عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی پیش‌بینی کرد:

قیمت نفت به بالاتر از 50 دلار برای هر بشکه می‌رسد

«جام‌جم» از نمایشگاه نفت‌، گاز و پتروشیمی گزارش می‌دهد

حضور گسترده خارجی ها در شرایط تحریم

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دیروز به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۴۵۶۲۵۷
 
در این نمایشگاه حدود ۱۷۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی حضور داشتند. برخی کارشناسان بر این باورند که حضور شرکت‌های خارجی نتیجه قدرت ایران در منطقه و جهان است و دیگر تحریم‌ها مانند قبل کارایی لازم را ندارد. چندی پیش نمایشگاه ایران اکسپو نیز برگزار شد که ۲۵۰۰ بازرگان خارجی در آن حضور داشتند. حضور تجار خارجی در ایران نشان می‌دهد تحریم‌ها دیگر برای‌شان اهمیتی ندارد و اتفاقا در برخی موارد پیشنهادات خود را برای نقل و انتقال پول مطرح می‌کنند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران که از ۱۹ اردیبهشت آغاز شده بود دیروز به پایان رسید و بیش از ۲۵۰ شرکت خارجی در آن حضور داشتند. همچنین تعداد شرکت‌های داخلی حاضر در این نمایشگاه ۱۵۰۰ شرکت بود. نفت در اقتصاد ایران اهمیت بسیار بالایی دارد؛ از رشد اقتصادی گرفته تا کمک به سفره خانوار. بخش ابتدایی آن مشخص است اما در بخش دوم شاید خیلی وضعیت ملموس نباشد. برای روشن‌شدن این موضوع باید توجه داشت که پول نفت با دلار ۲۸هزار و۵۰۰ تومانی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای کالاهای اساسی پرداخت می‌شود تا قدرت خرید خانوارها حفظ شود. از سوی دیگر در طول چند سال گذشته ایران با مشکل فروش نفت روبه‌رو شد و تحریم‌های غرب، اقتصاد ایران را هدف گرفت اما مدتی است با دیپلماسی انرژی نه فقط فروش نفت افزایش یافته بلکه کشورهای دیگر پیشنهادات خود را برای نقل و انتقال غیر‌دلاری مطرح می‌کنند.
دانش‌بنیان‌ها هم نقش مؤثری در صنعت نفت دارند؛ به طوری که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با بیان این‌که وزارت نفت مقام نخست را در استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است، گفت: وزیر نفت زمینه‌ساز دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت در دو سال اخیر بوده است.
روح‌ا... دهقانی فیروزآبادی دیروز در حاشیه آیین امضای ۱۱ قرارداد و موافقت‌نامه در روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با تأکید بر این‌که وزیر نفت بدون اغراق زمینه‌ساز دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت در دو سال اخیر بوده است، گفت: ایجاد بازار واقعی و پایدار برای شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر ما مهم‌ترین حمایت از این‌گونه شرکت‌هاست که خوشبختانه وزارت نفت رتبه نخست را در این زمینه دارد.
وی با بیان این‌که طی ۲۰ سال بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است، افزود: صنعت نفت بزرگ‌ترین فرصت برای دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد کشور است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به امضای موافقت‌نامه با وزارت نفت در بهمن‌ ۱۴۰۱ در ۱۲ محور به ارزش دو میلیارد دلار تصریح کرد: تاکنون ۶۰درصد از این محورها به مرحله تحویل کالا و امضای قرارداد رسیده است.
دهقانی فیروزآبادی با یادآوری این‌که در دولت‌های قبل گرفتن پروژه از وزارت نفت، خود یک پروژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ شمار می‌آمد، گفت: امروز شاهد تحول بحث کمیت و کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و اعتماد به آنها هستیم. این معاونت طی دو سال‌ و نیم اخیر ۲۵۰ مجوز تولید بار اول به وزارت نفت داد که تاکنون ۱۱۰ عدد از آنها به مرحله ساخت رسیده است.
 
پروژه بلاتکلیف در صنعت نفت وجود ندارد
وزیر نفت با بیان این‌که امروز هیچ پروژه بلاتکلیفی در صنعت نفت وجود ندارد، گفت: وزارت نفت هم‌اکنون حدود ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام و جدید در دست اجرا دارد.
جواد اوجی دیروز‌ در حاشیه مراسم امضای ۱۱ قرارداد و موافقت‌نامه در روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: این رویداد سبب شد شرکت‌های دولتی در صنعت نفت و سازندگان و تولیدکنندگان داخلی نیاز‌های یکدیگر را به‌درستی شناسایی کنند. وی با بیان این‌که در این دوره از نمایشگاه ۱۷۰۰ شرکت داخلی حضور داشتند، افزود: به‌دلیل کمبود فضا، شرکت‌های داخلی کمی در این نمایشگاه حاضر شدند، این در حالی است که تعداد آنها می‌توانست از ۲۵۰۰ ‌ ‌شرکت فراتر رود. وزیر نفت پیام بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران را اتکا به داخل دانست و بیان کرد: از ابتدای دولت مردمی سیزدهم هیچ‌گاه منتظر شرکت‌های بین‌المللی و مذاکرات نبودیم و همواره نگاه ما در زمینه تأمین کالا رو به داخل بوده است. اوجی با تأکید بر این‌که در‌های وزارت نفت را به روی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی باز کرده‌ایم، گفت: امسال وزارت نفت برای سومین بار توانست مقام اول را در تولید بار نخست کالا‌ها در کشور به دست‌آورد.
وی ادامه داد: وزارت نفت هم‌اکنون حدود ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام و جدید در دست اجرا دارد و تلاش کردیم با هماهنگی دولت، جذابیت قرارداد‌های کنونی صنعت نفت را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهیم.
 امروز هیچ پروژه بلاتکلیفی در صنعت نفت وجود ندارد. وزیر نفت از مراحل نهایی ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده نفتی در کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون روزانه ۱۶ تا ۲۰ هزار کامیون تانکردار، سوخت را در کشور جابه‌جا می‌کنند که این موضوع هزینه زیادی برای کشور به همراه دارد.
 
افزایش مجتمع‌های پتروشیمی کشور به ۸۰ واحد
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ گفت: شمار مجتمع‌های پتروشیمی با این بهره‌برداری‌ها به ۸۰ مجتمع می‌رسد.
مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در این باره افزود: پارسال، سال پرافتخاری برای صنعت پتروشیمی بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابتدای امسال جهت‌گیری‌ها برای تحقق شعار سال را با حضور هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی آغاز کرده است.  وی با بیان این‌که ۱۵ طرح پتروشیمی برای بهره‌برداری در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده‌اند، افزود: مجتمع‌های پتروشیمی ایران تا پایان امسال به ۸۰ مجتمع و ظرفیت صنعت به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. معاون وزیر نفت با اشاره به این‌که خوراک، مسأله نخست در جهش تولید است، گفت: راهبرد امسال شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به سهولت تأمین شود و کمترین محدودیت‌ها را داشته باشند.
شاهمیرزایی به تولید بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ با بیش از ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی اشاره و بیان کرد: حاکمیت در فصول سرد سال، خود را متعهد به تأمین گاز و رفاه مردم می‌داند و تأمین گاز بخش خانگی و تجاری در اولویت قرار دارد از این‌رو مدیریت مصرف انرژی با توجه به تولید بسیار خوب گاز در کشور اهمیت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی به‌منظور تأمین خوراک پایدار موردنیاز، سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت و ذخیره‌سازی گاز را در دستور کار قرار داده است. چند هفته گذشته نیز چندین تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی در توسعه میدان‌های نفتی و گازی با این هدف امضا شد.
  اهتمام به تکمیل زنجیره برای داشتن صنعتی پویا و پایدار
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اولویت راهبرد سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش تأکید کرد: اگر می‌خواهیم صنعتی پویا، پایدار و
رو به جلو در تراز جهانی داشته باشیم باید به تکمیل زنجیره ارزش اهتمام ورزیم. شاهمیرزایی ادامه داد: کوتاه‌کردن مدت زمان تعمیرات اساسی مجتمع‌های پتروشیمی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از برنامه‌های صنعت پتروشیمی برای افزایش تولید است.
 
اراده، قوی‌تر از تحریم است
شاهمیرزایی بیان کرد: تحریم محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایجاد می‌کند اما برای اراده متخصصان ایرانی مانعی نمی‌تواند باشد؛ فقط ممکن است زمان اجرای طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهد.
معاون وزیر نفت با بیان این‌که وعده شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی تا پایان سال محقق می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌شود سفارش‌های ساخت داخل در این صنعت افزایش یابد و تا چهار سال آینده به قله بومی‌سازی کالا و تجهیزات برسیم. شاهمیرزایی از ارائه بسته‌ها و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: لازم است هلدینگ‌ها در این مسیر، حرکت همسو داشته باشند. بومی‌سازی دانش‌های فنی از‌جمله چالش‌های صنعت پتروشیمی که در این زمینه نیز اقدام‌های بسیار خوبی در حال انجام است.
معاون وزیر نفت تأکید کرد: توسعه مجتمع‌های پتروشیمی خوراک مایع در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد و از سوی دیگر مذاکره‌های لازم با پالایشگاه‌ها برای تأمین خوراک مایع مجتمع‌ها به مقدار کافی انجام شده است. شاهمیرزایی درباره توسعه پارک‌های پتروشیمیایی افزود: ۷ تا ۱۰ میلیون تن متانول در پارک متانول منطقه انرژی‌بر پارسیان با طرح‌های MTP/MTO در ۲۱ کارخانه به محصولات زنجیره این محصول تبدیل خواهند شد. وی درباره برنامه تولید بنزین از متانول گفت: معتقد هستم که ارزش افزوده ایجاد شده از محصولات تولیدی از انتهای زنجیره متانول اقتصادی‌تر است اما نزدیک‌ترین راه برای جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات متانول و جلوگیری از ایجاد ناترازی بنزین در کشور، اجرای طرح‌های MTG است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: برای بالابردن اقتصاد اجرای طرح‌های MTG، تخفیف خوراک تا ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است و تاکنون پنج سرمایه‌گذار که خود تولیدکننده متانول هستند، برای اجرای این طرح‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

توسعه صنعت نفت با دانش بنیان ها
وزارت نفت،‌ شرکت ملی نفت ایران و معاونت علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری روز شنبه - روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت - ‌۱۵ قرارداد و موافقت‌نامه با شرکت‌های ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار امضا کردند.مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که بزرگ‌ترین قرارداد بار اول در صنعت نفت امضا می‌شود، گفت: با امضای این قرارداد، نسل لوله‌های فلزی در عمل منقرض می‌شود و شرکت‌ها هم باید به‌سمت ساخت لوله‌های بدون درز بروند.
محسن خجسته‌مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرد ارزش قراردادها و تفاهم‌نامه‌های بار اولی که امضا شد، بیش از ۵۸۰ میلیون یوروست.
وی افزود: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم برای اقدام‌های فناورانه، پژوهشی، ساخت بار اول در بخش کالا و تجهیزات و پروژه‌های تحقیقاتی در کل زنجیره اکتشاف، تولید، بهره‌برداری و انتقال ریل‌گذاری عمیقی است.
معاون وزیر نفت ادامه داد:‌ ارزش کل قراردادهایی که در طول دولت سیزدهم تاکنون در این بخش امضا شده ۲۱ هزار میلیارد تومان است.
خجسته‌مهر تأکید کرد:‌ در بخش به‌کارگیری توان شرکت‌های دانش‌بنیان، کار فراتر از تئوری بوده و در این مسیر، قرارداد ۷۵۰ حلقه چاه کم‌بازده را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دادیم.
وی با بیان این‌که ما اکنون از مرحله نیمه‌صنعتی عبور کرده و به مرحله صنعتی رسیده‌ایم، بیان کرد: کمک به دانش‌بنیان‌کردن صنعت نفت یک زنجیره است که ما آن را به‌صورت کلی دیده و در این زمینه گام برداشته‌ایم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: برای نخستین بار با دستور وزیر نفت ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات اسنادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان که با وزارت نفت یا شرکت ملی نفت ایران کار می‌کنند، باز خواهیم کرد.
خجسته‌مهر با بیان این‌که دو موافقت‌نامه به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو در بخش لوله‌های بدون درز و لوله‌های مغزی سیار امضا شد، تصریح کرد: طرف دوم ۱۱ قرارداد منعقدشده زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت، با شرکت‌های دانش‌بنیان است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها