با حضور معاون نخست وزیر تایلند درایران

سه تفاهمنامه همکاری بین شرکت های خصوصی ایران و تایلندامضاء شد

همایش تجاری ایران و تایلند با حضور معاون نخست وزیر تایلند، 6 وزیر کابینه دولت و 200 نفر از بازرگانان و تجار این کشور و جمعی از مقامات اقتصادی و بازرگانان ایرانی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۸۷۴۶
سه تفاهمنامه  همکاری بین شرکت های خصوصی ایران و  تایلندامضاء شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران ،رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با اشاره به فضای ایجاد شده و امکان توسعه تبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و تایلند در فضای پسا برجام، ایران را کشوری سازنده و تأثیر گذار در تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه خواند و گفت: ایران به عنوان کانون محوری تحولات منطقه غرب آسیا و تایلند به عنوان دومین اقتصاد بزرگ حوزه «آ سه آن» تاکنون نتوانسته اند سهم زیادی در تجارت با یکدیگر داشته باشند.

محسن جلالپور، رئیس اتاق ایران در این نشست مشترک با تأکید بر روابط 400 ساله ایران و تایلند، تصریح کرد: تایلند سالانه 200 میلیارد دلار واردات و ایران نیز بیش از هشتاد میلیارد دلار گردش مالی در بخش تجارت به صورت سالانه دارد. با این وجود مناسبات دو کشور هم اکنون به کمتر از نیم درصد از کل تجارت آن ها می رسد.

وی یادآور شد: در طول سال های گذشته، تایلند ظرفیت های خود را در بخش های مختلف توسعه داد و توانست بازار های قابل توجهی در حوزه «آسه آن» و در سطح دنیا پیدا کند. همچنین ایران توانسته حوزه نفوذ خود در بین کشورهای همسایه و منطقه گسترش دهد که همین موضوع می تواند در همکاری های مشترک بین دو کشور اثرگذار باشد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، حضور هیئت های اقتصادی متعدد از کشور تایلند در ایران را بیانگر عزم جدی این کشور در برقراری رابطه با ایران برشمرد و ادامه داد: شاید ایران به دلیل کمبود منابع آبی در بحش کشاورزی نتواند کار جدی انجام دهد، ولی ایران و تایلند می توانند همکاری مشترک خود را در این حوزه در سایر کشورهایی که ایران در بازار آن ها نفوذ دارد دنبال کنند.

جلالپور، تحریم ها علیه ایران را فرصتی برای فعال شدن بخش خصوصی، پررنگ شدن نقش بنگاه های اقتصادی و بزرگ شدن آنها دانست و ادامه داد: اتاق ایران حل مشکلات موجود، توسعه مناسبات، پیوند واحدهای اقتصادی دو کشور با یکدیگر و اعزام هیئت به این کشور را دنبال می کند. در این رابطه توانمندی ها و ظرفیت های دو طرف شناسایی شده و بر اساس آن عمل می کنیم.

سومکید جاتوسری پیتک، معاون نخست وزیر تایلند نیز گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری نانو، علوم پیشرفته و توریسم، تجارت بین المللی و بازرگانی، نیرو، انرژی های پاک و آموزش از جمله محورهایی است که تایلند مایل به همکاری با ایران در این زمینه هاست.

در ادامه؛ ولی الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران هم در این همایش بر لزوم و علاقه تجار و بازرگانان دو کشور به گسترش همکاری های اقتصادی ایران با تایلند تأکید و تصریح کرد: ارتباط دو کشور می تواند به زمینه ای برای گسترش همکاری های دو سازمان اقتصادی اکو و آ سه آن بدل شود و ارتباط اقتصادی این دو نیز می تواند اهداف سیاسی و اقتصادی سازنده را در سطح جهان به وجود آورد.

گفتنی است؛ در این مراسم سه یادداشت تفاهم همکاری هم بین بخش های غیر دولتی ایران و شرکت های تایلندی در زمینه های مختلف امضا شد و در نشست عصرگاهی، تجار و بازرگانان ایرانی و تایلندی به صورت رو در رو با یکدیگر مذاکره و تبادل نظر کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها