همه آنچه باید درباره گیاه پاچیرا یا درخت پول بدانید

«پول» هوا را تصفیه می‌کند!

همه آنچه باید درباره نگهداری و تکثیر گیاه آرالیا بدانیم

آرالیا همیشه سبز زیبا

گیاه آرالیای برگ‌پهن از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است و خرید آن انتخاب مناسبی برای محیط‌های سربسته است. آرالیای ژاپنی در سرزمین خود به صورت درختچه‌هایی همیشه سرسبز است و ارتفاع آن به حدود سه تا شش متر می‌رسد و به یک درختچه زیبا تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۱۴۳۲۸۵۶
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
 
این گیاه ممکن است در برخی از افراد حساسیت‌های پوستی ایجاد کند. این گیاه در صورتی که به‌درستی نگهداری شود، به‌ندرت دچار آفت و بیماری می‌شود و تنها حساسیت آن کمبود رطوبت است. برگ‌های این گیاه، پنجه‌ای‌شکل است و از پنج یا هفت یا ۹ لب تشکیل شده است. برخی از انواع آرالیا برگ‌هایی طلایی یا ابلق دارد و در مقایسه با آنهایی که برگ‌های سبز یک‌رنگ دارد، رشد آهسته‌تری داشته و پرورش‌شان مشکل‌تر است.

نور و دما
آرالیا مکان‌های پرنور را ترجیح می‌دهد اما در نیم‌سایه و نیم‌آفتاب هم قابل نگهداری است. دمای مناسب برای نگهداری گیاه آرالیا ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. به طور کلی این گیاه دمای کمتر را دوست دارد و در دمای بالا ساقه‌های آن بیش از اندازه نازک و بلند می‌شود.

آبیاری
برای آبیاری گیاه آرالیا، اجازه دهید روی خاک کاملا خشک شود، سپس اقدام به آبیاری کنید. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه‌های این گیاه می‌شود. درفصول سرد سال میزان آبیاری را کاهش دهید. بهتر است برای آبیاری آب را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در مکان ساکنی قرار دهید تا کلر آن بپرد.

کوددهی
برای بهبود رشد گیاه بهتر است هر دو هفته یک‌بار سه گرم در لیتر، تقویت‌کننده به گیاه داده شود.

رطوبت
گیاه آرالیا نیازمند رطوبت بالاست، طوری که در تابستان لازم است هر روز آبپاشی شود. همچنین برای تامین رطوبت می‌توانید ظرفی پر از آب در کنار آن قرار دهید یا زیرگلدانی بزرگ‌تری انتخاب کرده و آن را پر از سنگ کرده تا نیمه آن را پر از آب کنید و گلدان را  روی آن قرار دهید، به نحوی که کف گلدان با آب در تماس نباشد.

تکثیر
تکثیر با قلمه:
 قلمه‌ها در اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان تهیه می‌شود و بهتر است که سه تا پنج گره داشته باشد. تمامی برگ‌ها را به جز یک یا دو برگ آخر را از قلمه جدا کنید. قلمه‌ها دربستری از مخلوط پیت و خاک کاشته می‌شود.  محل کاشت را می‌توان با پلاستیک پوشاند تا رطوبت در اطراف قلمه‌ها باقی بماند.
 
تکثیر با بذر و پاجوش: جداسازی و کاشت پاجوش‌ها از گیاه مادری، روش دیگر تکثیر آرالیاست. گرچه از بذر این گیاه نیز می‌توان استفاده کرد اما روشی معمول نیست، زیرا بسیاری از نمونه‌هایی که به عنوان گیاه خانگی نگهداری می‌شود، بذر تولید نمی‌کند. بذرها را در هر زمان از سال که روی گیاه مادری تشکیل شود، می‌توان در بستر سبکی همانند ورمی‌کولایت کاشت کرد و دما را در حدود ۲۳-۲۱ درجه سانتی‌گراد نگاه داشت. 

خاک و  تعویض گلدان
خاک مناسب برای گیاه آرالیا، کمپوست با زهکشی خوب است.همچنین زمان مناسب برای کاشت این گیاه و یا تعویض گلدان آن در فصل بهار و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد می‌باشد. بهتر است هرسال اقدام به تعویض گلدان کرده و گلدان آن را یک سایز بزرگتر کنید.

آفت و مشکلات  
درهوای گرم ساقه‌ها بیش از اندازه بلند و ضعیف می‌شود، فاصله بین برگ‌ها نیز زیاد می‌شود و برخی برگ‌ها نیز به سمت پایین خم می‌شود، همچنین تماس برگ‌های گیاه با شیشه داغ در تابستان موجب سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که منظور از رطوبت همیشگی بستر خاک درطی فصول رشد، خیس وغرقاب شدن خاک نیست، زیرا درصورت آبیاری بیش از اندازه، علاوه‌بر این‌که برگسار گیاه خود را می‌اندازد، ادامه این شرایط به پوسیدگی ریشه‌های گیاه منجر می‌شود. آرالیا دما را می‌تواند تا نزدیک صفر درجه سانتی‌گراد نیز تحمل کند اما به‌تدریج برگ‌ها سیاه‌رنگ می‌شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها