند. آرژانتین، ایتالیا، اسلوونی و البته صربستان با توجه به رده‌شان و امتیازشان شانس بالایی برای حضور در المپیک دارند. در حال حاضر ایتالیا با ۳۴۲ امتیاز رتبه سوم را دارد، صربستان با ۲۵۳ امتیاز رتبه نهم و ایران با ۲۰۷ امتیاز در رتبه پانزدهم است و شاید رقابت اصلی برای المپیکی‌شدن با صربستان باشد. البته این به معنی این نیست که فقط باید صربستان را ببریم، بلکه باید در حداقل ۹ مسابقه برنده از زمین خارج شویم. با این اوصاف نمی‌توان کار را تمام شده دانست و تیم‌هایی مانند ایران، هلند، ترکیه و کوبا می‌خواهند با ارائه نمایشی خوب و با امید به لغزش رقبا مسیر خود را به پاریس برسانند.

امیدوار به المپیک
حضور درخشان در لیگ ملت‌ها در حالی تنها راه صعودمان به المپیک است که برای تیم‌ملی ایران شرایطی به وجود آمد و نتوانست امتیاز‌های لازم را برای کسب سهمیه المپیک به دست آورد. سرمربی تیم‌ملی امیدوارانه و با نگاهی رو به جلو از حضور در این تورنمنت سخن می‌گوید. پائز در این باره گفت:« در ورزش کسی نمی‌تواند قول قطعی پیروزی دهد اما من قول دادم که با تمام توان برای راه‌یابی به المپیک تلاش می‌کنم. می‌دانیم کار سختی است اما از طرف دیگر می‌گوییم این یک رویا نیست. ما می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و من نگاه منفی و ناامید را اصلا نمی‌پسندم. اجازه بدهید حداقل در پایان بگوییم به خاطر عملکردمان به خودمان افتخار کردیم.» از سوی دیگر سید‌میلاد تقوی، رئیس فدراسیون والیبال نیز با بیان این نکته که اگر تیم‌ملی والیبال ایران موفق به صعود به المپیک شود، به هر یک از اعضای این تیم یک میلیارد تومان پاداش تعلق خواهد گرفت، اعلام کرد که اگرچه حضور در این رویداد کار بسیار سختی است اما من به این تیم ایمان دارم و نباید هیچ جایی برای حسرت باقی بماند. پیام سردار آزمون به والیبالیست‌ها هم در نوع خود جالب بود. سردار به حضور تیم‌ملی والیبال در لیگ ملت‌ها واکنش نشان داد و گفت: « مطمئنم بچه‌ها همه تلاش‌شان را خواهند کرد اگرچه کار بسیار سختی برای حضور درالمپیک‌ پاریس داریم.» این دقیقا همان چیزی است که سرمربی ایران و کادر فنی و بازیکنان با اطمینان از آن سخن می‌گویند و برای حضوری موفق در لیگ ملت‌ها تلاش می‌کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها